Tacksam för råd!

Sv: Tacksam för råd!

jag tror att din häst inte tycker om sadeln! även om den är nyinköpt för kanske 1 mån sen så kanske det inte är den som spökar men om det är 2-3-4 månader sen så har din häst säkert hunnit muskla sig mer och därmed kan sadeln blivit trång lr nått. åk tillbaka dit du provade ut den och låt dem kolla så allt är ok! det skulle nog jag göra eftersom du har kollat med vet. lycka till!:)

hon har inget problem med sadel vad vi märker och det har funkat bra förut enligt förra ägaren.

hon har inget problem med sadel vad vi märker och det har funkat bra förut enligt förra ägaren

Hon har fått en sadel med vid bom just för att hon kommer att muskla sig, ligger en tjock och härlig padd under som jämnar ut det. så när den är trång så är det bara att ta bort den

hon har inget problem med sadel vad vi märker och det har funkat bra förut enligt förra ägaren

Var inte sadeln nyinköpt? :confused: (eller menar du sadel generellt?)

Jag kan mycket väl tänka mig att sadeln är problemet. Min häst reagerade precis sådär när hennes var liiite för trång.
Eller ja, hon vevlade inte med benen men hon "hoppade" & hade sig.
Med tanke på att hästen uppenbarligen visar ovilja både när du sadlar & när du sitter på så bör du kolla upp det snarast.

sadel generellt.
hon har vid bom nu, för att den inte ska bli för trång. har en tjock padd under som jämnar ut tills hon musklar sig mera. hon är nyligen kollad, och inget fel vad som märks.

Jag tycker att hästen signalerar jättetydligt att den inte är nöjd med sadeln. Kan man tolka det på något annat sätt?

Om det inte beror på smärta så kan det vara så att din häst klivit in i det beryktade fem-års-trotset, där allting testas till max och man som ryttare måste vara både bestämd och konsekvent...

När min häst började göra likande saker så började jag binda upp henne kort i boxen och flytta henne fram och tillbaka och sidledes till jag var nöjd. (Gjorde även detta vid intag och utsläpp till hage, på stallplanen). Snurrade runt henne runt mig på en liten volt så att hon korsade fram och trampade under bakbenen innan och efter uppsittning. Till slut förstod hon att jag bestämde (vilket alla övningar gick ut på) och numera behöver jag bara ge henne en liten påminnelse ibland...

vi har hittat felet och det var precis som du sa, femårstrotts ;)
nu funkar hon som vanligt igen och inget var fel med sadeln :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 046
Senast: tessan.g
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 588
Senast: starcraft
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 849
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sundsvall?
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat