Tämja vild 1 månaders hingst?!?

D

Dova

Hallå!!

Nu är det så att jag har en snart fem veckors hingst som har blivit helt galen!
Han har varit super tam och nyfiken sen dag ett, kommer fram till en och kelar och är super social.
Men nu sista veckan har han blivit mest skitjobbig! Han bits konstant, springer åt alla håll än dit man ska...vilket gör det omöjligt att gå till hagen eller in i stallet med han när han rejsar runt på en åker medans man står och skriker på han :cry: ,
Grejen är att detta fölet är HELT oplanerat, och jag har noll erfarenhet av föl, så jag vet inte om han är helt normal och det är jag somgör fel ...eller om han verkligen är ett monster.
Han har också börjar sparka emot mig...han bockar runt morsan och sparkar hej vilt överallt så man får ducka och mer eller mindre slänga sig på markennär hankommer farande...sen har han stegrat sig emot mig ett par gånger...och gå i grimma ska vi inte tala om...fast ja kämpat med han sen han föddes så är det helt omöjligt...han går inte en meter...men slänger fram sina lååånga ben så man får hoppa åt sidan...jag befarar framtiden när han är något större hur fan det ska gå då!!
Hanär helt orädd...så om ja viftar med ett grimskaft eller nåt så går han bara rakt på som en liten bulldoser..
Nå som snälla har nåt tips hur jag ska bära mig åt?:confused:

Han är redan såld och åker till nya ägare i höst...men hur ska jag lyckas bemästra honom fram tills dess....

Hjälp!:bow:

Sv: Tämja vild 1 månaders hingst?!?

Har du någon i din närhet som håller på med NH och känner sig säker i det? Att försöka "tämja en vild hingst" är verkligen inte lätt. Hingstföl föds med en naturlig instinkt om att vara ledare och de kommer att försöka vara det tills någon visar dem något annat. När du går undan (eller bara står och skriker som du säger) så ger du honom ledarskapet. När du sedan försöker tillrättavisa honom (kanske genom skrik och slag?) kommer det genast i konflikt med hans bild av sig själv som ledare och då går han emot. Du måste först vara flockledare för dina hästar. Jag hade hand om en riktig vilding när jag jobbade som hästskötare för ett tag sedan och det är ingen lätt match, men det går (oftast). Ska han säljas som hingst eller? För om du inte vet någon som kan hjälpa dig borde du kanske fundera på kastrering. Det som jag gjorde med den vilda 1-åringen var att ta på mig hjälmen, sätta honom i en rundcorall (går bra med en liten hage också om man kan ställa något i hörnen att varken du eller hästen blir "fångade") och göra en join-up. Är du bekant med join-ups? Sedan drev jag honom runt runt runt runt och visade honom att "om du inte förstår att jag är din ledare får du inte vara med i min flock". Han gav sig till slut, men det krävdes massvis med arbete med honom innan han blev en trevlig ung hingst. Mitt råd till dig är att försöka få någon som kan hjälpa dig innan du blir skadad. Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

tack för tipset...min killes mamma håller på med NH...men hon bor 20 mil från mig..men jag får ju tvinga hit henne helt enkelt!!!
Men vad är en joinup?
Hur tidigt kan man förresten börja sära på mamma och föl?

sära?

menar du för att kunna rida stoet eller menar du när man ska avänja fölet från mamma?

Tämja vild 1 månaders hingst?!? -Ta det lugnt!

Hej Dova!
Jag förstår att du känner dej aningen maktlös med en vild unge i din närhet.
Men ändå tycker jag att du ska ta "problemet" med ro.
Du har fått ett fullt friskt hingstföl. :)

Blev tvungen att skcika ett inlägg! :D

När fölen är nyfödd är dom ganska späda, blyga och nyfikna.
Ju starkare och bättre självförtroende de får desto tuffare blir de ju.

Jag skulle säga att allt låter normalt!
Föl gör så. Det har ett enormt energiförråd och leker och bråkar dagarna i ända. :)
Alla våra föl har betett sej likadant.
De är nyfikna fram, men kan helt oväntat vända sej om och sparka till, eller "snutta" på oss och helt plötsligt bita till.

Bestraffning känns väldigt hårt när fölet är så pass litet. Och jag tror inte fölet som bockar mot dej förstår vad han gör.

Jag brukar alltid tänka såhär: Hur gör mamman när hon bestraffar och lär sitt föl? Hur gör de andra i flocken?
Jag är säker på att när fölet reser sej och skuttar, biter och bockar på sin mamma som går och betar, så skickar stoet inte på en spark på fölets mulle. Eller? ;-)
De flesta ston bryr sej inte så mycket, utan suckar mest. Och drar tillbaka öronen efter ett tag.
Ibland biter våra ston till fölet i baken om fölen diar för hårt. Det är väl det.

Jag tycker att man ska agera liknande.
Ju äldre fölet blir ju mer kan man säga ifrån.

Men det är klart att du får säga ifrån om den får för sej olater som är riktade mot dig.

Hingstföl brukar tycker jag vara lite "hårdare" en stoföl.
Bitas och bråkas.

Sen tycker jag nog att du ska träna fölet hur man ska göra och beté sig.
Låt någon leda mamman. Så kan du leda fölet brevid eller strax bakom.
Föl är inte lätta att hålla i grimma i början, men passa på medans du är starkare så slipper du bråk.

Alla föl är ju olika, men våra brukar skutta och hoppa och vilja loss. Men jag fortsätter bara lugnt och positivt. Om den ramlar omkull, låt den göra det. Ibland man man behöva vara en till person bakom fölet som kan "putta" lite i rumpan för att få den att förstå att den ska framåt.

Ju mer du tränar ju mer kommer den förstå av vuxenvärlden och respektera dig.

Hoppas jag inte lät som en besservisse nu!

Lycka till med gullungen! Håll ut! :banana:

Marie

Grattis! Han har kommit i första trotsåldern:smirk:

Om man inte har någon erfarenhet så e det kanske lite väl knepigt att börja med NH på en "bråkig bebbe"
Jag hade nog i din sits faktiskt försökt hitta ett bra sommarbete där han kan lära sig grunderna i sociala regler av jämnåriga bebisar. Sen kan man börja i lugn och ro till hösten när han kommit till de nya ägarna.

Kastrering som någon nämde är väl LIIIIITE tidigt med tanke på hans ålder:devil:

Självklart är det bra om fölen tidigt kan lära sig gå i grimma och bli ledd av människor, men om man inte är säker på hur man ska göra tycker jag nog att det är bättre att låta bli, en 1-åring hade varit en helt annan sak. Att berätta via buke hur man gör är sk*tsvårt... du får ta ut någon till stallet isåfall som har erfarenhet av unghästar som kan hjälpa dig.

När denna situation ordnat upp sig är det väl en jättebra ide att försöka hitta någon om kan lära dig hur Join up och andra ledarskapsövningar fungerar.

Hoppas det löser sig för er båda. Först och främst så se till att ingen skadar sig när ni "stimmar" med varandra, ha hjälm och bra skor, grimskaft ect.

Dova skrev:
tack för tipset...min killes mamma håller på med NH...men hon bor 20 mil från mig..men jag får ju tvinga hit henne helt enkelt!!!
Men vad är en joinup?
Hur tidigt kan man förresten börja sära på mamma och föl?
Hej igen! Jag måste medge att jag läste fel när jag läste ditt första inlägg. Jag trodde fölet var fem månader, inte fem veckor! Bra att det var andra som hade reagerat :-) Jag håller med ovanstående inlägg; försök hitta ett bra bete och låt fölet lära av andra hästar hur man kan bete sig och inte. Lycka till!

Låter som en typisk frisk och stark hingstunge, oroa Dig inte.

Jag kan berätta att när jag för ett antal år sedan började med avel (hade ridit i 100 år och trodde jag kunde "häst") så fick jag mitt livs överraskning. Föl är söta på bild (och i verkligheten) och ser beskedliga och SMÅ ut, stona ser rara ut.

Vad händer i verkligheten, stona reagerar på ett sätt som man inte väntat sig och fölen är kanske små men URSTARKA och har inga REFERENSRAMAR, de föds inte med kunskap om staket eller kunskap om gott uppförande mot folk. Hingstfölen klättrar på mammorna, far omkring som ligister precis som Ditt, slår hejvilt i luften och då bör man inte stå i vägen.

Vi är lite äldre och har lärt oss (vi har fått 2 halvblodsföl, 1 hingst och 1 sto, 4 ridponnyföl 2 hingstar o 2 ston) att det är ingen brådska. Vi tar det lugnt med grimma och ledning, det kommer så småningom och vi har visat de 4 första fölen med grimma och hela köret vid 3-4 månaders ålder och det har gått utmärkt.

Vi låter dem härja bäst de vill, har sluss ut till hagen, håller på med dem i boxen på kvällarna om de står inne över natten och snart har de grimma på (vill inte gärna ha det för tidigt eftersom föl titt som tätt kliar sig bakom öronen och då riskerar att fastna).

Föl är som ungar som lägger sig rätt ner på golvet i livsmedelsaffären och skriker och gråter och sparkar för att de inte får som de vill - men då betydligt starkare.

Jag tittar också som någon ovan sagt, på mammorna. De brukar inte oroa sig men så småningom säger de till.

Japp, hingstungar är värre än stoungar. Killar är annorlunda än tjejer. Hingstföl är tuffare och mer explorativa än stoföl. Mina stoföl brukar nöja sig med en stöt från eltråden medan hingstfölen gärna kollar om det stämmer både 1 och 2 gånger.

När vi fegat tillräckligt länge tar vi alltid professionell hjälp eftersom vi är lite äldre och inte har full styrka kvar men då har de mognat lite och det brukar gå som en dans. En bra tränare betalar sig, vi borde ha fler sådana som kan komma hem till en.

Vi köper också ungponnyer från Tyskland, 1 och 2 åringar som bara gått i lösdrift och aldrig haft grimma på sig innan transporten hit, det går utmärkt, de har respekt för människan och vi har aldrig haft problem med dem.

Tja inte så erfaren uppfödare kanske men tycker att fölen har förhoppningsvis ett långt liv framför sig så man behöver inte skynda, våra 2 halvblodsföl är nu vuxna och gläder sina ägare, en 4-åring inriden utan problem, 2 2-åringar urtrevliga att hantera och 2 ljuvliga årsföl vid mödrarnas sida.

Hej och tack för alla svar :bump:
Vet inte om jag ska skratta elelr gråta men skönt å höra att han är normal och inte det monster jag misstänkte:D
Jag får väl helt enkelt hålla ut, ha på mig hjälm skydd och akta mig.
På betet kommer det som tur är komma fler föl så mitt stackars sto får vila lite, just nu agerar hon ofrivillig lekkompis, och hon är måttligt road kan jag säga.

Vad gäller sära på dom tänkte jag både på avvänjning inför att han skall åka och vad gäller sätta igång mamman lite smått.
Vad är normalt, jag hade väl tänkt skritta henne på volten med han skuttandes brevid, men frågan är om det verkligen funkar med tanke på att han klättrar på henne jämt....:banana:

Vi brukar inte sära på våra före 6 månaders ålder. Däremot brukar vi lämna bebben i boxen och binda upp mamma utanför för rykt och skötsel betydligt tidigare än så, då förstår de snart att världen inte går under av att det är en vägg emellan. Så småningom ökar vi avståndet och stunderna när de är "isär". Runt 6 månadersdagen någongång har stunderna blivit så långa och avståndet så stort att bebis kan stanna i boxen medans mamma är ute på skritt-tur. (men med en annan kompis i stallet) Nästa steg hos oss är att de börjar sova i varsin box men går tillsammans på dagarna, och tillslut utesluts även det och vips så var bebis avvand.

Många har stoet med föl på bete hela sommaren, tar hem dem på hösten, in till olika stallar (olika ägare kanske, som i ditt fall där bebis e såld) och så ses de aldrig igen. Har funkat i många år men är lite väl tufft i mitt tycke. Jag vill ge stoet en chans att sina sina juver i lugn och ro och slippa den onödiga stressen och smärtan det innebär med "direkt-avvänjning"...

Shit, måste jobba lite,,,,, får fortsätta sen om du vill veta mera om mina tankar!
Lycka till!

Jo är jätteintresserad av att höra mer:bump:

"sina sina juver"... hihihi.. det ser ut som om det står fel:smirk:

Du får fråga något... Jag kommer inte på något bra sätt att fortsätta storyn på.

Finns ett par jättebra böcker som man kan ha lite som uppslagsverk;

Att bli med föl, fölets första år, ect. Ta en sväng till biblioteket så kommer du hitta massvis tror jag!

Lycka till!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 487
Senast: Pratsch
·
Hundavel & Ras ny här jag med,vill bara höra o ev få lite svar. min älskade mitzy Lhasa apso var drygt 10 år o jag var så glad att hon aldrig varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 783
Senast: Gnist
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 696
Senast: Nominous
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 152
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama