TAI och FAI

cili

Trådstartare
Hur många procent av spermierna bör leva dagen efter när man kylt respektive fryst för att det ska vara någon idé att ens använda sig av annat än färskt?
Finns det några gränser som absolut måste uppfyllas (jag menar, man vill ju inte betala massa pengar och sen lever inte alls många, det borde ju vara mindre chans att stoet tar sig då känns det som)

Vad vill ni ha för procent på kylt resp. fryst?

*luddigt, men hoppas att ni förstår mina funderingar*

Sv: TAI och FAI

puttar lite i hopp om att någon med åsikter/kunskap ska hitta tråden

Sv: TAI och FAI

Tyvärr är det inte så enkelt att man genom att mäta motiliteten kan avgöra hur fertil en hingst är. Det har även att göra med spermiernas livslängd och styrka. Hur fertil en hingst är kan man säga först när han har betäckt ett antal ston. Minst 10 samma säsong!
Ska vi ändå generalisera så skulle jag vilja säga att jag blir glad när jag får skick med progressiv motilitet på 60 % eller mer. Men jag har fått ston dräktiga med sperma som varit under 10 %...
Men kan man välja så är ju färsk sperma ALLTID att föredra. I med dosen i stoet så fort det går! Även TAI kan vara utmärkt på sen hingst & sto med god fertilitet. När vi börjar prata om fryst sperma är vi inne på helt andra saker. Det skall övervägas noga.

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
513
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 454
Senast: Hedinn
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 414
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 945
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka