Tagtråd hur lösser man bekymret.

Lejonstjarna

Trådstartare
Vi hyr en häst gård. Men hagmarken arenderas av en ko bonde dock har vi tillgång och får andvända all mark som ingår i gårdens arieal. Överenskommelsen är att hästarn får gå i hagarna men bonden skall få ha sina kor betandes där ochså. Samarbetet med bonden funkar kanon! vi byter om hagar och det är inget problem alls förutom att det är tagtråd runt hagarn I somras stängslade vi in 7 hektar med eltråd med tanke på nya lagen som kommer. (igentligen var det vajer) vi delade på inköpet av det starkaste agregatet som fans och släpte in kosorna. tyvär så är kor uterst duma och de gick igenom!! vi jagade hor mer eller mindre hela somaren från den hagen och när hösten kom så bytte vi om hästarna fick gå i den hagen och koserna fick gå i tagtråds hagen. Sen korna har flyttat så har vi inte jagat ko en endste gång vilket är väldigt skönt! Men hur gör vi nu hästarna får snart inte gå på tagtråd och resten måste bytas ut Menkorna rymmer bara på el så bonden och jag förstår honom helt till byta den hagen till tagtråd ochså Ja hur löser men problemet vi är inne i momern 22 och nä det går inte att dela upp markerna för då måste vi flytta. Är det någon som har tipps?

Sv: Tagtråd hur lösser man bekymret.

Är du säker på att ni gjort rätt när ni satt upp elstaketet? Med jord och kopplingar.
Mina kor rymmer garanterat om jag släpper dem på taggtråd eller om inte elen fungerar till 100%. Men de skulle aldrig ge på att gå igenom elstaket om det inte var någor fel på det.

Japp det är rätt gort och det small ordenkligt när de gick igenom det finns gord och ordentligt med gord ochså el runt stakett! Hingsten går där nu så staketet är ca 1,20 högt så det är inte förlågt häller. Det är riktigt det är det.

huvuddelen av sveriges kor fungerar på eltråd .sedan dom moderna elagregaten kom har jag systematiskt rivit upp all taggtråd .en del individer kan lära sig att gå igenom .Är stängslingen verkltgen fullgott utförd ,tex är vverkligen jordningen fullgod (ett gammalt gallager skulle ha 7 meter jordspett ).med 40 års erfarenhet i ryggen vill jag påstå att taggtråd i stort sett skall vara överflödig.Är det fullgod strömstyrka hela stängslet så att tråden leder all ström eller du har en massajord förbindelse (gräs ,taggtråden dåliga isolatorer ,järnstolp kontakt )Snören oband kan ha förstörda trådar.Är det dikor med kalv och kalvarna kryper ut och korna går efter.enligt min erfarenhet är det ett lösbart problem ,men ingen regel utan undantag.nötdjur kryper oftast kolla diken o svackor .

Senast ändrad:

Svarar som Masse, är verkligen stänget korrekt jordat och har ni mätt strömstyrkan längs med stänget? Våra hästar sambetar också med kor på stora arealer, och vi har inga problem med att korna inte skulle respektera stänget. Snarare har de mer respekt än hästarna, tog två dygn innan de vågade gå igenom ett grindhål efter att vi öppnat upp in i en annan hage. Använder oss av kraftigt aggregat och järntråd som leder strömmen bäst runt om sommarhagarna. Och så rejäla jordspett såklart.

Har de någon anledning att rymma? Vallas de runt för mycket av hästarna? Är betet tillräckligt? Något annat som skrämmer dem?

Våra mjölkkor och kvigor går med endast en eltråd. Så det har inget att göra med att kor på något vis är för dumma för att fatta, dessa kor har ju tidigare aldrig tidigare gått på el. Att på en gång släppa på el utan att träna succesiv kan ju bli problem. När de får en stöt så blir många gånger reaktionen att forcera framåt i stället för att backa.

Släpp djuren i mindre fållor och i mindre grupper till att börja med så att man själv har bättre koll och överblick.

Kicki :)

Fast small ordentligt säger ju ingenting. Man måste ju mäta både på tråd och jord för att ha ett hum om hur bra det är. Har ni gjort det ?

Jag säger som alla andra här. Det brukar fungera utmärkt med elstängsel till kor. Min erfarenhet är att det till och med är bättre än taggtråd eftersom korna inte försöker beta på andra sidan stängslet längre.

Vad har ni för tråd? Är aggregatet tillräckligt kraftigt och är det korrekt utfört?

Ett bra elstängsel skall fungera minst lika bra som taggtråd.

Svarar alla eftersom ni undrar om staketet är riktigt gjort.staketet ser ut så här Fast i stället för tråd är det vajer. längst ner går en jord vajer som är ner skörd i backen tror det är varje stålppe. El finns runt hela mätt med apparat vi har delaval största agregat till denna hage

Senast ändrad:

där vi ta innan så hade dom får staket runt hela hagen men vi satte upp ett staket ca 2 meter innanför de till hästarna så dom ej kom åt får staketet så kanske går att göra med taggtråd med men jag vet ej

Svarar alla eftersom ni undrar om staketet är riktigt gjort.staketet ser ut så här Fast i stället för tråd är det vajer. längst ner går en jord vajer som är ner skörd i backen tror det är varje stålppe. El finns runt hela mätt med apparat vi har delaval största agregat till denna hage

Vad menar du med vajer? Om det är stålvajer dvs många små tunna trädar som bildar en tjockare vajer så är det olämpligt att ha som stängseltråd.

Till kor brukar vanlig slät ståltråd fungera bäst. Normalt sett jordar man inte någon av trådarna. Det är bara vid tjäle på vinterna det är bra att göra så.

När jag tittar på bilden ser det inte ut som vajer. Det ser ut som elrep. Vilka har ganska dålig ledningsförmåga hur bra/dålig helt beroende vilket fabrikat och prisklass. Inte lämpligt stängselmaterial till kor då de har så tunna ledare för strömmen.
Har man dessutom otur och har valt för billigt rep kan ett kraftigt agregat bränna av ledarna. Vilket blir lika med ingen eller mindre el i repen.

Ståltråd är det.

Tycker inte det ser ut som ståltråd, tycker det ser ut som vitt elrep. Understa (av fyra) kan möjligen vara ståltråd utifrån bilden...

Håller med ovanstående, elrep är inte det som leder ström bäst. Har hittills inte sett någon som lyckats hålla inne kor med elrep, därmed inte sagt att ingen lyckats. Men det är nog betydligt svårare.

Är korna bara vana så funkar det utmärkt både med elrep och tunnare eltråd. Det sistnämda har vi både till mjölkkorna och till våra halvstora och stora kvigor. Men eftersom vi har lösdrift så är alla tränade i tidig ålder, något som underlättar. Då går dom först i hage med staket och eltråd innanför, på så vis så känner alla till hur det fungerar sedan.

Hej. I våra hagar går hästarna tillsammans med får. Eftersom får är det dummaste djuret på planeten så räcker det inte med el till dem utan de har fårstängsel. För att lösa detta har vi satt upp elstängsel med distansisolatorer (finns på börjes) innanför fårstängslet. Då kan man använda de stolparna som redan finns och behöver inte minska storleken på hagen mer än med ca 20 cm runt om.
Den enda som gått ut är utbrytarkungen Napoleon (russ), men det är bara när elen varit för svag.

Som jag skrev istälet för tråd så är det vajer(Ståltråd) altså stängslet ser presis ut som deta stänsel men med ståltråd. Även fast jag inte kan stängsla specielt bra så vet till och med jag att tråd använder man inte till ko. desutom så med det agregatet så hadde inte tråden hålit den hade brunit av. De staket som fsyns på bilden är ett tillfäligt staket som skall ner till sommaren och det går på ett helt anat agregat och är inte ihopp komlat på något vis med det andra staketet. rörigt blev det nog.

deta var ett bra tipps hoppas det bara blir godskänt för inspektörena här är litte knepiga men det finns kanse en lösnig då skall genas till ladgården och ta upp det med bonden.

Även fast jag inte kan stängsla specielt bra så vet till och med jag att tråd använder man inte till ko.

Jo det gör man.....!? Varken vi eller andra lantbrukare som vi känner använder annat än vanlig eltråd eller elrep! Har bara 1,20 plaststolpar och en enda eltråd. Så har vi haft i 20 år utan minsta problem. Det är hur man vänjer korna och kvigorna som det först och främst sitter i.

Liknande trådar

Hästhantering min häst är dö rädd för kor, och jag har kollat runt hela vintern efter tips på hur jag kan få henne orädd^^ jag hittade många med samma...
2
Svar
20
· Visningar
2 944
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar