Tämja föl....

Emmmmma

Trådstartare
Vi har ett föl här (föddes i slutet av maj) När hon föddes släpptes mamman och fölet ut i hagen, och sen gick det inte få tag på dom, och dom blev lite försummade. Nu i flera veckors tid har vi tagit in dom en stund på kvällarna och gett dom mat, mem fölet är så skyggt! Det går att klia henne på halsen och lite över öronen, men hon springer undan och får lite smått panik om man närmar sig mer. Grejen är att hon har ett jäkla humör, hon vänder baken till och kickar om hon får chansen. Hon hade grimma på sig ett tag, och det gick tydligen vilt till när hon fick på sig den, men nu är den av igen. Hur ska man göra? Är det bara att ha tålamod och fortsätta pilla på henne? Mamman ska tas bort om ungefär två månader så det vore ju bra om hon var tam då...

Ha tålamod. Ta gärna in dom flera ggr om dagen, så har du fler tillfällen att pilla på henne. Dom flesta föl får smått panik vid påtagning av grimma osv. Men det gäller att ta det lungt och ha en stor potion med tålamod.

När mina föl sparkar daskar jag till dom lite lätt, inte för hårt och inte för löst i rumpan. Fortsätter dom sparka, daska till igen. Till slut, efter några ggr så förstår dom att det beror på att dom sparkar. Lycka till.

Mitt tips är att umgås med henne så mycket som möjligt..även om du bara få klia henne på halens så är de i allafall nått, så får du skapa ett förtroende från de...tillsist så upptäcken hon förhoppningsvis att vi människor inte är fölätande monster :D ;)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Freazer
·
Övr. Katt En vildkatt har lagt tre ungar i trädgården hos en kollega. Han och hans fru har matat ungarna under 2 månader, och har nu lyckats fånga...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 121
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Vi har ett föl som är fyra dagar gammalt. Tarmbäcket släppte efter ca 4 timmar med hjälp av Microlax. Hon hade sedan dom efterföljande...
Svar
1
· Visningar
932
Senast: Eloise
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 270
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar