Täckesskav

E

EnWisa

Hej!
Jag (eller rättare sagt min häst) har ett problem. Hon får skav vid bogarna på sidorna av alla sina vintertäcken. Hjälper inte att det finns bogveck på dem eller att vi sytt på fleece på insidan. Av någon konstig anledning så åker alla täcken bakåt och skaver då. Undrar om någon annan har liknande problem och hur ni löst dem?!

Sv: Täckesskav

köp bogskydd eller spraya glansspray på stället den får skav

Många bogveck är felsydda.
Ofta hamnar veckets slut mitt på bogspetsen eller så högt upp, så belastningen på halsen bli så stor.
Jag skulle sy ihop vecket nerifrån och sett till att bogen verkligen blir avlastad.
Istället för Fleece, ta ett glatt material= ingen friktion.

Tack så mycket för svaren!
Glansspray? Det var något nytt!
Ska bli kul att testa!

vi har bogskydd (bh :angel: ) på en av hästarna på utetäckena och potatismjöl inomhus. (masseras in riktigt över hela skavet och lite utanför)

om du köper ett bogskydd, var noga med att hålla det rent för annars så blir skavet bara värre :)

Förmodligt är bogöppningen för stor om täckena glider bakåt. Översta spännet på täcket ska sitta ungefär där bröstan sitter på en bröstsele, alltså ovanför bogspetsen men tillräckligt lågt för att inte klämma på halsen/strupen. Dessutom måste bogöppningen vara ganska vertikalt skuren så att halsen bär upp tyget. Bogskav ska man ta på allvar, oftast innebär skaven även att täcket trycker så att hästens naturliga rörelsemönster störs.

Det bästa du kan prova är att sy veck på själva bogöppningen så att den blir mindre.

Horsewares Wug-täcken är ett skolexempel på hur man skär till BRA hästtäcken. Har aldrig haft problem med bogskav med de täckena!

vi har köpt bogskydd till en av våra hästar,det funkar jätte bra ioch är superlätt att ta på och av...
du kan köpa ett billigt på hööks(150kr tror jag):banana:

Ska prova alla era smarta lösningar!
Förhoppningsvis får jag bukt med problemet. Håller med om att det ska tas på allvar, får hästen skav eller sår är det ju faktiskt något som inte står rätt till. Tack så mycket för erat engagemang!

Du har fått bra förslag som jag själv använder redan (har oxå en som lätt får bogskav).
Å det jag tycker har hjälpt mest är att faktiskt köpa täcken som går upp en liten bit på halsen så att täcket inte fastnar på manken å därmed sitter fast. Det bästa täcket jag har är ett som faktiskt går upp lite lite högre än "vanliga" täcken och som är omställningsbart i hur stor hallsöppningen är. Det täcket är helt kannon å kommer ifrån Källqvist.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 716
Senast: super
·
Hästvård Hej! Min häst visar ofta missnöje över allt från täcken och schabrak (lägger öronen bakåt, höjer nacken och biter i luften) till ryckt...
Svar
16
· Visningar
1 569
Senast: MimmiNO
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 126
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 150
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama