Tagelmask??

Tovavilppala

Trådstartare
min ponny med sommarexem har fått utslag i svansroten? Ska avmaska henne inom kort, hon låg precis under gränsen till mask innan sommaren så chansen är väll stor att hon har nått slag av mask?

min ponny med sommarexem har fått utslag i svansroten? Ska avmaska henne inom kort, hon låg precis under gränsen till mask innan sommaren så chansen är väll stor att hon har nått slag av mask?

Tagelmask är en gammal benämning på svansklåda orsakad av tex springmask eller knottexem.
Springmask är sällan de syns på träckprov, men de brukar synas ganska tydligt i avföringen hos hästen då de dessutom kan bli väldigt långa (typ 10 cm) .

Du bör nog rådfråga en veterinär som får ta en titt på det hela tycker jag det låter som . Särskilt pga hästens exemhistorik.

De flesta hästar har mask (typ lilla blodmasken) utan att det påverkar hästen. När man bör avmaska beror på hur hästens 'normalvärde' på mask ser ut. Har ni gjort en maskkontroll igen, eller varför skall ni avmaska nu?

Utslag i svansroten kan bero på många saker, det kan vara mask, men det kan också vara en hel del andra saker.

Jag hade i första hand tänkt att det har med hennes sommareksem att göra. Hur som helst är det ju fel årstid att avmaska nu.

Tagelmask är en vattenlevand mask, inte en inälvsparasit.

Har du bild på utslagen? Du ska inte avmaska nu.[/QUOTE] ny på detta Kan man lägga in bilder utan länk?

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
856
Senast: Fiorano
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 301
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 507
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar