Tål inte hö??

Excall

Trådstartare
Hej,

är det någon som har erfarenhet av att hästen inte tål höet, blir dålig i magen av det och vet att det är just höet som orsakar det? Tex beroende på att det innehåller viss grässort eller högt proteinvärde eller nåt?

Sv: Tål inte hö??

Vissa mögelgifter i lagringsskadat hö kan ge magtarm problem, fodervägran mm
HH

Jag hade en gång i tiden ett hö som var så kraftigt att alla mina då tre valacker blev dåliga i magen. Typiskt kohö s a s. Fick blanda ut med annat och då gick det bra igen.

Frågan är väl då vad det var dina hästar reagerade på? Kraftigt i vilket avseende då? Utseendet el f mkt protein?

Jo det är sant, tänkte mer på om det finns ngt som kan orsaka magbesvär i ett fräscht hö - om hästen reagerar på timotej eller ngt annat i höet. Har hört att det finns hästar som reagerar på enskilda grässorter men frågan är om det är ngn som varit med om det?

Skulle nog tro protein. Mycket tidigt skördat och väl gödslat.

Jo jag har hört att vissa grässlag kan göra hästar som är känsligare sämre i magen. Jag kan inte säga vilken sort det var (kan det ha varit rajgräs???) men jag vet att jag kollade upp det närmare efter jag fått informationen. Jag kan inte säga varför det skulle vara så...jag ska leta och se om jag hittar det någonstans. Väldigt vetenskapligt från mig idag:o men jag ville bara tala om att jag hört samma sak som du. Jag återkommer om jag kan hitta det. :)

Hej,

är det någon som har erfarenhet av att hästen inte tål höet, blir dålig i magen av det och vet att det är just höet som orsakar det? Tex beroende på att det innehåller viss grässort eller högt proteinvärde eller nåt?

Jag undrar lite vad det skulle kunna vara i gräset som gör att en häst blir dålig i magen av det. Mer än att höet kan innehålla mögel. Att det skulle bero på högt proteinvärde tror jag nog inte så mkt på.
Vad jag har förstått kan olika grässorter bilda tex olika mkt fruktan men jag vet inte om det märks på en gång att så att de blir dåliga i magen.

Det är i alla fall rajgräset man varnar mest för när det gäller fång så troligen är det det du menar.

Det var bla det jag tänkte på. Men jag undrar om det gör så att de blir dåliga i magen så att det märks? Fång beror ju ofta på att tarmbalansen rubbats men den typen av störning märks väl mest som fång? Hoppas ngn förstår vad jag menar det blev lite snurrigt.

Förstår precis vad du menar men har faktiskt inte en susning. Vet inte om det ena hänger ihop med det andra. Min fångis har ju varit störd i magen länge nu. Lite bättre, ibland men inte helt bra. Märker ingenting dock av någon fångkänning eller så. Fattar du vad jag menar nu, va:angel::love:

Jag förstår vad du menar men tycker egentligen att det är konstigt att det inte verkar hänga ihop på ngt sätt. Jag tycker att jag har läst massor om fång det senaste året men jag har nog inte träffat på just det. Fast jag kan ha glömt det igen.

Kanske det kan bli rubbningar i tarmfloran utan att de antagna gifterna bildas och går ut i kroppen? Alla diarréhästar får ju faktiskt inte fång.

*KL*

I det sammanhanget jag fick info om det gällde det inte just specifikt fånghästar även om det hänger ihop. Min egen lillkille är ju väldigt känslig i mage och tarm. Han har dock aldrig haft symptom på fång utan blir lös i magen av diverse olika saker. Jag fick då info om att rajgräs kunde utlösa dålig mage mer än andra sorter. Men jag kan som sagt inte hitta källa eller vidare förklaring. Men ni tror det beror på fruktaninnehållet? I vilka mängder finns det kvar i hö om man jämför med det i gräs? Jag är inte så påläst gällande just fruktan och fång...

Är inte fructan en sockerart? Tänker då på att vissa hästar är känsliga för socker. Tror att min fångis är en sådan. Spånar bara.

Jag menade inte att jag tror att det finns ett samband mellan fruktanhalt och dålig mage. Utan jag menade att det enda jag vet om olika gräs och hur de påverkar mage/tarmar är att de kan innehålla olika mkt kolhydrater ex fruktan som då kan vara besvärligt för hästen att bryta ner. Jag kan inte så mycket om hästar som blir lösa i magen jag vet egentligen inte varför de blir det.

Är inte fructan en sockerart? Tänker då på att vissa hästar är känsliga för socker. Tror att min fångis är en sådan. Spånar bara.

Fruktan är en kolhydrat men det liknar mer stärkelse än vanligt socker. Hästen kan inte bryta ner det till socker som den kan med stärkelse utan det bryts ner i tjocktarmen av mikroorganismerna där. Jag vet inte om det sedan kan omvandlas till socker (nu är jag ute på hal is). Jag ska försöka ta reda på det men hinner inte just nu. Jag tror att hästar som är känsliga för socker är mkt mer känsliga för stärkelse eftersom den omvandlas direkt till socker i tunntarmen. men det är mina egna spekulationer.

Om höet är tidigt skördat så har näringen högre smältbarhet. Det betyder att det är lägre fiberhalt än ett senare skördat hö.
Jag vet inte, men kan tänka mig att det kan störa magen på vissa hästar.

Men grejen är då att den stärkelsen omvandlas till socker? Eller? Ser också att här är mycket jag behöver plugga på.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
8 616
Foder & Strö Jag ska resa bort om en vecka och tänkte då packa hö för 10 dagar för att underlätta för de som ska sköta om hästarna. Vårat hö är...
Svar
8
· Visningar
1 535
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka