Tåg till Köpenhamn?

iNHALE

Trådstartare
Är det någon som vet hur det funkar att ta tåget över Öresundsbron till Köpenhamn numera med tanke på ID-kontroller och annat? Ska flyga till Portugal från Köpenhamn 15/2, jävligt tidigt på morgonen, och försöker tidsplanera bussar och tåg så att jag är på flygplatsen i god tid innan planet ska gå.

Är det mycket förseningar när man ska åka, även tidigt på morgonen? Flyget går 07.25 och jag vill helst vara där minst 1½ timme innan, gärna 2 timmar innan så man slipper stressa som ett mähä om det skulle hända något. Är ingen ovan flygare men iom allt hallå det varit om ID-kontroller som drar åt handbromsen för alla pendlare över Öresund så blir man lite fundersam.

Åt det hållet är det inga ID-kontroller, det är bara in i Sverige. Det är inte heller så stora förseningar när du åker från Kastrup, det är pendlarna som kommer från Köpenhamn och måste gå av i Kastrup för att gå igenom ID-kontrollen och sen ta nästa tåg vidare som drabbas av de största förseningarna. Tågen går var 20e minut - tidigare var 10e minut i rusningstrafik, så just under rusningstiderna blir det lätt trångt.

Åt det hållet är det inga ID-kontroller, det är bara in i Sverige. Det är inte heller så stora förseningar när du åker från Kastrup, det är pendlarna som kommer från Köpenhamn och måste gå av i Kastrup för att gå igenom ID-kontrollen och sen ta nästa tåg vidare som drabbas av de största förseningarna. Tågen går var 20e minut - tidigare var 10e minut i rusningstrafik, så just under rusningstiderna blir det lätt trångt.
Okej, då kanske man kan lita på att Skånetrafikens reseplanerare lär stämma hyfsat.

Det har stått en del om att tågen i rusningstrafik låter bli att stanna på Kastrup utan fortsätter till Centralen för att det är för mycket människor i rörelse på Kastrup

Det har stått en del om att tågen i rusningstrafik låter bli att stanna på Kastrup utan fortsätter till Centralen för att det är för mycket människor i rörelse på Kastrup
När räknas det som rusningtrafik? Kommer troligen ta ett tåg som avgår från Malmö C klockan 05.13 på morgonen och sägs stanna vid Kastrup 05.34, det borde väl inte räknas som rusningstid?

Liknande trådar

Fritid Dottern skulle flyga United Airlines IGÅR, från Cincinatti till Chicago och sen Toronto, Kanada (!) - Köpenhamn. Med massor av extra...
2
Svar
23
· Visningar
3 112
Senast: hastflicka
·
Äldre I svinottan på fredag ska jag flyga för första gången på ett par år. Jag är ringrostig. Har hittills fyra frågor: 1. Hur mycket...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 444
Senast: Blueberry
·
R
Äldre I fredags flög jag och hade otur. Pga storm i staden vi skulle till blev vi skickade till en annan flygplats i landet. Vi skulle ha...
Svar
11
· Visningar
1 267
Senast: Raderad medlem 6459
·
Äldre Jag är rätt neurotisk av mig, vilket innebär att jag är på flygplatsen i mycket god tid. Ofta flera timmar innan.. Det är ju inte kul...
Svar
3
· Visningar
1 728
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama