Talinum xx och Carnoustie xx.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Minnaa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 2 668

Minnaa

Trådstartare
Nu har jag letat som en tok på internet och här på forumet men ändå inte hittat riktigt det jag vill.

Jag letar efter info om fullblodshingstarna Talinum xx och Carnoustie xx. Godkända söner? Meriter? Meriterade avkommor? Snälla finns det någon som kan hjälpa mig :)

Har mest hittat info om Carnoustie men väldigt lite om Talinum.

Sv: Talinum xx och Carnoustie xx.

Här kan du säkert hitta lite avkommor, http://www.galoppsport.se/shestinfo

Nu finns det säkert de som är betydligt mer uppdaterad än mig när det gäller avkommor.
Läser ur Hingstkatalogen 2003
Talinum vann 2 löpningar på 5 starter som 2-åring och vann på 3 säsonger totalt 6 löpningar, bl a Flamingo S (Gr1), Stuyvesant Hcp (Gr2) och Bold Reason Hcp(Gr3). Hingsten var 2e i Remsen S och 3e i Florida Derby, båda Gr1.

Avkommor: Talinum sattes in i avel 1989 (imp från USA till Sverige 1996, i avel 1996) Enligt galoppsports sida har en avkomma sprungit in 471.800 kr, Red Blazer f.1998. Se vidare själv på avkommor.

Om du vill kan jag scanna hela sidan jag har från 2003 och skicka till dig. Det är så mycket text:smirk:
Maila asani@glocalnet.net

Carnoustie xx har jag info om in nån gammal tidning. Det finns säkert nån här på Buke som har info lite mer tillgängligare än vad jag har.

Carnoustie xx var född 1956 och importerades till Sverige och Flyinge 1960. Han dog 1979.
Han var svart 164 - 184 - 20,5 cm.

Exteriört utlåtande;utmärkt ridhästmodell, något stupande kors. För rasen sällsynt gott skelett med goda ledgångar. Något knätrång vänster fram. Mycket goda rörelser i skritt och trav.

Carnoustie var under mer än ett årtionde ledande fadershingst inom galoppen, och sedan var han under många år ledande morfarshingst. Sidan asan länkade till är tyvärr inte komplett vad gäller tävlingsresultat för hästar födda på 60- och 70-talet. Enligt en gammal hingstkatalog hade Carnousties avkommor t o m 1977 nått en vinstsumma på 8,7 miljoner.

I aveln lämnade han sönerna Caracas xx, Rebell Fortuna xx, Romeo xx och Via Napoli xx.

Jag har en 4-åring e. Talinum.
Det jag har hört om honom är att han var VÄLDIGT svår att ha o göra med, typ folkilsken.
Ska lämna stora avkommor.
Min har iaf inte ärvt hans temperament som tur är! :smirk:
Du kan säkert läsa mer om honom om du går in på svenskgalopp.se (tror jag det är) där kan du se alla hans avkommor m.m

Tack för era svar! En del visste jag och en del var nytt :)

:bow:

Lättare att hitta om man stavar rätt: Tallinum. Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 595
Senast: lirco11
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 097
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 087
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 407

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Hypotyreos
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat