Tacksam för råd!

O

offnegardh

Jag skulle bli väldigt tacksam för lite råd om detta.

Jag har ett vamblodssto på fem år. Hon är riden i ca ett år, inte körd eller något sånt. Har haft henne sedan juni månad, allt fick klockrent och hon var en ängel fram för några veckor sedan.

När jag ska sadla början hon snurra runt och vill gå därifrån, men bara jag säger nej, stilla! så slutar hon. Men när jag böjer mig ner för att nå sadelgjorden så början hennes bakben att vina. Hon har visserligen inte träffat mig eller något ännu, men vem vet det kan hända snart. Börjar med att sätta fast sadelgjorden på ena sidan på två hål, går sedan över till andra sida och drar ett hål (dressyr sadel). Efter en stund drar jag ett hål till på ena sidan och två hål på den sida det redan är två hål på. Då viner benen också väldigt mycket. Tränsar henne utan problem och hon är "ko lugn". Drar sedan efter hand tre hål på ena sidan så det blir fyra på varje. Gör mig klar och sitter upp.
Då drar hon igång med lufthopp, stegringar och bockningar, vad kan jag göra åt det? den vanliga nej! metoden fungerar inte.
Efter en stund slutar hon och bli jättesnäll igen. Så går det bra större delen av ridturen, men nån gång ibland drar hon ut mot ängar och föröker med lufthoppen, bockningarna och stegringarna igen. Så går det jättebra hela vägen hem. Hon är kanon snäll i all hantering och lyder minsta vink jag gör, en riktig ängel!

Idag uppstog ännu ett problem, när jag skulle sitta upp så börjar hon veva med bakbenen mot mig. Så jag gick runt lite med henne och drog lite i stiglädret. Närmade mig bakdelen osv, efter ett tag var hon den ängeln som hon brukar vara igen. Men så kommer det till själva uppsittningen igen och då början hon. Jag tänkte lite och fick för mig att sätta upp lillasyster på hästen, lyfte henne så hon hängde lite i sadeln och det gick kanon, så jag slängde upp henne rätt fort för att ingen av oss skulle få en spark eller likande och då var hon kanon snäll. Bockade inte eller någonting alls, konstig?

Syster red runt lite på henne medans jag ledde henne i grimskaft, lekte lite följa john och det tyckte hon var jättekul! Resten gick smärtfritt. Hon hoppade av och jag fipplade lite vid sadeln och nu reagerade hon inte alls, ännu konstigare. Jag tänkte att eftersom hon skötte sig jättebra så fick det räcka för idag.

Ska prova samma sak imorgon igen. Är det någon som har en liknande häst? Varit med om samma upplevelse?
Eller är det kanske bara så att det är unghäst fasonerna som spökar?

Sv: Tacksam för råd!

Det kan mycket väl vara så att hon testar dig eftersom du inte har haft henne särskillt länge.

Men du har inte kollat om hon har ont någonstanns? Typ sadel, rygg, tänder, bett, hovar osv.

Hur sitter du upp? Om du gör det från marken så testa hoppa upp från ex. en pall för att avbelasta ryggen lite. Min ponny tycker inte om ifall man hoppar upp från marken och försöker gå iväg, snurra runt och vara allmänt jävlig

Precis: En unghäst som inte har fått några direkta muskler, kan tycka det är jobbigt vid uppsittning med balansen och så. Vaför hon beter sig så på ridturerna är det svårt att svara på. Man får känna efter själv, men spontant skulle jag tro att hon testar dig. Fast det skulle även kunna vara så att hon inte har balans för att exempelvis gallopera och att det blir hopp o stutts i stället. Det är i alla fall viktigt att du sitter korrekt och balanserat, speciellt när du har en unghäst.

Att spänna sadeln får man träna på. Spänn lite och gå en sväng. Spänn lite till osv. Så hade jag gjort.

jag skulle kolla igenom hela hästen hos vet - det låter som ont i ryggen...

Om du vet att hästen inte har ont, men den ändå bara snurrar runt och håller på när du ska sitta upp så tag tygeln mot dig så hästen bara kan gå runt i en cirkel - då kommer den ingen stans, och när den kommit på det så slutar den snurra runt. det funkade för mig :)

om den är tjurig när du ska spänna sadelgjorden så spänn ett hål, gå en runda, spänn ett hål till.. osv :)

men om hästen inte var sån med en början så låter det antingen som om den testar dig eller som om den har ont. Hoppas det löser sig! :)

Ja, jag säger som endel av de andra har sagt här: kolla upp hästen med veterinär! För hästar talar inte människospråket och visar då på andra sätt om den har ont någonstans. Och då precis genom de grejerna du berättade att den gjorde. Sen kan det givetvis vara andra grejer också, som brist på ledarskap och hästen testar o.s.v. men för att utesluta smärta någonstans, ta hem en veterinär!

jag hoppas att det löser sig för er!!

Exakt! Kunde inte sagt det bättre själv :bow:

Om du hade tänkt spänna sadelgjorden långsamt (som bla. tenesie och claraallansson beskrivit) kan du kombinera det med uppsittningen. Dvs på väg till uppsittningsplatsen ex. en sten i skogen spänner du ett hål i taget lite då och då.

Exakt! Kunde inte sagt det bättre själv :bow:

Om du hade tänkt spänna sadelgjorden långsamt (som bla. tenesie och claraallansson beskrivit) kan du kombinera det med uppsittningen. Dvs på väg till uppsittningsplatsen ex. en sten i skogen spänner du ett hål i taget lite då och då.

precis, det är så jag menar :)

Har hästen fått nån viloperiod efter den blev inriden? Vi brukar rida in våra på våren o sen får de gå på bete hela sommaren för o smälta allt som hänt. Det kan ju faktist vara så att muskler o allt är lite överansträngt om den inte fått gå o bara ta det lugnt efter inridningen. Annars kan det ju vara bra o låta en veterinär kolla igenom den så den inte har några skador.

Har hästen fått nån viloperiod efter den blev inriden? Vi brukar rida in våra på våren o sen får de gå på bete hela sommaren för o smälta allt som hänt. Det kan ju faktist vara så att muskler o allt är lite överansträngt om den inte fått gå o bara ta det lugnt efter inridningen. Annars kan det ju vara bra o låta en veterinär kolla igenom den så den inte har några skador.
Jodå, hon har haft en viloperiod på 1månag och hon vilar 1-3 dagar i veckan då hon bara leds :)

Ja, jag säger som endel av de andra har sagt här: kolla upp hästen med veterinär! För hästar talar inte människospråket och visar då på andra sätt om den har ont någonstans. Och då precis genom de grejerna du berättade att den gjorde. Sen kan det givetvis vara andra grejer också, som brist på ledarskap och hästen testar o.s.v. men för att utesluta smärta någonstans, ta hem en veterinär!

jag hoppas att det löser sig för er!!
Hon är nyss kollade utav vet, men de hittar inget fel alls. Så jag får se hur det går :)

Om du vet att hästen inte har ont, men den ändå bara snurrar runt och håller på när du ska sitta upp så tag tygeln mot dig så hästen bara kan gå runt i en cirkel - då kommer den ingen stans, och när den kommit på det så slutar den snurra runt. det funkade för mig :)

Hon är rätt bra att sitta upp på. Men det är när man sitter på henne som hon drar igång :cool:

Det kan mycket väl vara så att hon testar dig eftersom du inte har haft henne särskillt länge.

Men du har inte kollat om hon har ont någonstanns? Typ sadel, rygg, tänder, bett, hovar osv.

Hur sitter du upp? Om du gör det från marken så testa hoppa upp från ex. en pall för att avbelasta ryggen lite. Min ponny tycker inte om ifall man hoppar upp från marken och försöker gå iväg, snurra runt och vara allmänt jävlig

Sitter upp från backen och det har hittills inte varit några problem, den är när man sitter på ryggen. Då sätter hon igång med dunder och brak, sedan bara slutar hos. :/

jag skulle kolla igenom hela hästen hos vet - det låter som ont i ryggen...

Hon är nyligen kollade utav vet, och inga fel har upptäckts. det var ju min första reaktion också, att hon hade ont. Men så är det inte :/

Precis: En unghäst som inte har fått några direkta muskler, kan tycka det är jobbigt vid uppsittning med balansen och så. Vaför hon beter sig så på ridturerna är det svårt att svara på. Man får känna efter själv, men spontant skulle jag tro att hon testar dig. Fast det skulle även kunna vara så att hon inte har balans för att exempelvis gallopera och att det blir hopp o stutts i stället. Det är i alla fall viktigt att du sitter korrekt och balanserat, speciellt när du har en unghäst.

Att spänna sadeln får man träna på. Spänn lite och gå en sväng. Spänn lite till osv. Så hade jag gjort.

Jo det är ju helt klart sant, men det roliga är att hon är rätt bra musklad och inte visat några proteser alls innan :/
Jobbar inte med galopp just nu, vill få henne att kunna bromsa och uppfatta vad jag vill från ryggen. Hon kan båda galopperna, men har lite svårt med tempot :P
Min instruktör tyckte att jag nog skulle klara av en unghäst nu, eftersom jag ridit och varit med och utbildat många förut.
Jag hade planerat att köpa en ponny, men hittade ingen passande. Så det fick bli Bettan. Letade ny häst i ett år innan jag bestämde mig för henne. Jag ångrar det inte det minsta, men behöver hjälp ibland. Jag kommer nog att skriva många flera trådar om henne, så kom gärna med tips då också :)

Vet ni om hon gillar sadeln? En sadel kan passa trots att hästen inte trivs med den

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 046
Senast: tessan.g
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 588
Senast: starcraft
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 849
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka