Täcka föl

Sv: Täcka föl

Vid hällregn släpper jag bara ut sto o föl korta stunder, aldrig att jag skulle låta en nyfödd fölunge gå ute hela dagen i regn, inte ens med täcke på om den inte kan gå in nånstanns att lägga sig torrt
 
Sv: Täcka föl

kl

Under alla år vi fått föl har vi enbart täckat en enda.
Och det var i box för att få upp tempen då den höll på att somna in. Vilket den också gjorde. Prematurt föl.

Annars tar vi in och ut. Fölungar under 30 dagar ska, enligt oss, inte ligga på blöt/kall mark.


Så ja, vi släpper ut, när ungen är "färdig-rastad" så tas den in. När den är "färdig-vilad" så släpps den ut. Osv. Blir ganska många gånger på en dag.

Men jag har 50 meter till stallet.

Har just nu en tio dagars. Det kan få dugga på den men inte ösregna i evighet. Och den får inte lägga ner sig ute. Vi ligger på 5-7 grader om nätterna och dryga 10 på dagen än så länge tyvärr, och marken är fortfarande kall.


AM
 
Sv: Täcka föl

Jag har dock fått den uppfattningen att russfolk som avlat på denna underbara ras i år har stämplat russen med att de är hårda och tåliga djur och därmed ska de typ klara av dessa väderomslag. Russen på Lojsta klarar sig ju bra kan man ju tänka sig, men de har tillgång till vindskydd och en hel del skog, det har tyvärr inte mina.

Så för att jag täckar mitt russföl blir jag som idiotförklarad just för att russet är en tålig ras, men ungens mamma t ex har alltid varit känslig för regn oavsett hur varmt det är.

Hur som haver har vädret blivit bättre, näsan ser bättre ut på ungen med.
 
Sv: Täcka föl

även ett russinföl kan få lunginflammation

Själv födde jag upp shetland o det av nått ska väl vara en tålig ras? aldrig att mina föl skulle få vara ute i hällregn
 
Sv: Täcka föl

Mitt russ är också känsligt, vissa individer är det. Och har de inte tillgång till varken torr liggplats, skog eller annat skydd så behöver de täcke. Det är ju liksom inte riktigt normal sommar i år...
 
Sv: Täcka föl

*kl*

Många kör ju med att det ska vara naturligt och att vildhästarna minsann aldrig hade täcke eller torrt att ligga på osv osv.

Och det kan man ju göra om man också tar att dom dör som flugor.
För det hör ihop med naturen. :angel:
 
Sv: Täcka föl

Så klokt inlägg.

Problemt jag upplever med täckade föl är att matte då tror att fölis kan vara ute hela dagar i regn. Varpå ungen antingen inte lägger sig alls eller lägger sig ned och blir kall genom täcket. Ett täcke håller inte som isolering mot kall mark.
 
Sv: Täcka föl

Mitt russ är också känsligt, vissa individer är det. Och har de inte tillgång till varken torr liggplats, skog eller annat skydd så behöver de täcke. Det är ju liksom inte riktigt normal sommar i år...


Menar du på fullaste allvar att det finns hästägare som har föl, ja t.o.m. hästar i den typen av hagar?? Går dom på en åker då eller??

Kan man inte erbjuda det mest elimentära när det gäller hagvistelse eller lösdrift så borde det vara förbud på hästhållning..
 
Sv: Täcka föl

Finns tyvärr hästägare som har det så :( Finns såna hagar häromkring där jag bor...

Är så glad att jag kan erbjuda våra hästar skogsdungar eller gå in i lösdriften året runt! Fast hästarna står väldigt sällan inne i lösdriften men den finns i alla fall :) Så vi märker verkligen hur de uppskattar av att kunna ställa sig under träden vid dåligt väder, sol m.m.....
 
Sv: Täcka föl

Ja det är en vanlig syn i hästsverige. Har du inte sett alla fyrkantshagar? Jag vill inte att mina hästar går så men det är en vanlig syn.
Många har väl torr liggplats inomhus men föl behöver ju ligga ner betydligt oftare och längre stunder än vad vuxna behöver.
 
Sv: Täcka föl

KL

Men även om man har ligghall eller skog där hästarna kan söka skydd så kräver det ju att stoet går dit.. Och jag har sett ett antal ston stå ute i hällregn och snålblåst med sina ungar trots tillgång till ligghall. Så då måste man ju i praktiken ta in dem iallafall för att ungen ska få vila. Är era ston så kloka att de söker skydd?
 
Sv: Täcka föl

Nej, våra ston gör inte det!

Vi vill inte ha föl som är födda tidigare än i maj pga av vädret. I år fick vi ett föl den 6:e maj och vädret var inte det bästa men bete fanns det så de andra hästarna fick gå ute med tillgång till bra skogsdungar. Så vi gjorde så att vi stängde in stoet och fölet i lösdriften så fölet kunde ligga torrt i halmen men ändå kunna busa runt om det behövdes dem timmarna de var där inne för att torka upp och vila. Fungerade utmärkt för oss :)
 
Senast ändrad:
Sv: Täcka föl

KL

Men även om man har ligghall eller skog där hästarna kan söka skydd så kräver det ju att stoet går dit.. Och jag har sett ett antal ston stå ute i hällregn och snålblåst med sina ungar trots tillgång till ligghall. Så då måste man ju i praktiken ta in dem iallafall för att ungen ska få vila. Är era ston så kloka att de söker skydd?

Om hästen själv får välja ...;) Håller med, stona tänker inte i de banorna vad det gäller fölen. Vi hade två föl förra året som efter 6 veckor fick vara ute hela nätterna i hagen, men då vi stödutfodrade med hö, så passade vi på att lägga ut halm i stora högar inne i träddungarna, det var mkt uppskattat av fölen, som kurade ihop sig bredvid varandra och somnade i högarna, medan stona mumsade bredvid.

*KL*

Nu har jag turen att också ha en stor utebox med tillhörande rasthage, så att vi kan gå ut och stänga in mor och föl om vädret inte tillåter annat under de första veckorna, växlande att de får gå i större beteshage någon timme åt gången, men nu har inte TS det, vädret i år har varit extremt och bättre hagar väntar........ så jag tycker fortfarande täcke samt omväxlande inne/ute stunder är ett sätt att lösa det för stunden.
 
Sv: Täcka föl

Nej, våra ston gör inte det!

Vi vill inte ha föl som är födda tidigare än i maj pga av vädret. I år fick vi ett föl den 6:e maj och vädret var inte det bästa men bete fanns det så de andra hästarna fick gå ute med tillgång till bra skogsdungar. Så vi gjorde så att vi stängde in stoet och fölet i lösdriften så fölet kunde ligga torrt i halmen men ändå kunna busa runt om det behövdes dem timmarna de var där inne för att torka upp och vila. Fungerade utmärkt för oss :)

Samma här, vill helst inte ha föl före juni....... Vill inte ha dem liggande ute, men inte heller stå inne mestadels under flera veckor.
 
Sv: Täcka föl

Precis!
Jag anser att föl ska kunna busa och leka så det kan bygga upp sig själva och inte stå instängda i någon box!
Men visst kan vädret vara jätte dåligt i maj, juni osv men tycker det finns större chans till att det är bra väder då. Om inte annat så torkar marken upp ganska fort om det skulle komma någon störtskur.

Önskar man kunde styra över vädret ibland men tur är väl att vi inte kan göra det..... ;)
 
Sv: Täcka föl

I södra Skåne har du ofta hästarna på en "åker" dvs odlad mark. Man får förstå att det avlånga landet Sverige ser olika ut. Alla landskap har sina för- och nackdelar. Här i Skåne finns det inte precis naturligt skydd i hagarna så är det bara. Vi har inte sämre hästhållning för det. Själv skulle jag ha svårt för att ha hästar i trakter med mycket insekter, typ allt ovanför södra Skåne men jag måste försöka att låta bli att döma och inse att det funkar att ha hästar i skogstrakter fast jag inte fattar det.

Precis som folk i insektsbygder klarar av att skydda sina hästar så klarar vi på slätten att skydda våra hästar mot väder och vind:)
 
Sv: Täcka föl

Jag skulle hellre ta in dom flera gånger per dag, så fölet kan ligga och vila ordentligt, än att sätta på täcke.
Det är viktigt att de lägger sig när de är trötta, och det drar de sig för att göra när marken flyter av regn.

Kunde inte har skrivit det bättre själv.
 
Sv: Täcka föl

Bygga ett vindskydd kanske kan vara en idé? Så unga föl ska inte gå i en hage utan möjlighet att ligga torrt och i lä om det är sånt väder som du beskriver.
Aldrig att jag hade låtit mina gå i en sådan hage - då får man väl flytta dem eller ordna så att hagen blir lämplig!

Att täcka ett föl känns HELT främmande för mig - att börja med täckeseländet redan som föl:( Föl ska kunna spralla omkring och leka utan att behöva ha ett täcke som stramar åt på kroppen. Blir förvånad över att du inte förberett hagen bättre inför fölets ankomst, man har ju ett antal månader på sig.:cool:

Jag skulle hellre ta in dom flera gånger per dag, så fölet kan ligga och vila ordentligt, än att sätta på täcke.
Det är viktigt att de lägger sig när de är trötta, och det drar de sig för att göra när marken flyter av regn.

kl

Under alla år vi fått föl har vi enbart täckat en enda.
Och det var i box för att få upp tempen då den höll på att somna in. Vilket den också gjorde. Prematurt föl.

Annars tar vi in och ut. Fölungar under 30 dagar ska, enligt oss, inte ligga på blöt/kall mark.


Så ja, vi släpper ut, när ungen är "färdig-rastad" så tas den in. När den är "färdig-vilad" så släpps den ut. Osv. Blir ganska många gånger på en dag.

Men jag har 50 meter till stallet.

Har just nu en tio dagars. Det kan få dugga på den men inte ösregna i evighet. Och den får inte lägga ner sig ute. Vi ligger på 5-7 grader om nätterna och dryga 10 på dagen än så länge tyvärr, och marken är fortfarande kall.


AM

:bow: till era kloka inlägg!

Skaffar man föl får man väl först se till att ha förutsättningarna för det.

Menar du på fullaste allvar att det finns hästägare som har föl, ja t.o.m. hästar i den typen av hagar?? Går dom på en åker då eller??

Kan man inte erbjuda det mest elimentära när det gäller hagvistelse eller lösdrift så borde det vara förbud på hästhållning..

Oh, yes, och jag håller med dig.
 
Sv: Täcka föl

Fast det är lika viktigt för fölet att vila som att röra sig.
Jag skulle nog säga att det är fler föl som skadar sig av rörelse än av vila.
De är känsliga de små. Det tuffa livet utomhus kan de utsättas för som åringar när de har bättre motstånd.
 
Sv: Täcka föl

:bow: till era kloka inlägg!

Skaffar man föl får man väl först se till att ha förutsättningarna för det.



Oh, yes, och jag håller med dig.

Hur fan ska jag kunna veta att när jag skickar iväg min märr på betäckning, att vi samma år i december är tvungna att flytta hästarna?

När jag skickade iväg märrn hade jag som enligt er måste vara "bra" förutsättningar, tydligen har jag inte de nu? Ska jag sälja märrn för att jag är tvungen att flytta till ett annat stall som råkar ha bättre luft, bättre utfodrings o skötselrutiner där man slipper få sönderstressade och oroliga hästar?

Btw har jag sett fölungar som stått i stall med betydligt sämre förutsättningar än vad min har.
 

Liknande trådar

Avel Min fölunge har nu nått den eminenta åldern av 5 veckor och är såklart kung i hagen 😁 Jag är dock lite orolig för att han ska bli sjuk...
Svar
11
· Visningar
2 507
Senast: Skye
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 847
Senast: Pilot
·
Hästvård Jag har varit lite lat och inte klippt min häst ännu (och det behövs), han svettas och det tar jättelång tid för honom att torka...
Svar
9
· Visningar
1 116
Senast: Siggan
·
Utrustning Jag har precis fått raka hela min häst pga regnskållor. Köpte i samband med detta ett bucas smartex extra täcke á 300g. Dels för att det...
Svar
7
· Visningar
1 394

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Lösa benbitar
  • Dressyrsnack 17
  • Fjordingtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp