Tacksam tips på hingst

voodoo98

Trådstartare
Hej!

Är ny här, och hoppas på hjälp från er!

Jag skulle vilja ha lite tips på hingst som skulle kunna passa mitt sto. Hon är e Corrado WL-Ganesco-Ceylon och ingår i stofamilj 48. 165 i mankhöjd. Av lite gammaldags typ. Rör sig bra i alla gångarter. Är mycket hinderklok med god teknik. Är cool (ingen arbetsnarkoman precis;)) och väldigt lättsam i all hantering. Har inte tävlat (mer än några 1-meters klasser), men hon har en hel del fans och det är många som tycker att jag borde ta ett föl på henne.

Jag söker en hingst som kan lätta upp typen en aning. Att bibehålla det fantastiska psyket är mycket viktigt. Strävar efter en multitalang, men vet inte om man ska satsa på en dressyrhingst som kan hoppa eller en hopphingst med bra gångarter.

Jag är öppen för alla förslag! :idea:

Sv: Tacksam tips på hingst

Förslag? Någon?

Jag har funderat på Last Liberty, men är lite orolig för att det kan bli lite grovt med en Oldenburgare. Och egentligen skulle jag vill ha något svenskt, eller halvsvenskt.

Försöker lägga in en bild på stoet det gäller. Tacksam för hjälp med förslag på hingst. Behöver några uppslag...

th_voodoo1.jpg

Wladimir OA är en snygg gångartshingst med jättefint psyke. Han hoppar dessutom helt okej för att vara dressyrhäst:).

Är själv såld på Don Romantic som har lämnat många fina avkommor.
Hade själv ett fint stoföl efter honom som fick 9,8,8 på fölvisningen men som tyvärr dog på djursjukhuset,blev smittad av Rotavisus där!?

Hu vad hemskt med itt föl:(. Jag gillar också Don Romantic, men kan dom generellt hoppa? Om man har ett sto med så mångsidig stam som ts hade jag iaf använt en hingst som faktiskt hoppar hyfsat.

Wladimir verkar intressant. Jag står i ett stall där ägaren föder upp dressyrhästar. Han har föreslagit bla Sandakan. Men jag måste erkänna att jag är rädd att förlora på hoppförmågan med att välja en dressyrhingst.

Sandakan är dessvärre kastrerad. Annars var han ett bra förslag efterom han är e Sandro Hit som även lämnat rätt mycket hopp!

Rosevelt är ädel och hoppar inte allt för illa (i jämförelse med de andra gångartshingstarna).

Men Rosevelt kommer väl inte heller finnas tillgänglig i år? Möjligen på fryst eftersom han är såld till USA.

Har ett Corrado WL-Utrillo sto med hoppdiplom (1p från gångartsdiplom) som nu är dräktig med Cartier. Det var viktigt att det var en hingst med bra gång och typ så man inte tappar den biten till förmån för hoppningen. Hon har tidigare haft två gångartsföl (e.Wetano och Don Primero) och ett hoppföl (e.Alexon D). Det skall bli intressant att se vad det blir av det... Är lite sugen på Ludwigs champion men tror det skulle bli en för tung avkomma. Har också sneglat på Capriano som har 8:or på gångarterna.

Har en Ludwigs Champion blivande 2 år. Den är inte alls tung. Med tanke på mödernet med Irco Marco och gammal hederlig svensk stam bakåt borde hon se ut som en ardenner :)
Jag har inte hört att Ludwigs Champion ska lämna tungt?

Han såldes till USA för flera år sen. Huruvida han ska stå i Sverige eller något annat land har jag ingen koll på, men han var oerhört vacker när jag såg honom, har bra stam och gjort ett bra bruksprov.

Tack för alla tips! Det är sjutton inte lätt att välja, och så får man ju se vad som godkänns vid årets bruksprov.

Jag känner mest för satsa på en hopphingst med goda gångarter. Och gärna med ett ganska stort svenskt inslag. Mitt sto är ju genuint svenskt så när som på lite Cortez, och jag kan tycka att det är värt att bevara. Eller tänker jag helt fel? Är det bara import-hingstar som gäller?

Jag tänkte bara på vad som står i hingstkatalogen att han är "ngt tung" och vad som står på hans användningsråd att "Han kan med fördel tillföras lättare ston, och bör bl.a. kunna passa många lättare Cardento ston för att där förbättra kroppskonstitution och rörlighet med bibehållande av de goda hoppegenskaperna"

Men det är ju toppen om vi med lite tyngre ston också kan använda honom!

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Avel Hej! Börjar med att be om ursäkt om jag gör några fel då det här är mitt första inlägg :) Har läst många gamla trådar och vet att det...
2
Svar
21
· Visningar
2 874
Avel Lutar mot betäckning i år eftersom mitt sto inte är ridbart mer efter sparkolycka ifjol. Var tills nyss helt säker på att jag tänkte...
Svar
0
· Visningar
927
Senast: HMQ
·
D
Avel Hej ett sto som jag skulle vilja ta ett föl på. Hon har okänd härstamning(vet att det är lite gammalt svenskr hbl på mammas sida o...
Svar
1
· Visningar
756
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka