Taktfel i ökad trav

Sv: Taktfel i ökad trav

Och jag tänker på taktfel som just det Briarbilden visar - en häst som är så framtung och oengagerad i sin bakdel att traven slutar vara tvåtaktig. Blir även väldigt tydligt i passagen, piaffen och till viss del i galoppombytena (som blir passaktiga istället för rena).

Lite roligt att tävligsdressyrens stora ikoner visar upp taktfel, men det hackas ivrigt på att vi AR-ryttare inte lägger nog med fokus på takten :devil:

/Migo

Ja, det är ju ett annat exempel på taktfel. Som sagt, i min värld finns det flera anledningar till bristande takt men Briar är nog varken halt eller otränad :D
Vad gäller taktfel och akademisk ridning vill jag inte uttala mig eftersom jag är extremt dåligt insatt men ang. frimärket så är jag beredd att hålla med om att det är ganska kasst att de inte kunde valt en bättre bild. Det måste ju gå att välja och vraka bland bra bilder på Briar? (utan taktfel).

Mvh JV

Och jag tänker på taktfel som just det Briarbilden visar - en häst som är så framtung och oengagerad i sin bakdel att traven slutar vara tvåtaktig. Blir även väldigt tydligt i passagen, piaffen och till viss del i galoppombytena (som blir passaktiga istället för rena).

Lite roligt att tävligsdressyrens stora ikoner visar upp taktfel, men det hackas ivrigt på att vi AR-ryttare inte lägger nog med fokus på takten :devil:

/Migo

och ännu roligare att vi diskuterar ett frimärke som om det vore dagens sanning liksom . Jisses :cool:

briiiiiar_104781494.jpg

Riktiga Briar har samma bakben som frimärks Briar.

ja och det lär han ju springa omkring med majoriteten av tiden : ) att ni orkar : )

Du får gärna länka bilder på Briar där han går i korrekt tvåtaktig trav. Google ger mig inte spec mycket att välja på, majoriteten av bilderna liknar de som redan lagts in.

Du får gärna länka bilder på Briar där han går i korrekt tvåtaktig trav. Google ger mig inte spec mycket att välja på, majoriteten av bilderna liknar de som redan lagts in.

Han sätter ner diagonalerna samtidigt så tvåtaktig är traven även den ökade, det är ju bara att titta på en film för att konstatera det. Att ni tycker det ser ut så på en bild är väl för att ni inte är vana vid att hästarna har svävmoment och swingar i traven... i bildmomentet har ni glömt bort att han först skall plocka upp-sätta fram bakbenet där finns ett svävmoment innan det sätts ner.. ja Briar är slapp bak men plockar upp först det gör han ändå.

Det är ju bara löjligt att jämföra det med de takstörningar AR-ekipagen uppvisar pga att hästarna inte är genomarbetade eller går med en jämn bjudning eller inte kan galoppera rent pga liknande, styrka eller att det är rasrelaterat. Det är ju inte ens samma fel :confused:

Jag tycker frimärket är vansinnigt fult , jag gillar inte Briar och jag gillar inte Jan Brinks ridning öht och har aldrig gjort då han bara sitter och trycker bort ryggen i varje steg på i stort sett alla hästar han rider.

Ja, det är svävmoment med i traven. Men det förstår jag inte varför du tar upp här, vad gäller frimärket, där ser vi inte svävmomentet.

Det jag tänker mest på är just bakbenen som inte är var de borde i förhållande till framtassarna i just det ögonblicket alltså. Jag menar på ett frimärke skulle iaf jag vilja se mer en bild som visar något enastående, inte halvdant, nu när man ändå ska tillverka dem.

Ja, det är svävmoment med i traven. Men det förstår jag inte varför du tar upp här, vad gäller frimärket, där ser vi inte svävmomentet.

Vi ser inte takten heller så då kan vi ju lägga ner den diskussionen helt om att hitta bilder med ren tvåtakt. Det är ju bättre att diskutera f i l m e r om det skall vara ide´, bilder kan vara väldigt missvisande.

som sagt... jag håller med om frimärket, det är en bedrövlig bild och jag hade skämts ihjäl.

/Migo

Här har vi ju en av AR-stora ikoner med rejäla taktfel i traven och det mesta annat som försöker åstadkommas , man kan tom se eländet i slowmotion men detta tycker du säkert är jättebra....

http://www.youtube.com/watch?v=C6uKeWJGjf0

*kl*
ett ypperligt exempel på detta är det kommande frimärket på JB och Briar. Ökad trav som helt och hållet tappat både bärighet och tvåtakt, men som ändå premieras pga flashiga framben.

Briars ökningar var hans stora problem. Och de har aldrig premierats på tävling. Däremot gjorde han mycket annat av god kvalitet.

Vi ser inte takten heller så då kan vi ju lägga ner den diskussionen helt om att hitta bilder med ren tvåtakt. Det är ju bättre att diskutera f i l m e r om det skall vara ide´, bilder kan vara väldigt missvisande.

Fast jag tycker det kan vara lite både och. En häst med "taktsäker" trav i grunden tycker jag man kan uppleva tvåtaktig även när den inte är riktigt jämn eller riktigt i balans när man kräver mer än vanlig trav. Vilket kan visa sig på bilder eller om man skulle granska i slowmotion ruta för ruta, eftersom det är små tidsmarginaler det rör sig om.

Sen behöver det ju inte vara katastrof för det och se värre ut på bild än vad man egentligen upplever det som "problem" eller fel, men ibland kan man å andra sidan bli lurad av vad de bra kvalitéerna uppväger andra brister i grunderna.

Och jag har inte sagt ett ord om takten, just därför att det handlar om en blid och inte om film. ser man dem irl så är ju takten bra. Men som sagt märkligt val av bild på ett frimärke. Vet inte hur de tänkte där.

Jag ser frimärket som en ikon bild, samma typ som statyer med hästar och kända historiska personer visas upp typ. Det är liksom inte realitet man avser att visa upp utan ett ikon märke. Tror inte Brink tycker det känns superviktigt att visa hästens bakbens aktivitet på ett frimärke :grin:

bättre sida för vem? 4/5 av sveriges befolkning rider inte ö.h.t. frimärket är ett emblem - en stilikon typ. vem bryr sig liksom?

Ja kanske bara en liten skara på det klassiska ridkonstforumet här på Buke, lr oxå är det fler än så. Visa den bästa sidan för befolkningen och ja säkert bryr sig inte den 4/5delen men kanske några av den 1/5delen gör det. att du inte gör det har vi ju redan konstaterat.

Men annars tkr jag det är bra att man visar upp dressyren på ett frimärke, bra initiativ.

Liknande trådar

Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 244
Senast: Centaur
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 318
Senast: Jealle
·
Ridning Tror aldrig att jag har sett en trâd som handlar enbart om longering. Jag har longerar mycket hästar av alla sorter, föl, unghästar...
Svar
6
· Visningar
1 460
Senast: Helan
·
Ridning Har roat mig med att skriva av vad herr DLG säger om ämnet terre à terre. Notera särskilt hans utläggning om folk som bara pratar...
2
Svar
21
· Visningar
2 595
Senast: Jegra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar