Takformade ryggar

C

Clementine

Jag är själv ägare till en "vanlig" häst, men har av diverse olika anledningar varit i kontakt med tre olika islandshäststall på sistone.

Något som jag har reagerat på är att säkert hälften av alla de hästar jag sett varit takformade över ryggen dvs, de har varit välmusklade i kroppen men just ryggarna har varit formade så här ^, ryggraden sticker liksom upp. Vad beror detta på? dåliga sadlar? Kan ju säga att många hästar hade för smala och framför allt för långa sadlar vilket har lett till håligheter kring manken, men det förklarar väl inte att resten av ryggen ser ut så här. Är detta något drag som präglar rasen?

/ Clementine, ägare till en häst med rygg a´la ladugårdsdörr

Sv: Takformade ryggar

Takformade ryggar präglar absolut inte rasen. En islänning med välmusklad rygg brukar kräva rejält vida sadlar (of course är det olika från häst till häst). Dock tycker jag mig fortfarande se att allt för många använder dessa gamla, långa och smala islandshästsadlar på speciellt turridning. då kan man som du skrev ibland se att ryggarna är formade efter sadlarna på detta sätt.

Nej, det är inte nåt som är utmärkande för rasen genetiskt sett, men som kanske förekommer mer ofta för vissa avelslinjer.

Själv har jag en hel hop med islandhästar här hemma med välmusklade ryggar och kors.;)

Senast ändrad av en moderator:

Takåsrygg beror på olika saker. Antingen sadeln som är för smal eller proteinbrist. Även ridningen kan påverka. Får hästen inte jobba med bakdelan och ryggen på ett för hästen bra sätt så får den ju inga ryggmuskler.

Takåsrygg beror på olika saker. Antingen sadeln som är för smal eller proteinbrist. Även ridningen kan påverka. Får hästen inte jobba med bakdelan och ryggen på ett för hästen bra sätt så får den ju inga ryggmuskler.

Precis, och ibland kan det finnas anatomiska hinder som hindrar en korrekt rörelse vilket resulterar i att ryggen inte kan användas fullt ut och då inte får några muskler.
Men tror knappast alla hästarna där har en sådan åkomma, då låter fel sadlar och okunniga ryttare som en korrektare gissning.

Kan ju säga att många hästar hade för smala och framför allt för långa sadlar vilket har lett till håligheter kring manken, men det förklarar väl inte att resten av ryggen ser ut så här. Är detta något drag som präglar rasen?

/ Clementine, ägare till en häst med rygg a´la ladugårdsdörr

Jodå, en sadel som inte ligger bra gör ju troligen ont på hästen, då kommer den att gå med sänkt rygg för att undvika smärtan. Så visst kan en dålig sadel orsaka såna ryggar.
Sedan, som någon annan sa, dålig ridning är ofta en stor bov.

Jag har nu läst flera av inläggen och kan konstatera följande, man skriver hela tiden sadlar. Nu är det inte så enkelt, grunden för en välmusklad rygg ligger på flera plan där sadel inte enbart har en tronande plats även om den är oerhört viktig. Det är också viktigt med mat, ffa mat med kvalitet, och jag törs sätta min hatt på att man förmodligen har en gemensam utfodring för dessa hästar och inte individuellt.

Det finns en och annan häst som har tendens till takform i ryggen oavsett vad man gör, detta handlar oftast om exteriör men ska knappast anses som vanligt.

Min unghäst fick kommentaren "takformat kors" på bedömning som treåring, då hade hon aldrig haft varken sadel eller ryttare, och hon hämtades direkt från unghästbetet i danmark till visningen. Det där med proteinbrist tycker jag lät väldigt intressant! Nån som vet mer?

Om jag tar ett foto på hennes rygg, vill ni hjälpa mig att bedömma den? Hon är ju riden sedan ett halvår tillbaka nu... Vore spännande att veta om det förändrats... Jag är nämnligen jättedålig på att bedömma det exteriöra. (hur tar jag bäst bilden? vinkel?)

Det präglar inte rasen utan ligger mycket i hur hästen blir ridning, foder och utrustning. Ofta är det sadeln som klämmer på fel stället och då förhindrar att hästen musklar sig just där.
Vissa hästar har också svårt för att muskla sig på ryggen och det kan bero på t.ex. spänningar eller att den rids fel.

Mmm jag tyckte det verkade konstigt att det präglade rasen, men när man sett så många islanshästar med såna här ryggar börjar man ju undra :crazy:

Efter att ha läst inläggen kan jag nog dra slutsatsen att en kombination av dåliga sadlar, foder och ridning har orsakat detta. Två av stallen är ridskolor med turridning, och då är det ju svårt att få hästarna ridna ordentligt iom att många nybörjare rider.

Jag måste ju säga att jag även har sett välmusklade hästar med fina runda ryggar också, nu lät det ju nästan som om jag drog alla islandshästar över en kant :p

Det man generellt kan säga om turridningsfirmor är väl att hästarna sällan blir särskilt "rätt" ridna eller går i ens närheten av en bra form. Ofta instrueras ryttarna att luta sig bakåt och höja handen för att få hästen i tölt och det kan man ju lätt räkna ut vad det blir för ryggverksamhet av det.....

Sedan är det tyvärr så att islandshästen har rykte om sig att vara lättfödd (vilket delvis är sant), och det förekommer också rykten som säger att islandshästen ska ha lite protein för att inte få eksem (vilket inte är sant). Därför förekommer det nog fortfarande att en del islandshästar står på foderstater med för lite protein, även om det känns som om de flesta i "islandshästvärlden" numera är medvetna om vikten av en bra foderstat.

Vad gäller sadlar, så är det rätt sällan numera som man ser de där långa, hårda, smala isländska sadlarna, men det finns säkert fortfarande turridningsstall som använder sig av dem....

Annars tycker jag att islandshästen över lag förefaller ha bredare, "plattare" rygg än t.ex halvbloden, så att det skulle vara ett rasdrag med takåsrygg, det tror jag inte....

Liknande trådar

Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 911
Hästvård Hej alla fina Bukefaloser! Tänkte höra med er om ni har någon idé kring vad som skulle kunna vara på tok med min häst. Innan jag...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: mackan
·
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 403
Utrustning Jag har skaffat ny häst som ser annorlunda ut i ryggen mot min andra. Jag har tidigare bara behövt leta efter sadel till rak och...
Svar
8
· Visningar
3 830
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • FÅRtråden