Täckning vid muskelatrofi/muskeförtvining

Novaindex

Trådstartare
Hejsan. Min häst har muskelatrofi strax framför manken ( fast under) och snett ner mot bogen. Rehabsträningen ( som görs efter Veterinär koll) går bra och framåt men jag märker att han blir sämre vid kallare å fuktigare väder. Min tanke är att täcka honom för att muskeln ska få värme o slappna av och då fortsätta att gå framåt med rehaben då det gått så bra ända tills kylan kom. Står kvar i gamla ägarens stall ( som ej kollade upp vad felet på honom va) och han vill absolut inte att hästar på hans gård skall ha täcken för att man förstör hästen. Därav rådfråga jag er istället. Tack på förhand. Mvh sandra

Det där måste ju bero på skadan, men jag tänker att vissa täcken kan ju hämma rörelse i bogen, vilket kanske kan förvärra snarare? Men försöka måste man ju få göra, och stallägaren har inget att göra med det. Rådfråga veterinär och hänvisa till den om stallägaren tjafsar.
Annars kan man kanske också tänka sig att (i samråd med vet) massage kan hjälpa till med blodcirkulation och värme? Det finns ju såna apparater man kan köpa som både blir varma och masserar. Har du pratat med veterinären?

Alltså jag tillhör dem som har lite svårt att få ihop det där med täcke, att det skulle påverka ryggproblem.
I så fall borde ju min egen rygg bli bättre om jag gick omkring med en dunjacka, eller bli sämre om jag fryser. Men min rygg krånglar som den gör vilket som.

Kolla man på Kristina Dahlborns forskning kan hon inte hitta något samband mellan stela muskler och kyla på häst. Och muskelatrofin borde ju troligtvis bero på att muskeln har rört på sig för lite, pga av för dålig användning eller begränsad rörelse. Varför skulle det bli bättre av ett täcke?

• Gilla
Reactions: Ray
Det där måste ju bero på skadan, men jag tänker att vissa täcken kan ju hämma rörelse i bogen, vilket kanske kan förvärra snarare? Men försöka måste man ju få göra, och stallägaren har inget att göra med det. Rådfråga veterinär och hänvisa till den om stallägaren tjafsar.
Annars kan man kanske också tänka sig att (i samråd med vet) massage kan hjälpa till med blodcirkulation och värme? Det finns ju såna apparater man kan köpa som både blir varma och masserar. Har du pratat med veterinären?

Vill bara täcka i hagen ( inte för varmt såklart) så när han står still oxå har möjlighet att skydda muskeln mer. Jag masserar o kör triggerpunkter, stretchar å grejar i råd från veterinären . Han har ej problem i lägre farter men kan inte öka även om han blivit bättre så det jogga lugnt bara , springer även rakare än någonsin. ( nordis travare). Men som sagt. Kallare dagar blir de sämre trots massage o rejäl uppvärmning. Ska kontakta veterinären igen om detta bara för att få lite backup, börjar vara jobbigt att stå på mig om allt som görs el vad han ät osv..

Alltså jag tillhör dem som har lite svårt att få ihop det där med täcke, att det skulle påverka ryggproblem.
I så fall borde ju min egen rygg bli bättre om jag gick omkring med en dunjacka, eller bli sämre om jag fryser. Men min rygg krånglar som den gör vilket som.

Kolla man på Kristina Dahlborns forskning kan hon inte hitta något samband mellan stela muskler och kyla på häst. Och muskelatrofin borde ju troligtvis bero på att muskeln har rört på sig för lite, pga av för dålig användning eller begränsad rörelse. Varför skulle det bli bättre av ett täcke?
Är väl olika varför muskler krånglar, jag har definitivt mer ont när jag fryser. Och jag hade en häst som definitivt blev spänd över ryggen i vissa väder utan täcke.

Vill bara täcka i hagen ( inte för varmt såklart) så när han står still oxå har möjlighet att skydda muskeln mer. Jag masserar o kör triggerpunkter, stretchar å grejar i råd från veterinären . Han har ej problem i lägre farter men kan inte öka även om han blivit bättre så det jogga lugnt bara , springer även rakare än någonsin. ( nordis travare). Men som sagt. Kallare dagar blir de sämre trots massage o rejäl uppvärmning. Ska kontakta veterinären igen om detta bara för att få lite backup, börjar vara jobbigt att stå på mig om allt som görs el vad han ät osv..
Det kanske behövs annan träning också för att mjuka upp? När jag rehabtränade min häst som eg krånglade i rygg och bakben så fick han fantastiskt fin bogrörlighet. Det berodde nog på att han började använda rätt muskler, så kanske att du skulle se över träningen också och se om den går att förändra. Sen tar ju muskelskador tid...

Mina nacke o rygg problem blir sämre vid kyls men är väl från person till person... Han har fått det utav en vurpa el något i hagen typ 2 år sedan trodde vet. Gamla ägaren har ej kollat upp detta innan. Han aktiveras och arbetar rätt sedan jag tog över honom och blir som sagt bättre o bättre även om just vid fuktig kyla som idag kändes sämre

Det kanske behövs annan träning också för att mjuka upp? När jag rehabtränade min häst som eg krånglade i rygg och bakben så fick han fantastiskt fin bogrörlighet. Det berodde nog på att han började använda rätt muskler, så kanske att du skulle se över träningen också och se om den går att förändra. Sen tar ju muskelskador tid...

Jo nog tar dom tid men tid har ja för honom . Vi varierar allt från stock o sten(skog) till dressyr, skänkelvikningar, öppna, sluta, klättrar o kör endast nån gång i veckan i det tempo han själv väljer att klara av Han blir bättre o jag är nöjd med utvecklingen men märkte sån enorm skillnad idag efter stillastående ute i kallare väder. Fortsätter som jag gör o testar mig fram

Jag får alltid ont i ryggen när tröjan åker upp och ryggen blir kall vintertid. Det kommer som ett brev på posten. Lägg ett täcke på du.

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 566
Senast: Zuzzi
·
E
Hästmänniskan Jag har ett problem som under de senaste veckorna skapat mycket magont. Mycket text att ta sig igenom, tack ni som läser. Blev absolut...
2
Svar
23
· Visningar
4 221
A
Utrustning Köpte en rejäl yllefilt och tänkte göra ett hyfsat täcke av den, och undrar om någon har tips på material till kantband, bogspännen...
Svar
6
· Visningar
2 255
Senast: Nica2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama