Tagtråd hur lösser man bekymret.

Sv: Tagtråd hur lösser man bekymret.

Hej. I våra hagar går hästarna tillsammans med får. Eftersom får är det dummaste djuret på planeten så räcker det inte med el till dem utan de har fårstängsel. För att lösa detta har vi satt upp elstängsel med distansisolatorer (finns på börjes) innanför fårstängslet. Då kan man använda de stolparna som redan finns och behöver inte minska storleken på hagen mer än med ca 20 cm runt om.
Den enda som gått ut är utbrytarkungen Napoleon (russ), men det är bara när elen varit för svag.

Så dumma är väl inte får, häromkring har de flesta elstängsel till sina får, vissa bara en tråd, och jag har aldrig stött på nåt förrymt får.
Har de vanligt fårstängsel trycker de bara mot staketet så det ger vika.

Nu är jag inte någon expert på kor... Det skall erkännas... Men jag har haft får och de gick för elstängsel. Normalt sett utan några som helst problem. Men rätt som det är så kan hela flocken börja ta sig ur hagen.. Min tanke är att får och kor till viss del fungerar lika... Om någon annan kokunnig inte håller med så böjer jag mig för den kunskapen...

När man får dessa problem ( i alla fall när det gäller får) så brukar orsaken vara en eller ett par individer i flocken som inte respekterar stängslet.. När dessa tar sig igenom så kommer resten av flocken ofta med... Kan identifiera och plocka bort dessa "utbrytare" från flocken så brukar problemen upphöra.

Dummaste djurena..nja, i långa loppet handlar det om den mänskliga handen som inte kan stängsla in olika djurarter. Jag har stått installad hos en fårägare som hade ALLA får inhägnade med vanlig el och polytentråd. INGA får rymde från hennes hagar. Lammena kunde när dom var små förirra sig på andra sidan, men det hände ytterst sällan. Så det stämmer absolut inte att får måste ha fårstängsel.

Här där jag bor har alla bönder med nötdjur elstängsel. De håller sig då inne.

Grattis.
Kan man ha får på en tråd är det bara att buga.

Får, kor eller hästar. Har man bra trådar och bra aggregat och vänjer in dem på ett vettigt sätt kan de gå på elstaket allihop.

Liknande trådar

Hästhantering min häst är dö rädd för kor, och jag har kollat runt hela vintern efter tips på hur jag kan få henne orädd^^ jag hittade många med samma...
2
Svar
20
· Visningar
2 944
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Katt i påse