Tajt mellan bena, boots?!

B

Borka2008

Nu har mitt underverk bott hos mig i 27 dagar! Allt går verkligen toppen, mycket bättre än jag någonsin vågat hoppats på.
Hovslagarens dröm, trafiksäker, fungerar ihop med hunden, går att ridas ut ensam, kommer i hagen när man ropar mm mm.

Detta är då min första häst, och jag behöver lite råd.
Han har väldigt tajt mellan fram och bakbena. När han skrittas och travas (främst) så "Klonkar" han i med hovarna. De bakre mot de främre.
Funderar på att skydda hovarna med boots.
Jag undrar nu om ni har lite info om boots? Några nackdelar/fördelar?
Märken, material som rekomenderas?

I djurbutiken jobbar en hästmänniska och hon sa att på hennes häst hade hon även boots i hagen. Våra hagar vet jag kommer bli ett h*****te med djup och äcklig lera. Påverkas hovarna neg. om man har boots på hovarna dygnet runt?

Så tacksam för lite hjälp!
:banana:

Sv: Tajt mellan bena, boots?!

Snarare borde du skaffa en hovslagare som kan åtgärda detta genom att, snabba på överrullningen fram, eller fördröja bakbenets steg.

Visst kan du ha boots på för att undvika att han trampar sig. Det bästa är väl om de hinner få undan frambenen men en av mina hästar är kort i ryggen så rent natuligt blir utrymmet mellan fram och bak mindre.

Funkar det inte med bakstrykkappor?
Min ponny slår i bakbenen när man rider på mjukt underlag t.ex gräs och då har jag bakstrykkappor på. Fast det är kanske inte samma problem du har...
:)

Som jag fattar det har TS problem med att hästen slår i frambenen med bakbenen. Inte att bakbenen slår i varann som hos din häst. :)

Ok :)
Har inte så mkt erfarenhet av skydd, men då kanske det funkar med skydd fram?
Har hört att boots mest skyddar när man hoppar....men det kanske inte stämmer??
Passar på och lär mej lite nytt :laugh:

Oj nu såg jag, benen slår alltså inte i varann utan fram slår i mot bak...?

Min erfarenhet är att du till viss del kan avhjälpa detta genom skoning.
Precis som Mynta2 skriver så kan hovslagaren snabba på överrullningen fram och till viss del även fördröja steget bak...

Det som däremot är det allra bästa men tar lite längre tid är att se till att hästen blir väl musklad och välbalanserad.

Min häst slår i på samma sätt som din när hon inte är i form.
Väl igångsatt och genomriden så försvinner detta och hon slutar att slå ihop hovar även i hagen.

DEt finns lätta skyddsboots att ha fram , men jag skulle inte ha dom i hagen. Risk för skavsår om den är känslig.

Skoningen har du redan fått tips om, att fixa skoningen kanske fixar problemet, eller åtminstone en del av problemet.

Min erfarenhet är att hästar också kan slå i sko pga övertempo, inte för att du "slängtravar", men för att tempot är lite för högt för just denna häst med den balans den har just nu? Om du provar att försöka få hästen att trava lite långsammare, prova även undertempo, slår den fortfarande i sko?

Min hest slår også bakhov mot framsko i skritt og rolig trav. på min sitter problemet i for stramme muskler over bakparten, som gjør at han ikke klarer å sette bakbenet utenfor frambebenet i rolig trav, i hurtig trav går dette noe bedre.

For å beskytte han mot å få tråkksår, bruker jeg boots under trening og kotring i hage...

Har haft samma problem med min varmblodstravare. När jag fick honom slog han bakhoven i framhoven när han gick, med avtrampade skor och en del småsår som följd.

Hovslagaren jobbade med att underlätta överrullningen med framfötterna så att han skulle "hinna undan" bättre. Hovis pratade även om möjligheten att sko med tyngre skor bak för att ändra steget med bakbenen lite och på så vis avhjälpa problemet.

Upplevde dock att det till viss del blev bättre när vi skodde av bak, vet inte varför dock.... Men det känns inte som att han slår i lika mycket nu.

Han går dock med boots på i hagen och har en väldigt torr hage för att undvika att han ska slå emot. Upplever att det fungerar bra att varva mellan neopreneboots och vanliga gummiboots och är supernoga med att de alltid är rena! Dock har min häst mycket hovskägg och är inte särskilt skavkänslig.

Jag skulle skaffa vanliga enkla boots och ha vid ridning.
Det kan vara så att hästen inte riktig bär sig ordentligt så att det är därför den slår ihop.
Gummiboots är enklast att hålla ren tycker jag.
Sen även prata med hovslagaren och se om han kan göra något.

jag använder boots på min häst, inte av samma anledning som du utan för att hon trampar av sig framskorna om hon inte har dom =P

Men jag har inte märkt något negativt av det. Hon har inga skavsår och hoven ser likadan ut som om hon skulle gått utan. Om nått så ser dom bättre ut eftersom hon inte trampar av sig skorna och iomd trasas inte hoven sönder. Jag har gummiboots med dubbel kardborreknäppning mycket, mycket, mycket smidigare än de man drar på hoven!

I ditt fall kan nog boots skydda till en viss del, men som de andra skriver hör med hovis vad han kan göra och använd boots tills problemet är fixat =)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka