täckesskav+skav av allt möjligt

S

straaawberry

min ponny har fått skav av täcket . jag hade ett bögskydd på men det fick hon skav på manen av. sen fick hon skav av extrahalsen som jag satte på täcket, men det tog jag av och nu har hon fått skav av tyglarna på skavet av extrahalsen. hon får också skav av schabraket men nu har jag en padd under. av det täcket hon har nu får hon inte skav men skavet från extrahalsen+tyglarna är kvar och jag vet inte vad jag ska ta mej till för hon får verkligen skav av allting! hon får foderjäst och solrosolja för att motverka men har nån annan ett bättre tips? hon fick skavet efter jag rakade henne. 1000tack för svar.

Sv: täckesskav+skav av allt möjligt

haha bögskydd, nä det hjälper inte mot skav.....skämt å sido.
detta låter inte så bra. det finns bra mjuka paddar å vojlock av ren ex. nu börjar det bli varmt så han kanske kan gå utan täcke snart. annars tycker jag att du kan ringa å rådfråga med vet om vad du kan göra. det är inte meningen att hästen ska få skav av allt han har på sig eller kommer åt.

Kan vara brist på betakarotin. Hade provat att sätta hästen på en kur AB vitamin.

Senast ändrad av en moderator:

Glansspray överallt utom under sadeln där skulle jag använda fårskinn eller renskinn.

Täckesskav kan ju vara väldigt svårt att få bukt med. Enda tipset jag har är att köpa täcken med bra passform som inte har bomullsinsida! Tyget skall vara blankt.
Ang. schabrakskav så skulle jag satsa på ett fårskinnsunderlägg eller ett schabrak av speciellt material...finns ju allt möjligt på marknaden:)

Ja, eller så går hästen utan täcke nu, eftersom tråden är från mars i år....

Ehm...ja det kanske den gör. Men ts sa att hon hade problem med täckesskav och någon gång i framtiden ska hästen kanske ha täcke på sig?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 683
Senast: Ceta
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 360
Senast: mackan
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 446
Senast: mackan
·
Utrustning Min häst är tydligen väldigt känslig och får lätt skav. Hästen är klippt. Skavet kom uppe på ryggen vid schabrak kant. Köpte ett...
2
Svar
20
· Visningar
3 724
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka