Tacksam tips på hingst

Sv: Tacksam tips på hingst

Håller med om att det är en jättefin hingst. Men av vad jag hört så skulle han inte verka här i sverige i år.

Är själv såld på Don Romantic som har lämnat många fina avkommor.
Hade själv ett fint stoföl efter honom som fick 9,8,8 på fölvisningen men som tyvärr dog på djursjukhuset,blev smittad av Rotavisus där!?

Vad sägs om Flash Dancer? Visserligen en ny hingst som inte lämnat något än, men han är e. Don Romantic - Tip Top, är själv väldigt ädel och nätt i typen. Rör sig fantastiskt och hoppar trevligt. Dessutom ett super-psyke!

Annars - Richfield? Kan visserligen lämna stort, men ofta ändå ädelt. Alla avkommor jag har sett har hoppat riktigt bra!

Tack för alla tips! Det är sjutton inte lätt att välja, och så får man ju se vad som godkänns vid årets bruksprov.

Jag känner mest för satsa på en hopphingst med goda gångarter. Och gärna med ett ganska stort svenskt inslag. Mitt sto är ju genuint svenskt så när som på lite Cortez, och jag kan tycka att det är värt att bevara. Eller tänker jag helt fel? Är det bara import-hingstar som gäller?

Hopphingst med bra steg - Colmar? Stor som ett hus iofs. Men gudasnäll:)

knapplån

Har sett en del unghästar efter Corlensky G som ärvt hans lätta trevliga modell. Han fick ju bra poäng på både gångarter och hoppning och fanns i alla fall förra året tillgänglig på semin.
Camaro M lämnar även han hopphästar med bra rörelser, ligger en del fullblod längre bak hos honom.

Briar är ju en svenskstammad multitalang.

Jo, jag gillar honom! Skulle vara intressant att se en Ludwigs Champion unge med en rejäl mamma... så man kan se lite hur det kan bli!

Jag kan försöka lägga in bild på min. ue Irco Marco-Eminent. Stofamilj 47.
lumannyanlnd.jpg

Den ser verkligen trevlig ut! Varken ardenner eller pansarvagn ;) Kanske man skall våga sig på en sån :d Men hur ser mamman ut, är hon rejäl? Alltså inte bara i stammen utan "live" så att säga ;)

Tack för alla tips! Det är sjutton inte lätt att välja, och så får man ju se vad som godkänns vid årets bruksprov.

Jag känner mest för satsa på en hopphingst med goda gångarter. Och gärna med ett ganska stort svenskt inslag. Mitt sto är ju genuint svenskt så när som på lite Cortez, och jag kan tycka att det är värt att bevara. Eller tänker jag helt fel? Är det bara import-hingstar som gäller?

Om Saigon kommer i avel nästa år så borde han kunna vara en lämplig kandidat. Har en bra typ som han nedärver, verkar även ge sina avkommor både hoppteknik och gång, och ett helt underbart temperament. Han är även svenskstammad som du gärna vill ha.

Hmm, börjar kännas som jag förrespråkar Saigon lite överallt...

/Camilla

Sandro blodet ger ju bra av allt :) Vad ligger budgeten på? Finns ju hur fina hingstar som helst för den som kan o vill öppna plånboken, Sandro Boy tex, hade jag ett allroundsto med stam värd honom hade jag tagit mig en stark funderare på honom. Sir Oldenburg hade jag gärna tagit om jag hade ditt sto! Fin typ (har sänkt rygg nu som äldre men har sett kort på honom som ung o där har han en helt ok överlinje), rör sig bra, o är nog inte helt kass på att hoppa heller med den stammen :)

Om Saigon kommer i avel nästa år så borde han kunna vara en lämplig kandidat. Har en bra typ som han nedärver, verkar även ge sina avkommor både hoppteknik och gång, och ett helt underbart temperament. Han är även svenskstammad som du gärna vill ha.

Hmm, börjar kännas som jag förrespråkar Saigon lite överallt...

/Camilla

Tack Camilla! Väldigt fin hingst. Har du egen erfarenhet av hans avkommor?

Sandro blodet ger ju bra av allt :) Vad ligger budgeten på? Finns ju hur fina hingstar som helst för den som kan o vill öppna plånboken, Sandro Boy tex, hade jag ett allroundsto med stam värd honom hade jag tagit mig en stark funderare på honom. Sir Oldenburg hade jag gärna tagit om jag hade ditt sto! Fin typ (har sänkt rygg nu som äldre men har sett kort på honom som ung o där har han en helt ok överlinje), rör sig bra, o är nog inte helt kass på att hoppa heller med den stammen :)

Smickrande att du föreslår Sandro boy, men det är nog lite väl häftigt med 2.000 euro per dos till min hobby-häst! Jag har ingen aning om stoet är lätt att få dräktigt. Hon är 12 i år och är aldrig betäckt tidigare. Men jag håller med, finns många fina hingstar i de linjerna!

Fler förslag?

Smickrande att du föreslår Sandro boy, men det är nog lite väl häftigt med 2.000 euro per dos till min hobby-häst! Jag har ingen aning om stoet är lätt att få dräktigt. Hon är 12 i år och är aldrig betäckt tidigare. Men jag håller med, finns många fina hingstar i de linjerna!

Fler förslag?

kollade du på Sir oldenburg? Argentinus, vore fint, men av naturliga själ finns de bara fryst kvar :( Grafenstolz, om du gillar trakhener, sägs även komma till sverige i år, är en multitalang o är lätt i kroppen. De är även Quattro B

Tack Camilla! Väldigt fin hingst. Har du egen erfarenhet av hans avkommor?

Jag har själv en nu 5-åring(har inte riktigt hunnit vänja mig vid att hon inte är 4:a längre;)) efter Saigon, som gick klass 1 i gångarter som 3-åring, och hoppade 7/7. Sedan vid kvaliten(4-års) hoppade hon till sig ett diplom med 8/9, däremot visade hon inte alls sina gångarter, blev alldeles för spänd, så bromsade sig igenom alltihopa.
Det jag tycker är hennes absolut största fördel är att hon är så otroligt okomplicerad, allting när man jobbar med henne är så väldigt enkelt.
Hon är helt enkelt en sådan häst som man i stort sett varje dag hoppar av henne med ett leende på läpparna :)

Om han är i avel och jag på något sätt lyckas få råd som finns det en stor risk att min egen Midt West Ibi Light - Krevad-sto kommer gå till honom.

/Camilla

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Avel Hej! Börjar med att be om ursäkt om jag gör några fel då det här är mitt första inlägg :) Har läst många gamla trådar och vet att det...
2
Svar
21
· Visningar
2 874
Avel Lutar mot betäckning i år eftersom mitt sto inte är ridbart mer efter sparkolycka ifjol. Var tills nyss helt säker på att jag tänkte...
Svar
0
· Visningar
927
Senast: HMQ
·
D
Avel Hej ett sto som jag skulle vilja ta ett föl på. Hon har okänd härstamning(vet att det är lite gammalt svenskr hbl på mammas sida o...
Svar
1
· Visningar
756
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka