Täckesstorlek?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare ella88
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 986
E

ella88

Kom och tänka på dehär med täckesstorlekar....
Finns det något speciellt system för vilken typ av ponny/häst som ska ha vilken storlek?
att en D ponny alltid har 135cm....
eller hur är det, är lite vimmsig :confused:

Sv: Täckesstorlek?

Som sagt, det mäter man ju. Ett halvblod jag hade fick jag ha 155 till (165 i mkh.) medans den jag har nu kan ibland ha 135, men vanligtvis 145 (164 mkh.).
Mvh. Matten

Nej absolut inte. Men visst händer det att många typer av samma hästar har ungefär samma storlek. Jag har tex en vbl travare (mkh 165 cm) som har 145 cm i täcken men vet andra som har 125 cm tex.

Nä gå inte på raser och typer av hästar utan mät ryggen istället så blir det mer rätt!

Senast ändrad:

ella88 skrev:
Kom och tänka på dehär med täckesstorlekar....
Finns det något speciellt system för vilken typ av ponny/häst som ska ha vilken storlek?
att en D ponny alltid har 135cm....
eller hur är det, är lite vimmsig :confused:

Anser täcken som ett jätteproblem.
Är med ryttare på en kallblodskorsning han är 140 i ryggen så vi provade ett 145 täcke. Hmm... antingen ska inte kallblod ha täcken som passar eller så får man sy det själv...

Kan säga att det passade i ryggen men ingen annanstans, gick inte att knäppa i bogen, slutade halvägs på mage och rumpa = ingen snygg syn.

Så täckenstorlekar är en stor gåta för mig, Det finns väldigt många olika storlekar på "längden" (huvud-rumpa) men ingen som talar om hur långt det är på "bredden" (mage-rygg-mage) borde finnas olika även där då det finns både smala och kraftiga hästar.

Kanske inte till så stor hjälp för dig, men så tycker jag.

Hade en nordis på 150. Henne fick jag ha 155 till och då passade det bra förutom något långt i ryggen.Men hellre det än att det är för litet vid bogen.

Nej, det är ryggens längd som avgör.
Min häst som är 1,45 har 145 i täcke. Och min förra medryttarhäst som var ca 1,64 hade samma storlek i täcke.

Du borde prova en 'bogbreddare'. Den borde omnämnas på forumet någonstans!

jo, ja visste de att man mätte ryggen, men så tänkte ja om de fanns nått smart "system...men antagligen inte.tycker det är så svårt att hitta täcken för vissa hästar, ibland är domlagom vid halsen men alldeles för långa där bak, klurigt...

Liknande trådar

Utrustning Jag har tänkt på att kanske använda sadelpadd, det är ingen måste för hästen. Han har inte ont i ryggen eller nått, men jag tänkte att...
Svar
9
· Visningar
539
Senast: Freazer
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 390
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
644
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 575
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Rehabtid dragna tänder
  • Senast tagna bilden XVI