täckets vara eller inte vara

vinkelina

Trådstartare
iom att min häst är styv och stel för tillfället vill jag täcka henne så att hon inte skall stå och spänna sig. varit rätt kyligt morgontid med temp på ca 5 grader. och kallt regn som börjat mitt på dagen.

Har ett ofodrat täcke (eller, om de nu finns foder så är de kanske 50g) som jag vill att de lägger på varje dag

Idag var det ca 6+ när jag steg upp kl 6. mitt på dagen har de kanske varit 18 i solen, men börjar nu bli kyligt igen.

Medryttaren hade varit ut till stallet idag för att klappa lite häst (min riddag idag) och tyckte då att hästen var så svettig att hon tagit av täcket. Men, då kyls hon ju ner i blåsten

Vilket är bättre, gå ute utan täcke och hon då ev spänner sig, vilket förvärrar spänningarna som hon för tillfället har i kroppen, eller lägga på tunt regntäcke och hon då svettas lite

Sv: täckets vara eller inte vara

Jag har flugregntäcke på min häst såna dagar. Skyddar rygg och bakdel från att bli blöta utan att hästen kokar under täcket.

Du har inte möjlighet att prova att lägga ut mer mat? Finns det möjlighet att äta och hålla värmen så brukar det vara bäst.
Tycker inte det är schysst att låta hästen så och svettas med ett täcke på, rätt snart brukar de lära sig att plocka av det själv.

Annars så hade jag köpt ett ofodrat täcke, om det är för varmt, då är det nog så att hon klarar sig bäst utan trots allt.

Inget av de alternativen är särskilt bra...Kan ingen ta av täcket mitt på dagen?

Har redan ett ofodrat täcke på henne. Och hon är på diet så mera mat är uteslutet. Måst se om nån skulle kunna plocka av, men tror det kan bli svårt

Liknande trådar

Utrustning Söker ofodrat regntäcke till shettis. Har haft ett Himalaya som köptes för säkert minst 15 år sedan som har varit toppen i allt. MEN jag...
Svar
2
· Visningar
382
Senast: Elektron
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 096
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 723
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 072
Senast: netschjen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka