Tävlingsnamn till hästen?

Ewelina1998Felix

Trådstartare
Hej! Har en fjording med namn Felix och vet inte riktig vad som skulle vara ett passande tävlingsnamn. Tycker liksom Felix är ett lite tråkigt namn. Vill helst att det är något som låter likt Felix eller rättare sagt att man hör att det är samma häst man pratar om när man använder namnet men det är inget måste.

Skriv gärna om ni har några förslag :)
 
Förstår inte riktigt hur du menar? Har du tänkt skicka in en namnändring till förbundet (som brukar kosta ett par 1000-lappar), och sedan tävla under det namnet? För hästen måste tävla med det namn den är registrerad.
 
Jag fick döpa min häst när jag köpte honom, han hette "unnamed" i passet och det var ju lite trist. Då hans pappa, farfar och farfars far alla har ett "förnamn" som en hel del av deras avkommor också delar ville jag att han också skulle ha det. Pappa och farfar heter nåt med "Joy" så det ville jag också ha med i namnet.
Hans show name har inget gemensamt med hans yard name, men jag tyckte att det var roligt att han skulle ha ett riktigt namn. Det är ofta folk som kommer fram på tävlingar osv som har koll på hans stam och kända släktingar så det är roligt :)
Du kanske kan göra nåt liknande, dvs kombinera hans släkts namn till något bra?
 
Hej! Har en fjording med namn Felix och vet inte riktig vad som skulle vara ett passande tävlingsnamn. Tycker liksom Felix är ett lite tråkigt namn. Vill helst att det är något som låter likt Felix eller rättare sagt att man hör att det är samma häst man pratar om när man använder namnet men det är inget måste.

Skriv gärna om ni har några förslag :)

Du får kalla din häst precis vad du vill men på tävling heter hästen det som står i passet.
 
Det är precis som TinyWiny säger!

Däremot kan du absolut kalla honom för något annat hemma etc. Min hästs namn är så långt (18 bokstäver, 20 tecken) att ingen någonsin har kallat honom för det, han lyssnar inte ens till det namnet :p
Utan han har under sitt liv alltid haft smeknamn, som står på typ hans mathink, han kallas för i stallet osv.
Men på tävling och i TDB heter han sitt långa namn. Och de stackars speaker:na på tävlingar får säga det :p
Men som sagt, kalla honom vad du vill. Byta namn officiellt är dock väldigt krångligt och inte ens något alla avelsförbund tillåter (vet dock inte hur det är med just fjording).
 
Och jag som älskar typiska människonamn på hästar :love: har själv en Zebastian(men det kallas han bara när han hittat på bus, annars är det Zebbe) :D Felix är ju jättefint!
 
Hej! Har en fjording med namn Felix och vet inte riktig vad som skulle vara ett passande tävlingsnamn. Tycker liksom Felix är ett lite tråkigt namn. Vill helst att det är något som låter likt Felix eller rättare sagt att man hör att det är samma häst man pratar om när man använder namnet men det är inget måste.

Skriv gärna om ni har några förslag :)

Fjordhästar kan en inte byta namn på. Det enda som är tillåtet är att lägga till ett prefix eller ett suffix ifall en fått ett stuterinamn godkänt efter att ens uppfödning(ar) redan fått pass. Dock kostar det rätt mycket, tror det var runt 1000 kr när jag kollade upp det för något år sedan.
 
Felix är ett jättebra namn på en fjordhäst. Visst finns det bättre men det finns också betydligt sämre. Jag har haft två med, vad jag tycker är tråkiga och dåliga namn men har ju lärt mig gilla de namnen nu.

Däremot fanns det en fjordhäst på 90-talet som tävlade som hette Yellow King (döpt så) och det kan jag ännu inte förlika mig med. Det är allt annat än ett passande namn till en fjordhäst.
 
Felix är ett jättebra namn på en fjordhäst. Visst finns det bättre men det finns också betydligt sämre. Jag har haft två med, vad jag tycker är tråkiga och dåliga namn men har ju lärt mig gilla de namnen nu.

Däremot fanns det en fjordhäst på 90-talet som tävlade som hette Yellow King (döpt så) och det kan jag ännu inte förlika mig med. Det är allt annat än ett passande namn till en fjordhäst.

Håller med!!!

Av mina har Ärlig roligast namn. Bra namn (han heter alltså Ärlig, och så ett stuterinamn som prefix), särskilt med tanke på hans personlighet.

Yngves har jag lite svårt att gilla men det handlar mest om att jag är språk-konservativ och retar mig lite på alla dessa Z och C på konstiga platser, och "udda stavningar" som mest stör ögat för mig. Så Yngve är Yngve men på tävling heter han Pärlby Cingel. Vilket faktiskt är långt från det värsta man kunde tänka sig men jag har lite jobbigt med Cingel.
 
Håller med!!!

Av mina har Ärlig roligast namn. Bra namn (han heter alltså Ärlig, och så ett stuterinamn som prefix), särskilt med tanke på hans personlighet.

Yngves har jag lite svårt att gilla men det handlar mest om att jag är språk-konservativ och retar mig lite på alla dessa Z och C på konstiga platser, och "udda stavningar" som mest stör ögat för mig. Så Yngve är Yngve men på tävling heter han Pärlby Cingel. Vilket faktiskt är långt från det värsta man kunde tänka sig men jag har lite jobbigt med Cingel.

Och jag som då tycker att just det namnet är både fyndigt och fint. Det har ju historia också.
 
Och jag som då tycker att just det namnet är både fyndigt och fint. Det har ju historia också.

Cingel?
Bakgrundshistorian har jag ingen som helst koll på! Har i och för sig inte frågat heller - utgick från att det liksom "bara" var ett vanligt hittepånamn.
 
Cingel?
Bakgrundshistorian har jag ingen som helst koll på! Har i och för sig inte frågat heller - utgick från att det liksom "bara" var ett vanligt hittepånamn.

Jo, det är det ju på sätt och vis men det är som med mina förra som hade första bokstaven efter mamma hela generationsvägen så de hette Gulli, Gumsan, Gullan, Ginni och Grimar. Så har det fungerat även på den sidan din häst kommer ifrån. Alla syskonen efter det stoet heter något på C och så vidare ner i generationerna. Jag gillar det konceptet och kallar det för historia även om det inte går att bara säga utefter namnet att det är den släkten.

Jag tror att det är en äldre grej på kallblodssidan för att hålla reda på stostammar på ett enklare sätt. Kanske har jag bara fått för mig detta men tycker mig fått höra det och fått det talat om för mig.
 
Jo, det är det ju på sätt och vis men det är som med mina förra som hade första bokstaven efter mamma hela generationsvägen så de hette Gulli, Gumsan, Gullan, Ginni och Grimar. Så har det fungerat även på den sidan din häst kommer ifrån. Alla syskonen efter det stoet heter något på C och så vidare ner i generationerna. Jag gillar det konceptet och kallar det för historia även om det inte går att bara säga utefter namnet att det är den släkten.

Jag tror att det är en äldre grej på kallblodssidan för att hålla reda på stostammar på ett enklare sätt. Kanske har jag bara fått för mig detta men tycker mig fått höra det och fått det talat om för mig.

Jo, så långt var jag ju med. Att avkommorna undan Cirka heter saker på C.
Som sagt: det är språkkonservatismen som får sig en liten törn i mitt fall. Ljudet av namnet är trevlig.
Sedan att en och annan speaker liksom fastnat lite, är en annan sak. Men de hakar upp sig ännu mer på Lysjö Tinder.
 
Jo, så långt var jag ju med. Att avkommorna undan Cirka heter saker på C.
Som sagt: det är språkkonservatismen som får sig en liten törn i mitt fall. Ljudet av namnet är trevlig.
Sedan att en och annan speaker liksom fastnat lite, är en annan sak. Men de hakar upp sig ännu mer på Lysjö Tinder.

Ja, jisses! Att namnet Ginni skulle vara så svårt för speakers hade vi ingen aning om heller.
Ibland tycker man att det ska vara så tydligt (Cingel är ju tveksamt ur just den synpunkten) men så blir det mycket svårare än man förstått från början.

Även det enklaste namnet liksom.:meh:
 
Sedan att en och annan speaker liksom fastnat lite, är en annan sak. Men de hakar upp sig ännu mer på Lysjö Tinder.

Jag har en häst vars namn är omöjligt att uttala trots att jag har fått hjälp från en landsman (till hästen alltså) med en inspelning av hans namn. Det går verkligen inte att uttala hans namn rätt. Jag har ibland funderat på hur en speaker skulle uttala hans namn :p Jag hade nog inte fattat att det var oss hen menade så många olika uttal folk kom med förslag på innan jag fick inspelningen. Det är tur att man får kalla hästen vad man vill på hemmaplan annars hade jag haft problem :rofl: och det är tur att hästen har accepterat sitt smeknamn :love:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 047
Senast: MML
·
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 530
  • Omröstning
Hästmänniskan 😟 Är det okej att kalla sin häst nånting annat än det uppfödaren namngett den? Min häst har ett kort, "ovanligt" namn i passet, efter...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
10 946
Senast: sweep
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
713
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp