Taggtrådsskador

Sv: Taggtrådsskador

Min häst blev skrämd och hoppade ur sin hage i somras... sprang 2 km, hoppade in till grannens kossor fick panik då han insåg att han stod mitt bland en massa kalvar och sprängde deras taggtråd. (Grannen såg allt och har berättat hur det gick till )

Vi hade ställt honom i en ny hage med nya kompisar så som tur var hade jag utrustat honom med terrängskydd runt om eftersom han är rätt klantig och jag anade att han skulle springa endel i sin nya hage.

När jag hittade honom var han rejält blodig och det var en riktig skräckupplevelse att se honom. Men när jag väl fått hem honom och tvättat rent såren så var de endast ytliga sår och ingenting som behövde sys enligt veterinär. Skydden har 1 dm långa revor som är lika djupa som skydden tjocka... men inte en skåma på hästens ben! Vågar inte ens tänka på vad som hade hänt om dessa långa och djupa revorna hade varit i hans ben istället för i skydden!

Så vi hade tur i oturen.. Hade kunnat gå så mycket värre än vad det gjorde!

Det var länge sedan nu, men i det stall jag hade häst på den tiden hade man unghästarna bakom taggtråd (ca 10 ha stor hage). En älg hoppade in i hagen och hästarna fick panik och sprängde tråden. Det resulterade i skärskador på flera hästars ben samt en som skar upp bringan mycket illa. Hästen med den uppskurna bringan fick utegångsförbud i ett antal veckor eftersom det var flugsäsong. Den hästen blev också sydd för att få ihop de otäcka såren. De andra hästarna klarade sig med medicinering och omplåstring med daglig rengöring av såren tills de läkte.

Efter den händelsen ställer jag inte en häst bakom taggtråd någonsin, oavsett om det är en jättehage eller hur cool hästen än verkar vara. Jag behöver nog inte säga att stallägarna snabbt bytte ut taggtråden mot lämpligare stängsling.
Hmmm.... Jag som har har umgåtts med hästar i över 35 år har alltid vetat om faran med taggtråden. Jag har även undvikit ridturer förbi kohagar med unghästar just för vad som KAN hända.
Har bara SETT taggtrådsskador där just ryttaren ramlat av= en olycka o inte nonchalant hästhållning

Taggtråd är inte ngt att hängna in hästar eller andra flyktdjur. Ja inte ens rovdjur. Att vissa länder fortsätter med en tradition hänger oftast ihop med synen på djuren. Shit happens...:crazy: Förr eller senare.

*knapplån*

Det finns väll ingen som har häst i taggtrådshagar längre men gammal som man är så kan jag meddela att det oftast blir enorma skador. Allt annat är ren tur. Ofta blir det så söndertrasat att den inte ens går att sy ihop snyggt så om senor och annan viktigt klarar sig så är det inte ovanligt att hästen får ett elefantben som är dubbelt så stort som ett vanligt resten av livet

Det är alltså vanligt med taggtråd i Kanada? Varför har ni inte vanliga elstängsel? Mycket bättre!
Har du nagonsin sett en hast som aldrig stott pa eltrad mota eltrad i vuxen alder? De far -panik-. Och jag menar sprangastaketochspringasomidioter panik, inte bara lite nerv. Vi har inte vanliga elstaket for att de flestas hagar ar i sektioner, for att du ska kunna relatera sa ar de flesta hagar 1/4 mile * 1/4 mile, vara hagar ar storre, 1/2-1 mile * 1/2-1 mile.

Förklara gärna skillnaden mellan taggtråd och taggtråd. Jag har inte sett någon variant som varit bra. I Sverige är det numer olagligt dessutom. Många har heller inte jättestora hagar här. Men även om det är stort så mkt hellre eltråd helt klart. Det finns trad som tanjer sig, som gar av osv. Nar du bygger ett taggtradsstangsel galler det att taggtraden ar SPAND, HART. Inte nagot du gor for hand, du spanner traden var 4de stolpe med en wirestretcher. Det skall vara stolpar minst var 8nde fot. Och ja, jag ar mkt val medveten om olagligheten i sverige. Billig taggtrad ar, grovt uttryckt, ren skit. Eltrad tanjer sig, mer an bra taggtrad. Med vinden har sa skulle eltrad inte funka vettigt sarskilt lange.

Taggtråd kan ge riktigt otäcka sår och i värsta fall måste man ta bort hästen. Plast/trä tkr jag annars är bra, men jo skitdyrt.

Det kan eltrad med. Har sett hastar uppskurna in till benet efter att ha fastnat i korrekt uppsatt eltradsstaket. Sa tror man att eltrad ar supersakert ar man ute och cyklar ratt hart...

(kor en latmasksvarsvariant)

(och innan nan far for sig att jag alskar taggtrad, nej det gor jag -inte- men det har var en trad ang. taggtradsskador, inte for/mot sa jag kommenterade endast och enbart for att ge den infon jag har ang. det... Sa ni behover inte forsoka eltradsfralsa mig ;) )

Blev det mycket som behövde sys? Inga sakdor på senor? Kunde hästen gå i hagen som vanlgt eller blev det någon boxvila?

Å jag har jätte dålig koll tyvärr... (var inte jag som ägde henne då som sagt) men hon är sydd inga senskador eller så. Men har ett mycket fult ärr ska se om jag kan ordna ett kort!

Även om det då blir så illa att det behöver sys på benen så kan alltså senor och ligament ändå klara sig?

Nej det har jag nog aldrig varit med om, detta med häst som inte har gått i elhage innan. Om man inte räknar de föl som an någon anledning behövt gå vid trästakethagen med mamman i början. Men Inge problem att flytta de till elhage sen. Min skrutt lyckades bryta sig ut ur hagen när hon bara var nån timme gammal :rofl:... Jäkla häst :love:... Så elen kan hon inte brytt sig om så mkt. Inte heller sin skrikande mor :D.

Fortsätter sen att svara! Fick visst lite bortom nu.

Hehe fol hamnar da och da pa fel sida ^^ har hant mig med, min folis ville folja med matte i stallet for stanna med mamma sa staketet klev han helt sonika igenom. Inte jattebra direkt, jag var asnojjig. Last om 2 eller 3 fol i Sverige som stryps av eltrad i ar :S Laskigt!

Ett problem med staket tror jag ar att oavsett vad man bygger dom av sa finns skaderisk. Mina unghastar, plus traningshast, star bakom metallpaneler. For att det ar absolut minst skaderisk. Ska ratt mycket till for att de ska lyckas skada sig pa dom. (Sa attehja, jag ar nojjig som bara den for staketskador overlag!)

För ett par år sedan nyttjade jag en grannes marker för sommarbete och hade "stängslat ut" taggtråden, dvs satt häststaket innanför. Stod vid en uppbindningsplats utomhus med en av hästarna som plötsligt fick panik och slet sig, sprang mot hagen och tänkte nog hoppa in men såg inte taggtråden och sprang rakt in i den innan han försökte hoppa häststaketet. Allt var ett enda virrvarr och det enda jag minns är ljudet av pålarna som knäcktes en efter en och hästen som såg ut som ett nystan när han galopperade över fältet, bad en liten bön att han inte skulle trassla in sig i de andra hästarna...

Vi fick klippa loss honom, hästar kan vara förbannat duktiga på att stå still när det gäller! Han hade en miljon sår från bringan och neråt samt en del på bakbenen. Tack och lov blev de inte så djupa och inget behövde sys! Han behandlades redan med antibiotika (?) för ett annat sår vilket väl var lite tur i oturen, det blev inget mer av det än såklart massor utav sårvård. Allt läkte fint och idag ser man inget om man inte vet om det.

Väcker liv i min gamla tråd och undrar om det är fler som har erfarenhet av taggtrådsskador.

Ring istället JBV som har varit drivande för lagändringen.

Jag förstår inte vad du har för intresse av att veta om fall med lycklig utgång:confused:
Det handlar mer om TUR.

Japp, ett par av våra hästar vi haft genom åren har gått bakom taggtråd. Länge sedan dock, vi bytte ut alla staket innan det blev förbjudet med tagg och på gården hos mamma är det numer ståltrådsvarianten som gäller men nästan hela hagarna är med den tunnare tråden som går av lätt, där den tjockare sitter kapade jag den med jämna mellanrum för att undvika skador om de gick igenom staketet.

De hästarna som gått igenom tråden har varit en haflinger modell lite mindre och en ardenner. Ardennern hade inte särskilt mycket respekt för tråden då hon normalt kliade sig på bringan mot den :o (alltid gått med taggtråd innan hon kom till oss) och när hon sprang igenom fick hon bara ytliga sår men hon har ju rejält tjock hud också.

Haflingern fick även hon ytliga sår men blödde aningen mer än ardennern. Tror att revorna blev lite större där än på ardennern.

Den connemaran jag red på 70 talet fick ett fult sår på bakbenet av taggtråd. kött hängde ner mot hoven. Jag var inte där då.
Hon kördes från örebro till stömsholm och syddes. Stort fult sår runt bakbenet men blev helt återställd.
Jag har för mig att det var en svår olycka där hästen fick tas bort i kållered utanför Göteborg.
En arab som fastnade i taggtråden och flydde ut i vägen. Blev påkörd av en bil, bröt ett ben och skenade vidare på 3 ben.
Den värsta trådolycka jag sett i nutid var dock orsakad av elstängsel.

Ring istället JBV som har varit drivande för lagändringen.

Jag förstår inte vad du har för intresse av att veta om fall med lycklig utgång:confused:
Det handlar mer om TUR.

Och JBV vet vilka skador det blivit, hur det behandlats och om hästen kunnat arbeta igen?
I så fall får jag väl prova och höra.

När jag startade tråden hade jag mailat flertalet veterinärer/hästkliniker utan att få svar. Efter trådens start mailade jag några igen och fick svar från ett djursjukhus. Jag skrev en bok för flera år sen men har inte kunnat skicka in den då jag inte hittat det jag söker när jag letat på Internet och inte fått svar från veterinärer. Därför tänkte jag att jag skulle prova och se här vad folk hade för erfarenhet för att veta om det jag skrivit är rimligt.

Och med det tas väl tråden bort, men jag hoppas den får vara kvar.

OK, här kommer mer gammal erfarenhet. En av våra nordsvenskar stoppade flera gånger frambenen över undertråden, gick baklänges och drog loss lite tråd. Såren i karlededen läkte på några dagar med lite antibiotika (salva) Vetten predikade att vi aldrig fick släppa henne i hage med slät undertråd, det var stor risk att hon skulle skära av senor om hon fastnade på liknade sätt. Hon gick faktiskt ett tag på hage med el i en hög tråd, det var rätt läskigt att se henne hänga över tråden för att äta på andra sidan. Större delen av bringan drog ihop sig för varje strömstöt, men hon brydde sej inte ett dugg.

Sedan har jag haft en häst på halvfoder som hade en rejäl taggtrådsskada. Hästarna hade blivit skrämda av älg och gått ut ur hagen men han hade fastnat i tråden och blivit kvar. Framför allt var det hasvecket som tog väldigt lång tid att läka, det blev svallkött som fick brännas bort i flera omgångar. Det som var riktigt svårt var att han inte fick vara ute olindad när det var riktigt kallt, jag lärde mig lägga hasbandage som satt kvar under ridning. Jag skulle gissa att det tog ca 1 1/2 år innan såret var helt läkt och det syntes förstås lång väg att han varit skadad. Skulle tro att han var oridbar 3-4 månader, men det är svårt att komma ihåg efter så många år. Behandlingen underlättades inte av att hästen redan tidigare haft et par rejäla skador och hade en fruktansvärd motvilja mot veterinärer och alla typer av behandling.

Även en annan häst skadade hasen på liknade sätt vid samma tillfälle, men den skadan var mindre och läkte snabbare. Jag fick i alla fall rådet att inte köpa denn häst eftersom det aldrig skulle kunna bli något av den. Det hade det väl aldrig blivit om jag köpt den, men den gick svår hoppning innan den exporterades,

Jag har haft en häst som skadade sig ganska ordentligt på taggtråd för många år sedan. Hon gick i en hage som var stängslad med taggtråd. I hagen intill hade vi släppt får, bakom fårstängsel (nät) som var uppsatt ca 1 m från taggtrådsstaketet. Min nyfikna häst hade antagligen sträckt sig över taggtråden för att hälsa på fåren, knäppt karbinhaken på grimman i fårnätet och fastnat där. Sen hade hon troligen gått över taggtråden med frambenen när hon inte kom loss bakåt. Jag hittade henne med grimman och frambenen intrasslade i fårstängslet och bakbenen i taggtråden. Som tur var hon lugn till sin läggning och hade inte hetsat upp sig nämnvärt utan stod mest och väntade på hjälp.
Jag var ensam hemma när jag hittade henne, blev väl lagom uppjagad (betydligt mer än hästen...) och började ologiskt nog med att ta av henne grimman som satt fast i staketet, trasslade sedan loss frambenen och insåg sedan att jag stod med en häst som jag bara höll i pannluggen, som nu var lös förutom att bakbenen satt fast i taggtråden!! "Jaha, vad gör man nu??" liksom...
Nu var hästen som sagt lugn så jag kommenderade "stå!" (Hon var mycket körd och lyssnade på det kommandot när jag körde henne)och gick sen bak och tog loss bakbenen.
Hon hade stått och filat med ena bakbenet så att taggtråden hade skurit djupt in i leden på framsidan av hasen. Veterinären kom ut och tyckte inte vi skulle sy för infektiosrisken utan hålla det öppet och behandla med penicillin, både som salva och injektioner. Hon haltade lite i några veckor och fick ett fult ärr där, men inga andra bestående men.

En kompis sto skenade med en sulky genom en taggtråd, hon skar av båda senorna i ett framben, opererades men drog upp skladan igen vid uppvaket och fick avlivas. Detta är drygt 25 år sedan och jag var barn så mins inga mer detaljer.

Mitt sto hoppade också också över/genom vårt elstaket in i grannens kohage och ut genom deras taggtrådstaket, hon hade tur och klarade sig mer relativt ytliga revor på alla fyra benen, inget som behövde sys. Att hon hoppade berodde på att hon fått en spiralgrind i svansen, de användes inte mer här efter detta... Även denna händelse ligger ca 20 år tillbaka.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 962
Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 024
Senast: jemeni
·
Mat Sannolikt fel prefix men hittar inget passande. Jag undrar om det är möjligt att som privatperson donera livsmedel till någon...
Svar
14
· Visningar
615
Senast: NilHe
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 056
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka