Tacksam för erfarenheter och teorier (långt)

Balahé

Trådstartare
Skall försöka göra en lång historia kort utan att förlora viktiga bitar. Ni får fråga om jag missat nåt. Mitt sto började i somras kännas slö och oengagaread i ridningen i samband med betessläpp. Tänkte inte så mycket på det då hon gärna blir slö av betet, men i år var det värre än vanligt. Hon blev även lite svullen i ena hasen efter ett tag men var inte halt. Slöheten kvarstod dock efter att de stallats in, liksom hassvullnaden som gradvis ökade och nu var ganska stor.

Veterinär kopplades in, ultraljudade och sparkskada på hasen konstaterades, behandling sattes in och konvalecensprogram upprättades. Efter drygt en månad blev hon halt på andra bakbenet. Hältan tolkades som en överansträngning pga skadan i andra benet och Metacam, skrittarbete och sjukhage ordinerades.

Efter detta har hon inte kommit igång riktigt, hon har gått riktigt bra ett tag (som i pigg, arbetsvillig och mjuk i kroppen), sedan varit oren i gången någon dag (ibland hb, ibland vb), lätt feber någon dag, svullnade rejält i alla fyra benen efter avmaskning, haft svullnad i bakbenen som kommit och gått - ibland har det blivit bättre av rörelse och värme, men inte alltid. Vid ET-behandling (som rekomenderats av vet) har hon haft problem på ställen hon inte brukar ha problem. Hon har även haft mugg som blivit nästan helt bra för att sedan blomma upp igen. Magen har varit i olag under lång tid och behövde en 10 dagarskur med Pro-Equo för att bli normal igen. I början av december blev hon riktigt tjock i den hasled som hon inte blivit sparkad på och hela vägen ner i benet, detta är behandlat och har gått ner till nästan normalt. I samband med detta togs sänka och hb vilket var normalt. Vet tolkade det som en överansträngning pga smärta från muggen på det andra benet. På julafton hade hon feber (drygt en grad mer än hennes normaltemp), frossa, lite låg och hade svårt med balansen, gick liksom på linje, släpade ena tån i marken, ville absolut inte trava, gick lååångsamt och hade svårt att vända. Dagen efter var tempen låg, knappt en grad lägre än normaltemp, gången var bättre men inte helt bra. Allmäntillståndet var bättre, pigg och vaken igen.

Jourhavande vet hade en teori och nu vill jag höra era teorier. Ordinarie vet verkar inte riktigt hålla med jourhavande men jag skall prata med honom igen, han stod upptagen i undersökning när jag fick tag på honom. Så, fram med era teorier om vad pållan har drabbats av:bump:

Sv: Tacksam för erfarenheter och teorier (långt)

Nej, inte sedan förra hösten. Detta står på min att göra-lista.

Någon som har andra teorier? Tänkte försöka ha en arsenal med frågor att peppra veterinären med, så har ni fler funderingar tar jag tacksamt emot dem.

precis som Cboggie säger så är erlichia eller nån annan fästingsjukdom det första jag kommer att tänka på.

Svarar er alla tre på samma knapp.

Vilka prover bör tas för att kolla upp detta? Är PCR-prov aktuellt? Eller något annat?

Vet ni någon annan sjukdom som kan ge balanssvårigheter?

Säkrast är nog antikroppprov, även om hon nu har varit inne i en feberperiod så att det skulle kunna tolkas som en möjlig akut anaplasmos (som det heter numera) så har det ju hållt på så länge så hon måste ju ha antikroppar vid detta laget så jag hade tagit prov och kollat titer för både anaplasmos och borrelia, vid minst titer även om de är låga så behandla.

Hej! Jag skulle faktiskt också kolla de fästingburna sjukdomarna, även om jag tycker att dessa ofta blir en slaskdiagnos att ta till när man inte hittar något annat. Om man nu konstaterat en sparkskada på ena hasen låter det som att det kan finnas mer än en diagnos - skadan som kunnat ses lär inte ha med B/A att göra och tvärtom - en sparkskada ger knappast undulerande feber.

Att ta en PCR i det här fallet ger sannolikt ett negativt resultat, så serologi skulle jag föredra. Om hästen har titrar, som någon säger - oavsett hur låga, kan det vara indicerat att behandla. Kanske skulle man kunna tänka sig att kombinera tetracyklinbehandlingen med kortison (och därefter inte ha en aning om vad som egentligen hjälpte...) om det blir aktuellt. Kombinera med magtarmstabiliserande preparat, att hon haft problem med magen kan ju innebära en ökad risk.

Jag skulle ta ett komplett utredningsstatus före behandlingen, bara för att se att det inte finns tecken på andra sjukdomar och förhoppningsvis få ett svar som stärker misstanken om fästingburen sjukdom.

Frågan är ju om alla symptom hör ihop? Brunstar hon normalt? Inte för att jag direkt har hört nåt liknande på hästfronten, men hos hund kan man se störningar i bakben/bakdel vid livmoderinflammation. Och, vid de mer låggradiga fallen, feber som kommer och går, håglöshet osv. Å andra sidan - en grad feber, menar du då att hon ligger på typ 39.2 och brukar ligga på 38,2? Det där ska man ta med en nypa salt, en så låg temperaturhöjning kan bero på andra faktorer också, t ex smärta.

Finns det några andra symptom? Törst? Låter hjärtat bra? Kondition - blir hästen lättare andfådd eller har hon haft det flås man kan förvänta sig under de perioder hon fungerat? Eller är det detta du avser med slö? Då skulle jag vilja kolla upp hjärtat - trött, ödem i benen osv kan leda tankarna ditåt (och då fortsätter jag att tänka att sparkskadan är nåt för sig). Kolla muskelenzym för ev hjärtmuskelskada.

Det finns förstås diagnoser som omfattar rörelseapparaten som kan ge de rörelsestörningar du beskriver, men få som dessutom förklarar övriga symptom. När hon var vinglig - upplevde du att det berodde på smärta perifert eller var hon inte lika alert och vaken som vanligt då? Var hon lullig eller styrde inte benen?

Höhö... Ja, det kan ju vara nästan vad som helst! Vad hade jourvetten för teori? Jag gissar på livmoder/äggstockar/nånting eller B/A. Men, det är onekligen bara vilda gissningar! Hoppas det löser sig.

Tack för att du hittade hit TantEster! Försöker svara på alla dina funderingar.

Jo, jag funderar ju också på om det är olika grejer alltihop eller om det är en och samma grund (sparkskadan är ju såklart separat, något annat tror jag inte). Grejen är bara att detta brukar vara en frisk häst, magproblem har hon i princip aldrig haft. Mugg är dock vanligt förekommande på höst och vinter, men aldrig tidigare såhär illa.
Normaltemp är 38 -38,2 och nu hade hon 39,5 och rejäl frossa, hela hästen skakade,hon var uppdragen och sköt rygg. Försvann efter en stund när ett extra täcke kom på och hon fick hö.

Dricker som vanligt tror jag (har vattenkopp så vet inte säkert, men det är blött i boxen varje natt), äter lite mindre hö än vanligt såhär års men å andra sidan finns det lite torrt gräs kvar i hagen:cool:. Hjärtat har jag inte koll på, har inte märkt något konstigt angående flås eller puls så har ännu inte känt anledning att kolla detta. Slö är mer brist på arbetsvilja och ibland långsamt tempo, andra dagar är hon lika pigg som när hon var i full kondition, fast blir såklart trött lite fortare eftersom hon inte är i kondition.

Brunsten har de senaste åren varit mindre än tidigare, ett par rejäla brunster i början av våren, sedan mindre tydliga.

Vinglandet såg ut såhär: svårt att vända i trånga utrymmen, gick på linje med frambenen och lite breddad bak, släpade ena bakbenets tå i marken, tappade balansen när jag skulle kratsa ena bakhoven, ville absolut inte trava samt gick väldigt långsamt. Såg liksom ostadigt ut vid svängar.

Jourvet sa direkt att hon ville kolla för anaplasmos och borrelia men att hon tyckte att ordinarie vet skulle göra det. Ordinarie vet var tveksam till om det skulle visa något. Skall försöka få tag i honom igen.

Senast ändrad:

Glömde ju svara på allmäntillståndet för vinglandet. På julafton var hon låg, de andra dagarna var hon mer sig själv och då var vinglandet bättre igen, men inte helt borta. Svårt att säga om det kom perifert ifrån eller om det var central påverkan.

Nu väntar vi på svar på blodprov. Skickade häromdagen in för att analysera för anaplasmos och borrelia.

Pållan verkar må förhållandevis bra nu, ingen temp, inget vinglande och pigg och glad igen. Muggen har dock blossat upp lite igen och det benet har varit svullet någon dag. ET har också varit ute och känt igenom henne och hittade en hel del i hals, rygg och bakdel.

Har tagit en promenad i det fina vädret idag och kommer nog att börja skritta lite på töm i väntan på svar. Har haft strikt vila sedan senaste vet-besöket för drygt 2 v sedan och det börjar gå damen på nerverna nu.

Abortvirus? Det finns en variant som ger rörelsestörningar.

OK, tack. Ska ha det i bakhuvudet utifall provet inte visar något. Men kan det också ge fluktuerande symptom? Balansproblemen varade ju i några dagar, men har *peppar, peppar* inte märkts de senaste dagarna. För ett tag sedan (några veckor tror jag) uppgav en av stallkamraterna att hon tyckte att hästen gick konstigt i hagen, när jag kom senare på kvällen märkte jag inget.

Ja det kan det och inte helt sällan blir hästen aldrig återställd från det heller. Plus att det finns smittrisk för andra hästar.
Jag har inte själv haft det men en familj som köpte häst av mig hade få ta bort sin förra häst p g a det. Det hade också tagit lång tid att komma på vad det var. Dessutom fick min häst vaccineras med ett speciellt vaccin när den skulle till deras stall trots hävd karantän.

Usch, har läst lite om abortvirus nu och jag hoppas att det inte är det hon har:crazy: Hoppas överhuvudtaget inte att det är smittsamt.

Veckan innan jul flyttade 2 hästar från stallet, varav den ena stod i boxen brevid min och den andra ibland smet in i hagen där min häst går.

Dags för uppdatering, tyvärr inte så positivt:(

Har fått samtal från stallet om att hästen är vinglig igen, går lätt på snedden och vill helst inte stå varken på hö eller vä bak. Lyfter på vä bak när de rör vid det. Är svullen från hasens framsida och ner. Lätt förhöjd temp och ser lite frånvarande ut. Äter som vanligt och har fått gå in i boxen igen för att inte riskera att hon ramlar i leran i hagen.

Veterinär är informerad och jag avvaktar just nu att han ska återkomma.

Veterinär var ute på kvällen 2/1 och undersökte och tog prover igen. De visar inget onormalt. Hästen var sjukt svullen i ena bakbenet och ville helst inte stå på det alls. Hon kunde knappt gå så det var nog mest det som ställde till vinglandet för henne denna gången. Det var inte att tänka på att sätta på stallbandage då vi knappt fick röra benet. Kass i magen var hon också. Igen.

Hon fick ordinerat smärtlindring och kontrollerad rörelse (dvs boxvila nu i stormen, hon springer sig fördärvad i leran annars i och med att hon inte kan gå riktigt). Så nu är hon inne och promeneras för hand 5-10 min åt gången, helst 3 ggr/dag. Idag får jag vara glad om jag kan ta ut henne alls, det är klass 2 varning här för er som inte vet.:crazy: Begär inte att stallkompisarna skall ta ut henne i detta vädret heller.

Igår var hon normaltempad igen, gick hyfsat (pga smärtlindring) men blir obekväm efter en stunds promenad. Snubblar lite bak emellanåt. Humöret var bättre, magen fortsatt halvkass och hon åt inte upp hösilaget på hela dagen (fick 4 kg till frukost och det var inte slut efter 7 timmar). Svullnaden kvarstod men jag fick linda henne iallafall och behandla muggen också.

Vi väntar fortfarande på svar på borrelia och anaplasmos-testen och just nu vet jag inte var det här slutar. Håll era tummar för att proverna kommer idag. Och faktiskt hoppas jag att de visar något, då har vi iallfall något konkret att behandla. Nu känns det bara som om vi behandlar symptomen, inte orsaken.

Jag har grubblat lite på din häst (alldeles utan poke.. ;)) och snöar in på att det finns Något som stör cirkulationen i bakbenen och orsakar smärta och rörelsestörning i vissa lägen, ev då Något svullnar och klämmer på en/flera nerv/er. Ryggrad - (förträngning, spondylos osv), bäckenfraktur, böld i lymfknuta högt upp, tumör. Något. Det skulle jag leta efter om BA-proverna är negativa.

Jag hade också med abortvirus på listan från början, men jag tycker inte att det stämmer riktigt. Det finns ju alltid atypiska infektioner, så man ska väl aldrig säga aldrig, men om alla blodvärden är ua är det inte sannolikt.

Jag hoppas att det löser sig!

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 162
Senast: Lisa2014
·
Kropp & Själ Hej Jag lyckades stuka min fotled för ca 2 månader sedan, foten vek sig inåt och det sa långsamt kraasch, tyvärr inte i pinnen som jag...
Svar
8
· Visningar
2 136
Senast: Zaga
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 664
Senast: sandrafors
·
Hästvård För ca 8-9 månader sedan så fastnade min häst i en vattenslang. Fick den runt ena bakbenet (en sån slang på vinda som drar in sig...
Svar
7
· Visningar
2 102
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur