Täcka hö med vad när halm saknas ??

gylle

Trådstartare
Plötsligt slog det mig vi har ju för sjutton ingen halm i år och den nya kommer ju inte än på några månader, om det nu mot förmodan skulle slå till och bli så fint väder så man får in en del torrhö vad täcker man det med då ???
Är så van vid att det alltid finns halm på loftet så har inte ens funderat på vad man täcker med om man inte har halm. :confused:
 
Sv: Täcka hö med vad när halm saknas ??

Tror inte det finns något bra allternativ. Halm är outstanding.
Kan du inte köpa lite halmbalar? Det räcker ju att ställa efter väggarna nu. Uppepå kan man lägga dit när halmen ska in. Fukten brukar komma senare.
 
Sv: Täcka hö med vad när halm saknas ??

Finns ingen halm att köpa här nere som inte är möglig därav att vi inte har halm iår, eller finns ingen överhuvudtaget för folk har tom använt den mögliga i år.

Att halm är det bästa vet jag brukar alltid täcka med halm men det borde ju finnas många som inte har halm vad täcker dessa sitt hö med ?
 
Sv: Täcka hö med vad när halm saknas ??

Jag har inte hittat något annat alternativ till halm än hö. D v s man får offra det yttersta lagret av höet som skydd för det man fodrar med. Fungerar inte lika bra som halm men vad gör man.
 
Sv: Täcka hö med vad när halm saknas ??

Ja det finns ju förståss;), men då får man offra rätt mycket.
Går det inte att lämna en gång runt höet så ni kan få dit halmen efteråt. Svårt om det blir dåliga halmår, vi har haft tur senaste åren.
 
Sv: Täcka hö med vad när halm saknas ??

Det finns ju lite halm på Blocket som är inomhuslagrad och ser fin ut.
 
Sv: Täcka hö med vad när halm saknas ??

Jag fick just hem lite torrhö, halmen var/är givetvis slut...

Så jag täckte höet med fiberduk, sådan tunn vit som man skyddar växter med mot frost, dvs den andas och är inte tät. Sedan offrade jag en del balar som jag sprätte upp och täckte utanpå fiberduken. Detta efter tips från höbonden som hade fått göra likadant i höstas och höet var hur fint som helst nu.
Dock behövde jag inte lägga höet upp mot någon vägg utan jag har gott om plats runt om och där är det bara skyddat av fiberduken. Planen är att lägga halmbalar där till sensommaren...

Tänker göra likadant OM det nu blir så bra väder att man får in torrhö runt midsommar...
 
Sv: Täcka hö med vad när halm saknas ??

Hej!
¨
Varför vill du täcka över höet?

Uppväxt på bondgård med höproduktion; aldrig täckte vi höet med något!
Hökvaliteten god hela året.

Kanske kan bero på hur ladan är utformad??
Vår lada var i plåt, med plåttak. Betonggolv.
Rymde ca 120 ton torrt hö när den var full.
 
Sv: Täcka hö med vad när halm saknas ??

I skåne går det tyvärr inte att ha hö otäckt om det är fuktigt väder det är ungefär typ 2000% luftluftighet sådana dagar tyvärr och inget hö klarar sig utan skyddande skikt när det är luften som bär med sig fukten.
Blir det väder som det var förra sommaren så tar det inte mer än ett par veckor innan det yttersta börjar mögla.

Nu blir det dock inget småbals hö i år vi slår alla vallarna i morgon eftersom det plötsligt blivit en fin lucka i vädret nu och de dessutom ändrat prognosen till dåligt framåt så ser vi till att få in allt istället i denna lucka fälten är ordentligt klara redan så att vänta minst två veckor till kommer ge för dåliga värden och det är ju inte ens säkert att det kommer något sammanhängande fint då heller så det får bli hösilage måste in på fredag för sen kommer det rejält med regn på lördag.
Kommer göra som jag gjorde ifjor och nästan vända ihjäl den gamla hagvallen som börjar ta slut och mest ger väldigt skirt gräs så att den blir istort sett torr som hö sen pressa/plasta det på minst tänkbara storbal fick göra samma sak ifjor pga vädret och det funkade fint att använda under sommaren var till 99% hö när man öppnade upp dem och bara man såg till att ta ev fuktiga partier först så höll det bra. Eftersom hästarna går på kraftigt gräs för övrigt så spelar det ingen roll att man vänder ur en massa näring genom att vända så mkt för att torka det är mest för att de skall ha något att tugga på när de är inne.

Lär bli rejäla skördar i år var ute och rensade en del skräppor inför huggningen imorgon och snacka om att det är högt på fälten nu en bit längst vägen var helt extrem var upp till axlarna på mig övrigt var väl midjehöjd.
 
Sv: Täcka hö med vad när halm saknas ??

Plötsligt slog det mig vi har ju för sjutton ingen halm i år och den nya kommer ju inte än på några månader, om det nu mot förmodan skulle slå till och bli så fint väder så man får in en del torrhö vad täcker man det med då ???
Är så van vid att det alltid finns halm på loftet så har inte ens funderat på vad man täcker med om man inte har halm. :confused:

Du kan säkert vänta med att täcka tills halmen blir färdig. Det är på hösten det fuktar och gör så det möglar. Bara du har luftigt på skullen och riktigt torrt hö. Har du skulltork kan du blåsa igenom det nån gång i veckan när det är torrt väder.
 
Sv: Täcka hö med vad när halm saknas ??

Hej!
¨
Varför vill du täcka över höet?

Uppväxt på bondgård med höproduktion; aldrig täckte vi höet med något!
Hökvaliteten god hela året.

Kanske kan bero på hur ladan är utformad??
Vår lada var i plåt, med plåttak. Betonggolv.
Rymde ca 120 ton torrt hö när den var full.

Inte ens en gång kantbalarna? Låter otroligt. De brukar alltid damma.
 
Sv: Täcka hö med vad när halm saknas ??

Har heller aldrig vart med om att man täcker höt.. Bor i norrland. Vi har aldrig haft problem med att torrhö möglat.
 
Sv: Täcka hö med vad när halm saknas ??

Var lugn för att det kommer ... vädret blir bara fuktigare och fuktigare även norrut, så mögligt hö är tyvärr ett ganska stort problem som ständigt växer. Jag förstår de bönder som slutat ta hö och bara kör ensilage.
 
Sv: Täcka hö med vad när halm saknas ??

Var lugn för att det kommer ... vädret blir bara fuktigare och fuktigare även norrut, så mögligt hö är tyvärr ett ganska stort problem som ständigt växer. Jag förstår de bönder som slutat ta hö och bara kör ensilage.

Fast den omställningen handlar väl oftast om att det är enklare att skörda hösilage jämfört med torrt hö. Behöver inte torka lika länge vilket innebär att det är lättare att hitta en tillräckligt torr väderperiod. Behöver heller inte vändas lika ofta vilket innebär mindre arbete...

OK, förstår frå övriga inlägg att det alltså är klimat- och geografiberoende. Alltid lär man sig något nytt!
 
Sv: Täcka hö med vad när halm saknas ??

Inte enbart, även här i Sthlmsområdet så förstörs det massor med hö pga fuktig luft. Jag köpte hö tidigare av en granne men de fick kassera stora mängder en vinter och övergick till att plasta istället. Min höbonde har även börjat plasta de torra halmbalarna för att skydda mot fukten, annars möglar de och han kan inte sälja dem.
 
Sv: Täcka hö med vad när halm saknas ??

Har nu testat fiberduk på det löpressade höet. Allt ca 1 ton har drabbats av vitmögel! !
Även det i mitten. Vi har haft mkt hög luftfuktighet o regn senaste månaden. I vårat
fall så skyddade inte fiberduk på. Höet intill med mkt blommor, första års vall som vi har
toppar av för att minska ogräset inför nästa skörd. Det var ej övertäckt, håller sig fortf fint.
Tror det beror på dom oljiga blommorna i det höet. Men hästarna är inte så förtjusta i det höet.
Tur vi har plastat resterande.
Ingen mer fiberduk för oss. ....
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 632
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 549
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 914
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 398
Senast: Whirlie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp