Taggtrådsskador

Sv: Taggtrådsskador

*kl*

Nu är det längesedan som det var vanligt att man hade taggtråd till hästar. Många använde inte taggtråd till hästar ens förr i tiden just för att det kan ge så fula skador.

Jag kommer ihåg dock när en av hästarna backade in i taggtråden som var till kohagen. Eftersom han knäckte några stolpar också så lyckades han trasla in sig rejält. Tack och lov var bonden ute med traktorn på åkern bredvid. Han hade lite verktyg i traktorn. En månads boxvila. Problemet var att såren gick upp hela tiden.

Men all heder åt bonden. Samma eftermiddag gick han och bytte all taggtråd som gränsade till grusvägen till vanlig eltråd.

Nu var väl inte problemet så stort på min tid då de flesta hästar redan då var vaccinerade för stelkramp. Annars är sticksår från taggtråd en väldigt bra miljö för stelkrampsbakterien. Djupa men små sår som är svåra att göra rent ordentligt. Blir en perfekt syrefattig miljö för bakterien. Det var ett vanligt problem med hästar under första världskriget. Det var mycket taggtråd som användes då för att försvåra soldaternas frammarsch.

En tidigare medryttarhäst klev i taggtråd ute på ridtur - taggtråden låg i skogen och den upptäcktes inte förrän det var för sent. Ena benet blev intrasslat, vilket förstås resulterade i en hel del fula sår. Följden av detta blev en hel del svallkött, som brändes bort i omgångar av veterinär. Och såklart vila och senare igångsättning. Hästen klarade sig från skador på senor etc.

KL

Min häst sprang igenom taggtråd som unghäst, såg aldrig skadorna av det, och vet inte hur illa det var, men om man tittar på hennes ärr kan jag bara gissa vilken änglavakt hon måste haft.
nu är hon förvisso ganska långhårig på bilden, men man ser två långa ärr på bringan. (om jag lyckas få in bilden... :D)
Screenshot_2013-03-11-11-18-00_zps82bc635b.png

Min ponny skar upp sig strax ovanför hoven på taggtråd en gång. Det blev ett "fint" men djupt jack, pumpade ut blod. Jag upptäckte detta nästan direkt efter det hade hänt, och hon stod redan i en pöl av blod. Vågar inte tänka på vad som hade hänt om det inte hade upptäckts i tid... Det var en lördagkväll och vi fick inte tag i någon vet innan det var försent och sy, så vi fick improvisera. Först ville det inte sluta blöda, men efter massivt tryck på slutade det, jag la om såret morgon och kväll och såg till så det var rent. Det läkte väldigt bra med tanke på att det "glipade" varje gång hon tog ett steg. Idag återstår det bara ett ärr som man inte ser om man inte kollar efter det.

I somras blev min nordis rädd för sopbilen och tog betäckning, hoppade över ett dike där det fanns taggtrådsstaket.
Inga större skador förutom att vi numera har svårt att möta större bilar/traktorer och andra otäcka fordon!
Behövde bara tvätta rent och smörja så läkte det fint på pålle, värre är det med mina stövlar! =)

DSC02764.jpg

DSC02765.jpg

Har inte haft ngn häst som fastnat i taggtråd, men 3 i ståleltråd avsedd för hästar. 2 skar upp hasen, veterinär lappade ihop så gott det gick, avelston så ingen avancerad hältutredning gjordes och såren läkte, men fult blev det. Sista hästen var en åring där tråden helt enkelt skar igenom hela kronleden, gick på benpipan...

Kommer aldrig mer anv elband av ståltråd! Taggtråd bör ju rimligtvis göra ännu större skada..

Problemet i min mening är att hästar jmf med kor sliter tills dom kommer loss.. Sitter dom fast står dom inte precis och väntrar tills någon tar loss dom..

Verkligen!!! Jag som ALDRIG använder stövlar annars, det var invigning för mina nya stövlar!
Så bra gick det! Verkligen tur i oturen!
Hade jag som vanligt ridit med chaps eller ännu sämre strumpor hade det nog inte gått lika bra.

KL

Råkade också ut för gammal taggtråd slängd i skogen. Såg den inte förren det redan var försent..
Trasslade in båda bakbenen, från hoven upp till höften. Massor, massor och åter massor av sår, och blod. Mitt ute i en skog. Fy fan.
MEN- änglavakt.. blev bara ytliga sår, hästen blev aldrig ens halt, stod på boxvila två dagar och sen ut i hage, bandagerad så gott det gick pga flugor. Idag återstår bara något litet ärr på insidan bakbenen, om man vet var det sitter.

Jag som alltid gillat att rida ut är inte alls lika bekväm med det längre, kan knappt rida på vanliga grusvägar utan att vara rädd för att fastna i taggtråd.. :(

För "100" år sen. Två ston, som tidigasre gått tillsammans i all vänskaplighet började plötsligt slå mot varandra invid stängslet. Den ena råkade sparka över understa tråden med ena bak och skar upp en rejäl reva i hasvinkeln. Senor och ligament klarade sig men djupt och svårläkt sår som vi kämpade med i månader. Men hon blev bra till sist...

Det är ett tag sen men jag var ute och red på mitt varmblods sto. Red på en stig vi brukar rida på och jag har ridit oå den stigen i ca 6 år och ingenting har hänt. Men när vi var ute skrittade vi som vanligt där. Det var lite fuktigt i marken så hon sjönk ner lite grann. Helt plötsligt fastnade med båda frambenen i taggtråd som låg under jorden. Hon flög åt sidan, slet av taggtråden och som tur va fick jag stopp på henne. Jag hoppade av och kollade frambenen. Hon hade några små sår men inget som var något. Jag ledde henne tillbaka till stigen och såg då att hon slitit upp ett helt jävla staket som legat under marken.
Som tur va haltade hon inte men när vi kom tillbaka till stallet var hon svullen och blödde ganska mycket. Tvättade rent och smetade på jodopax. Såren var inte djupa och benen var inte svullna dagen efter.
Jag ringde markägaren och berättade o taggtråden och sen dess har jag INTE ridit där.

Dom flesta verkar ha haft riktigt tur och det inte har blivit så allvarliga skador.

Hej Nila!
Vi har fått tag på några undersökningar och har egna erfarenheter. Om du fortfarande är intresserad av saken, kan vi skriva lite om det.

Hoppas det är okej med den här tråden.

Nån som har erfarenhet av taggtrådsskador på häst och som vill berätta? Hur det hände, vad som gjordes m.m.

Det är svårt att hitta något om det, och jag vill få lite info. (Inget har hänt)

För ett par år sedan lyckades min då tvååriga dam hitta och fastna i en taggtråd som legat "nedgrävd" i ett dike. Jag som sanerat bort precis hur mycket taggtråd som helst sommaren innan, så bara att hon lyckades hitta den när hon hade så många hektar att röra sig på... Hon skar upp hela karleden till ett stort fläskigt och flikigt sår, men alla senor klarade sig (och hon var inte halt, för hon är smärttröskel högre än någon annan häst jag känt - när hon vill, för hon är också en mycket känslig häst...). Sydd, pencilin och förband. Stygn och förband rök rätt fort - sitter något så att hon når det så är det borta inom kort. Men hon har bra läkekött, så det tog orimligt kort tid tills såret var ihopläkt. Hon har fortfarande ett tydligt ärr i karleden som både syns och känns väl. Men hon har inte haft ont av det.

Har ju ett till fall förresten. Hade en ponny som gick i sommarhage med taggtrådstängsel på den tiden man inte visste bättre. Jag var rätt liten, så jag mins inte exakt, men på något sätt for han in i staketet så att ryggen(!) var alldeles uppriven i många rätt djupa sår. Hur det gick till vet vi inte, men kan inte tänka mig att det var något annat än taggtråd som rivit upp såren. Pencilin, vanlig sårvård och boxvila. Efter läkningen av såren syntes inga yttre spår men det tog minst ett år innan han blev helt fräsch i korsryggen. VAD som störde honom lyckades vi inte få klarhet i, men han blev frisk innan han blev utdömd, och det var väl det viktiga i slutänden. :)

(Och att hästhagarna fick nya stängsel med elband...)

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 962
Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 024
Senast: jemeni
·
Mat Sannolikt fel prefix men hittar inget passande. Jag undrar om det är möjligt att som privatperson donera livsmedel till någon...
Svar
14
· Visningar
615
Senast: NilHe
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 056
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka