pulkaskurk

Trådstartare
Snart är det semester och jag har fått för mig att vi ska testa på campinglivet en gång till innan jag ger upp.
Förra året så köpte jag ett tält som gick sönder det första som hände så det blev liksom inge roligt alls.

Nu behöver vi alltså ett nytt tält och jag vet verkligen inte vad jag ska välja?
Kraven vi har är att det ska vara hyfsad kvalite, ståhöjd, lämplig storlek att bo bekvämt två vuxna och ev 2-3 hundar, stor absid med golv (helst integrerat), hyfsat enkelt att slå upp och ned.
Vikten spelar ingen större roll då vi har bil och kommer att besöka riktiga campingplatser.
Ska man satsa på ett stort 3 eller 5 manna tält? Det vi hade förra året var för 4 pers vill jag minnas men absiden hade kunnat få vara lite större och jag tror att det kan fungera med lite mindre sovdel.
Men det är ju bekvämt med lite yta också.
Har tittat på tält för ca 3-4000kr från Outwell och Easy Camp.
Någon som har erfarenhet av de tälten? Eller måste man gå upp mer i prisklass för att bli nöjd?
Vill ha ett prisvärt och bra tält men det kommer inte att användas mer än max någon vecka per år så vill inte lägga en förmögenhet på det.
 
Jag som just letade efter bild på ett likadant 3RoKtält som jag har nedpackat i källaren som jag ska slänga ut en annons på.
Så tips är alltså att kolla på begagnatmarknaden. Man kan fynda skamlöst där.
 
Ska du ha ett tält med kvalité så är det bara Hilleberg som gäller.

Men de verkar inte ha några campingtält? De verkar ju vara "obekväma" och anpassade för vildmarken?
Vi är ute efter tält med "komfort" och bo så bekvämt man kan i ett tält utan att behöva krypa runt osv.
 
Ska du ha ett tält med kvalité så är det bara Hilleberg som gäller.
Dom får ju nästan hamna i spannet "extremtält" då dom nästan håller för vad som helst (inom rimliga gränser). Jag fick ut ett Kerontält med extratjock väv och det tältet kommer jag troligen aldrig att kunna slita ut och det rymmer mig och alla pinaler jag har med, det går tom. att hänga torrdräkten på vädring inuti tältet, samt stapla in dykargrejerna i bakre absiden. När jag tänder dieselköket blir det varmt och torrt på ett kick därinne.

Okej, inte världens lättaste tält men det går att dela i två bördor om man vill och är avsett för 4 man. Nackdelen som med alla tunneltält är att det är krypa som gäller.
 
Jag hittade ett familjetält från 80 talet på blocket förra året och gav 1200 kronor för ett fantastiskt fint tält. Det är ståhejs i det, markisväv och ett innertält med sovdel. Dock så köpte jag billiga påslakan på Ikea och sydde ett till innertält för att kunna få en till sovplats ute i packningsdelen.

Jag älskar vårt tält och jag tror att ett sådant skulle passa er så leta på blocket efter familjetält.

Tex http://www.blocket.se/horby/Familjetalt_6_pers_53419434.htm?ca=13&w=3&last=1

Lycka till
 
Jag skulle inte köpa ett 80-tals tält. Mitt minne av tältning på 80-talet är att det regnade in. Tälten skulle impregneras och ändå regnade det in. Nä, köp ett modernt tält med vattentät duk, riktiga tejpade sömmar eller motsvarande och bra ventilation.
 

Liknande trådar

Fritid Misstänker att jag inte är den enda friluftsnörden här så hjälp mig att hitta rätt i djungeln av tält! Jag ska köpa tält för...
Svar
7
· Visningar
385
Senast: Nixehen
·
Fritid Vilken djungel. Undrar om någon kanske har tips? Blir inte många tältnätter per år men är dags att köpa nytt. Vi är 2-3 vuxna. Tältar...
2
Svar
24
· Visningar
936
Senast: Zpunk
·
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 270
Senast: krambanan
·
Hästmänniskan ...flytta till ett annat stall! Måste få beklaga mig lite och höra hur det ser ut i resten av landet. I somras flyttade jag till en...
Svar
14
· Visningar
3 261
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp