"Tagga ner" häst...

O

overtyre

Min häst blir väldigt taggad när man hoppar henne, och hon hoppas regelbundet för tränare en eller två gånger per vecka. Dock är det inte jag som rider, utan min syster, som är något mer våghalsig än mig. :angel: Men nu är det som så att jag efter ett halvårs uppehåll från hoppningen skulle vilja ta upp den igen, så smått. Men jag tänker som så att om jag är spänd och nervös så kommer hon bli som ett nervvrak, och då kommer jag bli ännu mera spänd- och vips har vi hamnat i en ond cirkel.

Så nu undrar jag hur man ska göra för att tagga ner hästen, och få den att inse att det inte är något att bli uppspelt över. Och saken är den att hon kan vara aldrig så lydig i dressyren, även om hon allt som oftast är framåt där med :p , men när det kommer till hoppningen så är det fullt ös medvetslös som gäller för henne. :crazy: Jag vill inte gärna ta till skarpare bett, utan väntar med det. Det jag skulle vilja ha är bra tips på lydnadsövningar med hinder samt hur jag ska göra för att själv komma över min hoppskräck, så att jag kan lugna henne- i stället för att sitta och vara rädd själv. ;)

Sv: "Tagga ner" häst...

Hej!

Både jag och en kompis hade väldigt heta hästar vid hoppning.
Kompisens häst blev het bara den fick syn på ett hinder, med min var det mest problem efter språnget då hon bara ville rusa.

Kompisen löste det genom att varje dag bygga upp ett hinder i ridhuset och sen red hon dressyr och struntade i hindret ända tills hästen lugnat ner sig. Det fick hon göra i några dagar innan hästen slutade hetsa upp sig över att det var ett hinder i ridhuset.
Sen byggde hon upp ett litet litet hinder, fortsatte rida dressyr men red emot hindret då och då men vände från så fort hästen började hetsa. När hon kunde rida emot utan att hästen blev het började hon hoppa över då och då. Alltså ingen "hoppträning" utan fortfarande dressyr men hon la in ett litet skutt då och då. Så ökade hon så succesivt hela tiden och nu är det MYCKET bättre!!!

Själv löste jag det genom att lägga upp små banor där det ingick mer än bara hinder, ex volter, avbrott, halter, cavaletti osv så att hon lärde sig att bli uppmärksam istället för att bara rusa på efter varje hinder. Efter bara en träning märkte jag stor skilnad!

Viktigt för båda våra hästar är att de får hoppa regelbundet, men det får ju din!

Hoppas att det här kan vara till någon hjälp!
Lycka till med hoppningen:)

kajsakajsa skrev:
Hej!

Både jag och en kompis hade väldigt heta hästar vid hoppning.
Kompisens häst blev het bara den fick syn på ett hinder, med min var det mest problem efter språnget då hon bara ville rusa.

Kompisen löste det genom att varje dag bygga upp ett hinder i ridhuset och sen red hon dressyr och struntade i hindret ända tills hästen lugnat ner sig. Det fick hon göra i några dagar innan hästen slutade hetsa upp sig över att det var ett hinder i ridhuset.
Sen byggde hon upp ett litet litet hinder, fortsatte rida dressyr men red emot hindret då och då men vände från så fort hästen började hetsa. När hon kunde rida emot utan att hästen blev het började hon hoppa över då och då. Alltså ingen "hoppträning" utan fortfarande dressyr men hon la in ett litet skutt då och då. Så ökade hon så succesivt hela tiden och nu är det MYCKET bättre!!!

Själv löste jag det genom att lägga upp små banor där det ingick mer än bara hinder, ex volter, avbrott, halter, cavaletti osv så att hon lärde sig att bli uppmärksam istället för att bara rusa på efter varje hinder. Efter bara en träning märkte jag stor skilnad!

Viktigt för båda våra hästar är att de får hoppa regelbundet, men det får ju din!

Hoppas att det här kan vara till någon hjälp!
Lycka till med hoppningen:)

Hästen jag ska köpa är också sådär. så hon rusar efter hindrerna. Så det var en bra "övning" du skrev det med att lägga in volter å cavalett i halter å sådant. =) De har jag med nytta av. Okej, visst har jag tänkt på det flera gånger. Men då vet man ju nu iaf att det funkade för dig, då borde de funka för mig också =)
Hehe, då aksnke man kan ut å tävla något sen =)

jag skulle trava mot hindret, låta hästen landa i galopp(helst lungt:P)och sedan skulle jag göra tvärehalt innan och efter varje hinder. När hästen börjar lyssna i halten så skulle jag mjukt lägga om skänkeln precis innan den bryter av så att den fortsätter i galopp/trav lr vilken gångart man nu rider i. Då har halvhalten gått igenom. Alltså: vill hästen springa ifrån en=halvhalt. Lyssnar den inte=tvärhalt direkt. Gör man det tillräckligt många gånger brukar de flesta lugna sig och vänta på ryttaren. Jag tror att det viktigaste är att man vågar ta tag i hästen ordentligt om den inte lyssnar, precis som att man måste lätta och inte "tjuvhålla".

Lycka till, hur du än löser det:)

Våran superheta ponny som stog och studdsa och hoppa hej vilt innan han drog järnet mot hindret, gjorde vi så här med (ungefär samma som första inlägget)....
Vi byggde upp ett mindre hinder, sedan gjorde vi en volt framför hindret där vi red dressyr. Det blev att vi vände upp mot hindret hela tiden men börjde av honom varje gång och han tröttna på att hetsa upp sig varje gång hindret kom, sedan lät vi honom plötsligt hoppa hindret och gjorde då halt efter hindret och sedan tillbaka på volten igen!

Detta fungera för oss....

Liknande trådar

Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 607
Senast: MimmiNO
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 422
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 337
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 444
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30