Tafsarmband ....

Oldie

Trådstartare
världens smartaste idé? Hjälper det tror ni?

"I sommar kommer man använda armband med budskapet "tafsa inte" för att prata med ungdomar om problemet."
http://www.expressen.se/nyheter/polisen-tar-nya-krafttag-mot-tafsande/

Hanif Bali (M) har i alla fall sin ståndpunkt klar .
"
Istället för kommendera polisen att dela ut "Tafsa inte"-armband till potentiella brottsoffer så har jag ett alternativt förslag.

Dan Eliasson kan komma till partilokalen här i Solna och låna våra buntband vi har över från affischering i valrörelsen. Har runt ett tusental. Lär räcka gott och väl en hel sommar. Tar de slut kan han nog få storpacksrabatt på Hornbach. Jag kan till och med betala för dem ur egen ficka.

Finns i två färger."

Det är så dumt att man blir stum. När man inte trodde Dan Eliasson kunde ställa till med något mer så har han ändå sådana äss i rockärmen. Ja, dessa armband hjälper säkert. Precis lika bra som en lapp på dörren där man skriver jag vill inte ha inbrott. Att det var sååååå enkelt att lösa brottsligheten. Ett armband eller en lapp bara. Genialt!

Hanif är ju för tusan klockren! :rofl: :bow: :bow: :bow:

Men när man inte trodde Eliasson kunde komma med värre uttalande så gjorde han visst det. Man kanske skulle bunta ihop honom också, och köra honom från regeringskansliet? För att sedan dumpa honom på typ *valfri "problemförort"s poliskontor*? :grin:

Känns ungefär lika dömt att misslyckas som Televerkets 'Stoppa Sabbet'-kampanj på 1980-talet.

Skillnaden är väl att en oroväckande stor del av samhället säkert brydde sig mer om telefonkioskerna som blev sönderslagna än de som blir utsatta för sexuella ofredanden. :meh:

När jag läste om det funderade jag på om det var 1:a april... jag fattar inte vad sjutton armbandet ska göra?! Jag tror att både offer och förövare redan vet att det inte är ok att tafsa, det är bara det att förövarna skiter i det. Precis som när det gäller andra brott.

Nu är jag väl lite bitter men jag tror mer på kurser i feministiskt självförsvar :meh: Det, och att stämpla den jäveln som petar på en, gärna med en stilettklack.

Då är väl den här lite mer direkt. Går inte att missförstå.
760.jpg

Jag undrar lite vad som händer när en tjej glömt armbandet hemma? Signalerar det då att hon gärna vill bli tafsad på? Är hon fritt villebråd? Vad händer i rättssalen (hon hade kjol, stringtrosor och dessutom inget armband, hon bad om det)?

Jag tycker det vore bättre att använda resurserna till vettigare saker! Som poliser i folkmassorna som griper de tafsande killarna!

Mvh Miks

Poliskåren verkar sådär nöjd över det här påhittet.
Är de? På min arbetsplats tycker de, främst kvinnorna, att det är en jättebra idé, och flera vill själva använda armbandet för att signalera att de inte vill bli tafsade på...

Själv ser jag inte på vad sätt armbandet ska hjälpa. Tafsare lär inte låta bli bara för att det finns ett armband. Undrar också hur det kommer tolkas med de som väljer bort armbanden, betyder det att det är ok att tafsa på dom i motsats till de med armband?

Nä, röstar ner den här idén fullkomligt...

Asså vill någon snäll människa förklara för ett totalt dumhuvud som mig vad armbandet ska göra?? Är det chippat eller är det bara ett tyg armband som ska signalera att jag inte vill bli tafsad på eller va??:confused::confused:

Asså vill någon snäll människa förklara för ett totalt dumhuvud som mig vad armbandet ska göra?? Är det chippat eller är det bara ett tyg armband som ska signalera att jag inte vill bli tafsad på eller va??:confused::confused:

Försöker någon tafsa ska du hålla upp armbandet och förhoppningsvis blir tafsaren så avskräckt att den springer iväg :grin:

I den situationen tror jag som sagt mer på en stämpling eller ett pungslag (ja, jag är så jäkla fördomsfull att jag antar att största problemet med tafsning är män som tafsar på kvinnor även om fenomenet aldrig är acceptabelt oavsett vem som blir utsatt).

Känns nästan som det kan trigga vissa till att tafsa mer, typ "åh, personen vill verkligen inte att jag rör dem, nu jävlar". :meh:

På radion hörde jag en förklaring som löd ungefär att många unga (oftast män) kanske inte är riktigt införstådda med att de gör något olagligt och att armbanden skulle vara en liten ögonöppnare för att de skulle inse allvaret och tänka efter före..

Jag tror säkert att det kan ha viss funktion (för tyvärr är det ju fortfarande så, att såna detaljer missats i mångas uppfostran).
Det kommer ju såklart inte att trolla bort problemet, men kanske kan någon slippa bli kladdad på mot sin vilja och bara det i sig är ju en stor vinst.

Jag vet något mycket bättre. De som VILL bli tafsade på sätter på sig något speciellt!

Eller hur, man trodde väl att grundläget borde vara att folk inte vill bli tafsade på, inte att det ska krävas en aktiv handling för att göra den ståndpunkten klar. :cautious:

Nog för att jag aldrig tycker det är okej att tafsa och kladda på andra på den basis att de bär särskilda kläder eller assecoarer.

På radion hörde jag en förklaring som löd ungefär att många unga (oftast män) kanske inte är riktigt införstådda med att de gör något olagligt och att armbanden skulle vara en liten ögonöppnare för att de skulle inse allvaret och tänka efter före..

Jag tror säkert att det kan ha viss funktion (för tyvärr är det ju fortfarande så, att såna detaljer missats i mångas uppfostran).
Det kommer ju såklart inte att trolla bort problemet, men kanske kan någon slippa bli kladdad på mot sin vilja och bara det i sig är ju en stor vinst.

Ja, det är inte omöjligt. Idén är inte helt uppåt väggarna. Men jag tycker att man, återigen, lägger ansvaret på offret. Idén med ett armband är inte tokig, men målgruppen skulle vara de som tafsar.

Tillägg:
Vad jag förstod av radion så skulle de delas ut till alla, alltså inte bara tjejer, missförstod jag?
Och givetvis ska inte andra åtgärder och påföljder ändras och det ska det vad jag förstått inte göras heller.

Ja, det är inte omöjligt. Idén är inte helt uppåt väggarna. Men jag tycker att man, återigen, lägger ansvaret på offret. Idén med ett armband är inte tokig, men målgruppen skulle vara de som tafsar.
Absolut, håller med.. Gjorde tillägg till mitt tidigare inlägg, med lite jag glömde skriva.
Har jag missförstått och att armbanden bara ska delas ut till tjejer är det ju lite tokigt. Tycker att de ska delas ut till alla.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka