Tacksam för hjälp!

  • Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cryptorchid
  • Startdatum Startdatum
C

Cryptorchid

Hejsan, jag håller på med ett skolarbete där jag ska låtsas att betäcka ett sto och följa upp dräktighet, fölning, fölets utveckling, foder osv. osv. Jag har redan valt en hingst och bestämt att inseminera med färskt sperma.
Nu till mina frågor:

Hur länge i genomsnitt, står stoet uppstallat/på bete, på inseminationsstationen, dvs hur lång tid brukar det ta tills det tar sig?

Hu mycket brukar veterinärräkingen hamna på?

Vilka slags undersökningar gör veterinären och hur många gånger (ca)?

Efter man tagit hem stoet ifrån insemin, vilka slags vet. undersökningar bör man göra, hur ofta, vad kostar dom ca.?


Är väldigt tacksam för svar, vet knappt någonting om avel.:crazy:
 
Sv: Tacksam för hjälp!

Det är omöjligt att säga hur länge stona står på stationen, det är väldigt individuellt, jag brukar försöka ha mina där över brunsten alltså 3-7 dagar ungefär beroende på hur tidigt jag åker och hur snabba stona är hur många sådanna vändor det blir beror på hur fertillt stoet är, hur duktig vetten är, hur bra sperman är och hur mycket tur man har. Förr förra året hade jag ett sto på en station ca 35mil bort så henne lät jag gå kvar på bete tills hon var konstaterad dräktig på 16 dygn.

De undersökningar som görs är ultraljud, på seminstationen så ingår dessa i seminavgiften, man kollar varannan/varje dag i brunst och sedan på 16 dygn, sen kollar man på 45 och 90 dygn men det är olika, vissa vill kolla på 25-30 dygn och medans andra kollar bara på 16 och 45 och sen inte alls. Vill man kolla med UL hemma så brukar det kosta runt 500kr. I övrigt gör man inget.

Vad hela summan till stationen blir för att betäcka får du räkna ut själv (det är ju du som ska göra arbetet!), om du går in på någon seminstations hemsida så finns det oftast prisuppgifter. Tänk bara på att de oftast är exkl moms!.

Jag rekomenderar att du lånar boken "Att bli med föl" på bibblan! Där står mycket och du får dessutom en bra källa att hänsvisa till!
 
Sv: Tacksam för hjälp!

Det jag menade med hur mycket vet räkningen kan bli är om det brukar bli mera kostnader utöver det som ingår i prisuppgifterna.

Tack så mycket för alla bra svar:D
 
Sv: Tacksam för hjälp!

Njae det brukar det inte bli, i normala fall är det seminavg, stations avgift och sen dygnen.
Sen kan det ju tillkomma lite bakterie prov, behandlingar etc men det är ju individuellt.
 

Liknande trådar

Avel Jag har börjat fundera på om jag ska betäcka mitt sto igen nästa år. Har ju fått hingstråd av ASVH, tänkt själv och frågat många andra...
Svar
7
· Visningar
1 686
Senast: kopparberg
·
Avel Som rubriker förtäljer är jag en TOTAL nybörjar på det här med avel osv. Tycker det snackas mycket grekiska här :o så ni kan väl vara...
Svar
8
· Visningar
1 142
Senast: lady_vip
·
Avel Vi har ett sto som inte kommer i brunst och jag vill höra om ni som är lite erfarna har några teorier och kanske tips utöver vad som...
2
Svar
29
· Visningar
7 095
Senast: andover
·
Avel Ska betäcka vårt KWPN sto förhoppningsvis på nästa brunst. Problemet är att vi ännu inte valt någon hingst, eller jo, det har vi gjort...
2
Svar
21
· Visningar
2 228
Senast: Spirit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp