Takhöjd i stall

Diabolical_Kitten

Trådstartare
Som några av er vet letar jag efter en bra gård...
Men de flesta stall har riktigt låg takhöjd! 2-3 m är standard, vilket jag tycker är alldeles för lite.
Vad anser ni vara minimumtakhöjd? Jag har en bronkithäst, så det är väldigt viktigt att det är stort och luftigt. (jag ska ha min häst på lösdrift, men vill ha ett stort och luftigt stall så att nästa häst inte får bronkit)

Vissa stall som vi har kollat på är bra förutom att det är just lågt innertak, går det alltid att ta bort ett innertak? Eller går det alltid att höja taket? Vad brukar det kosta mellan tummen och pekfingret? (för båda alternativen)

Sv: Takhöjd i stall

Minimi måtten är ju enligt lagstiftningen så här.
"Takhöjd
1,5 x mankhöjden, dock lägst 2,2 m."

Den ska ju dessutom mätas från lägsta punkten.

Det går att ta bort innertak men ibland hjälper inte det eftersom man mäter från lägsta punkten. Det kan också gå att höja taket men det kräver att man har gott om pengar (är dyrt) och att själva byggnaden är tillräclkigt stabil för att klara det.

Jag vet vad som är den minsta lagstiftade höjden men jag undrar vad ni tycker är lägsta möjliga höjden för att ni ska vilja ha era hästar där! :)

Ungefär hur mkt kostar det? Är det 100 000 det handlar om eller är det närmare 500 000? Eller mer?
De stallen som isf är aktuella att höja i takhöjd/ta bort innertak på är hyfsade i övrigt, det är bara takhöjden som är fel och de har inga takbjälkar eller liknande under 2,5 m iaf. Så de är godkända stall, men jag vill ha högre i tak.
(och med dagens hus/markpriser har vi inte råd att köpa ett hus med mark för 2-3 miljoner och sen riva och bygga ett nytt stall för 1-2 miljoner.. så om det kostar under 500 000 att höja taket så kan det vara värt det..)

Kostnaden för att höja taket beror helt på konstruktion och storlek, det är inget du kan gissa dig till. Det finns dock en sak till som hjälper - och det är att kolla ventilationen. Det skall ju trots allt PASSERA luft också.

Om takhöjden är godkänd i sig, så kan det bli väldigt bra att "bara" ta bort innertaket. Ska du inte använda loftet till något så finns det egentligen inte någon anledning till att ha innertak. Men du kan behöva isolera yttertaket istället för att inte få kondens i stallet. Beror ju på hur det ser ut och i vilket material det är gjort. Detta blir inga större kostnader i förhållande till inköpet av gården. Att höja ett befintligt tak som är för lågt, kostar däremot ibland kanske mer än att bygga ett helt nytt stall, från fall till fall.

Tack för svaret!
Loft vill jag inte ha, om det behövs mer utrymme än vad som finns i befintliga byggnader så bygger jag hellre till. Rätt takhöjd är viktigare för mig än ett loft...

Har hostponny. I vårt nuvarande stall i ponnydelen så har vi runt 2,7m till innetaket. Vi har en lucka i taket i ena änden av stallet där varmluften leds ut genom en tunnel ut genom en vindlucka i väggen på logen. I andra änden har vi dörren på glänt. Vi har väldigt bra luft där innne och har inte hört hosthästen hostat något denna höst.
Så mellan 2,5 och 3 m är okej om man har ordentliga luft insläpp/utsläpp, enligt mig. Kan tillägga att det står mellan 5-6 hästar/ponnier i denna stalldel.

Det där med lägsta punkten är nog överdrivet. Om det sticker ned några balkar brukar inte vara något problem, det gör det väl i var och varannat stall?
Det som de tittar på är ju om stallmiljön i sin helhet är god. Och det som takhöjden också har att göra med är luftkvalitet. Så har man stoppat in massor av hästar på en liten yta med knappt godkänd takhöjd kan det nog bli problem.
Har man däremot luftigt stall med mycket luft men några balkar som sticker ned så är det nog inget problem.
Mitt stall har 2,70 i takhöjd, men bjälkarna ligger på 2,45, någon lite lägre.

varför inte bara installera fläktar? lät som ett himmla jobb att höja takhöjden ännu mer bara för att få bättre luft.Nu tänker jag ju då på stall med godkänd takhöjd.finns bra fläktar på marknaden och jag tror att det lönar sig i längden att sätta fläkt i stället för att höja taket.
*Q vars man höjde taket i vårat lilla stall och det var inte det lättaste *

Mitt stall har en takhöjd på 2,3 m:crazy: vilket fungerar men alldeles för lågt enl. min mening så vi har planerat att riva innetaket till vår/sommaren så att det är öppet till taket (ca.8 m)...:D

Hästen står just nu i ett stall med bra takhöjd och bra luft, och för ett par veckor sen fick han tillbaka bronkiten igen. Så jag känner att jag inte vågar chansa... Bra takhöjd är ett måste för att jag ska känna mig lugn, även med bra ventilation.
Det enda stallet där han inte började hosta i till en början var i ett stall med 6-7 m i takhöjd med jättebra luft. Efter 4-5 mån började han dock hosta för att torven var dammig och stallägaren tyckte att stallet skulle vara stängt på nätterna för att hästarna frös (på våren när det var 15+ på nätterna) och hästarna skulle inte släppas ut innan kl 12 för hon var för trött men skulle tas in kl 17 :mad: Så uppenbarligen är ju ett sånt stall med högt i tak att föredra för min hästs bästa...

Och när vi var hos veterinären var det inte alls bra nyheter, så ska jag köpa gård ska det vara nåt riktigt bra så att min häst faktiskt lever så länge som möjligt. Och med tanke på vad veterinären sa så bör jag investera i en gård rätt snabbt :crazy:

Så det är inte bara jag som är nojig, utan det är även veterinärens rekommendationer...

Bygg boxar på logen, enkelt och bra!
Eller varför inte uteboxar? Båda alternativen är billigare och enklare än att höja tak. Har själv varit i den situationen. Byggfirman ansåg att det skulle bli både dyrt och krångligt, men det beror självklart på hur takkonstruktionen ser ut. Ett annat alternativ kan vara att sänka golvet, men DET är ett riktigt hästjobb...:crazy:

ett annat alt är ju att helt enkelt bygga boxar som vätter utåt så att säga typ engelska så hästarna kan sticka ut näsan. måste bli bra mycket billigare än att höja taket .man kan ju göra så med dörrar utåt och innåt så man kan ta in hästen och borsta ,sko mm alltså en boxdörr in mot stallet och en utåt..
Kan det vara nått?blir ju som uteboxar fast ändå inte..

Bygg boxar på logen, enkelt och bra!
Eller varför inte uteboxar? Båda alternativen är billigare och enklare än att höja tak. Har själv varit i den situationen. Byggfirman ansåg att det skulle bli både dyrt och krångligt, men det beror självklart på hur takkonstruktionen ser ut. Ett annat alternativ kan vara att sänka golvet, men DET är ett riktigt hästjobb...:crazy:

Vi håller just nu på och sänker golvet i mitt blivande stall. Takhöjden var ca 2,45 vilket är godkänt för mina hästar, men den ena växer nog till 170cm o behöver 2.55 så när vi ändå skulle byta golvet där boxarna ska stå gräver vi ur en dec.
Ska bekräfta att det är ett jäkla slitgöra o vi har bilat bort flera ton stenbumlingar o betong!

Ja det var en riktigt bra ide faktiskt! Då kan min häst ändå stå i box (när det behövs) och de borde få bra luft.

Men frågan är väl om det inte blir nästan samma sak att bara ta bort fönstret i varje box?

Det enda stallet där han inte började hosta i till en början var i ett stall med 6-7 m i takhöjd med jättebra luft. Efter 4-5 mån började han dock hosta för att torven var dammig och stallägaren tyckte att stallet skulle vara stängt på nätterna för att hästarna frös (på våren när det var 15+ på nätterna) och hästarna skulle inte släppas ut innan kl 12 för hon var för trött men skulle tas in kl 17 :mad:

Exakt samma hände med min häst våren 2005. Jag flyttade henne till ett ställe där hon gick ute dygnet runt, ett halvår senare flyttade vi till egen gård där hon de första två vintrarna fick bo i utebox. Första vintern tror jag att jag hörde henne hosta två gånger, sen har det inte hänt.
Sedan februari förra året bor hon inne. Takhöjden i vårt stall är "bara 2.60, men vi har många fönster och två dörrar som står öppna i olika konstellationer beroende på vilket håll det blåser ifrån. På dagarna när hästarna är ute är det "fritt blås" i hela stallet.

När man kommer ut i stallet på morgonen luktar det inte häst, och det är aldrig imma på fönstren.
Hästarna går ute från sex på morgonen till sju på kvällen utom i extremfall (som t ex idag när det blåser hårt, de har bara varit ute i sju timmar).

Så stirra dig inte blind på takhöjden. Har du egen gård kan du själv bestämma hur mycket din häst ska vara ute, du köper själv in strö och foder av god kvalitet osv.

Immer

Ett annat alternativ kan vara att sänka golvet, men DET är ett riktigt hästjobb...:crazy:

Det gjorde vi (eller rättare sagt en inhyrd firma) när vi byggde om kostallet till häststall. Även jag kan intyga att det är ett gigantiskt jobb....

Immer

hej.. jag kna säga så här.. lösdirft eller utebox hade ju varit ultimal. jag har en hyper känslig häst å han får gå på lösdrigt i stallet har vi 4 stora boxar å där e 255 till lägsta punkten ca 270 till själva taket. de gunkar kanon. han har inte kännt av de på hela tiden i stallet.

Om takhöjden är godkänd i sig, så kan det bli väldigt bra att "bara" ta bort innertaket. Ska du inte använda loftet till något så finns det egentligen inte någon anledning till att ha innertak. Men du kan behöva isolera yttertaket istället för att inte få kondens i stallet. Beror ju på hur det ser ut och i vilket material det är gjort. Detta blir inga större kostnader i förhållande till inköpet av gården. Att höja ett befintligt tak som är för lågt, kostar däremot ibland kanske mer än att bygga ett helt nytt stall, från fall till fall.

Fast det beror ju på hur händig släkt man har. Vi hade en typisk koladugård med hög skulle för stora mängder halm och hö. Trad takhöjd i stallet på 2.40. Vi ville inte bara ta bort innertaket utan vi höjde det 1,5m. Dvs takstolarna flyttades upp. Detta gjorde av 2 man på 1 vecka. Vi köpte nytt innertak då det gamla var ganska skadat. Förövrigt kostade det spik.

Hittade en gammal bild på gården där stallet syns hyfsat. Det syns att innertaksstolarna satt långt ner så det var enkelt att flytta upp dem.
Garden.jpg

Det är alltså stallet under "copyright" (min yngsta dotter älskar rättigheter)

Jag har 6 meter i takhöjd, öppet i nock, utan skulle. Har aldrig varit i ett stall tidigare med så bra luft. Det känns inte ens i kläderna att jag har varit i stallet (om jag inte gnuggat mig mot hästarna förstås). Min hosthäst har mått jättebra sen vi flyttade hit.
Stor luftvolym+bra ventilation (självdrag)= bra miljö.

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 170
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 845
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 482
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 416
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar