Täckessäsong?

Maira

Trådstartare
Det kanske redan finns trådar om detta... men...

...när börjar ni lägga på täcke på era hästar framåt höst/sensommar. Låter ni dom ha täcke på sig när de går på bete? Inte flugtäcken utan typ regntäcke.

Tänkte på höromdagen när regnet fullständigt VRÄKTE ner. Hur många täcken står på pall för det? Jag resonerar som så att hellre en blöt "naken" häst, än en häst med dyngsurt iskallt täcke om de måste vara ute. Och det inte är mitt i smällkalla vintern förstås!

Sv: Täckessäsong?

Jag väntar med täcke till temperaturen sjunker och regnen kommer. Så som vi haft nu med regnskurar men inte kallt lägger jag inte täcke på. De har träd att skula under.
Täcket brukar väl åka på i oktober nån gång.
// Linda

Det kanske redan finns trådar om detta... men...

...när börjar ni lägga på täcke på era hästar framåt höst/sensommar. Låter ni dom ha täcke på sig när de går på bete? Inte flugtäcken utan typ regntäcke.

Tänkte på höromdagen när regnet fullständigt VRÄKTE ner. Hur många täcken står på pall för det? Jag resonerar som så att hellre en blöt "naken" häst, än en häst med dyngsurt iskallt täcke om de måste vara ute. Och det inte är mitt i smällkalla vintern förstås!

Jag börjar lägga täcke när vädret börjar bli pissigt. vi har dåligt med skydd i våra vinterhagar. han går enbart med regntäcke tills jag klipper, vilket jag inte gör förrän i november. han är mkt sparsamt täckad även klippt, bara lättfodrade täcken. (halvklipper bara, dvs klipper aldrig rumpan och ryggen).

jag håller inte riktigt med om vi pratar så kopiösa mängder regn som häromdagen. då hjälper ett regntäcke även om det såsmåningom skulle börja läcka, håller hästen varmare och torrare längre än om den bara har sin päls. ett bra regntäcke pallar MYCKET.

Inget täcke på bete. Skulle hellre ta in hästarna en stund för att torka än att täcka. Nu går de på bete med ligghall och väljer oftare att gå in i den när solen är för stark än när det regnar.

Täcket kan åka på framåt november om det är skitväder, är ingen vän av täcken i tid och otid.

Håller med där, gillar inte täcken i tid och otid, då blir de beroende av dem.

Sen vet jag inte hur jag ska lyckas täcke öht i år, med den lille odräglige hingsten i samma hage. De hjälps nämligen åt att ta av täcken....:devil:

Mitt sto går med ofodrat regntäcke, hon har en muskelskada som håller på att behandlas och hon får absolut inte bli kall eller blöt. Dock gick hon naken dom veckorna där när det var värmebölja, annars går hon med regntäcke. Sen kommer hon in varje dag och får stå inne ngr timmar. Har ju även möjlighet att ha henne inne över natten om vädret är för dåligt, som härmomdagen.

Valacken står inne på nätterna och ute på dagarna, han har regntäcke vid regn eller dåligt väder.

Så iprincip täckar jag året runt men under våren/sommaren bara efter behov. Hösten/Vintern är det täcke på ute och inne.

Jag är inte heller vän av täcken, min ena häst har trasslat in sig flera gånger. Men hon får JÄTTEONT i ryggen av minsta regnskur, så där får regntäcket åka på. Det är svårt om det är lite sol nu och då, så härom kvällen hade hon inget täcke och när jag tog in henne från ösregnet, var hon helt slut. När jag skulle smeka henne på ryggen bar dök hon ner. Fyy!!:devil: Hon kom in 16.30. Fick fleecetäcke på sig. Hon stod bara och hängde och tyckte det var så skönt att få komma in i sin box, rörde inte maten, hon som annars är så glupsk. När hon hade torkat fick hon B o T-pad på ryggen en stund och sedan linement, då jag inte vågar ha täcket på hela natten. Hennes hagkompis stod och skakade, fick fleecetäcke en stund, sen var de så varma och goa:)! Härom kvällen satte jag på det tunnaste regntäcket utan hals, men på kvällen när jag kom undrade min häst varför hon inte fått helhalstäcket på sig istället... hihi
Har även en tjock haflinger som inte brukar behöva täcken, men förra vintern fick han regnskållor på hela kroppen av allt det fuktiga så nu blir det regntäcke för honom hela vintern också om det regnar! Min filosofi är alltså, täcken när det verkligen behövs, inget daltande, men de får absolut inte frysa, och är det fuktigt länge så sätt gärna på den okänsliga också, även om det inte är så kallt (förra vintern var ju "varm"...) så de inte får typ regnskållor el. andra problem av att ständigt gå fuktiga.

Senast ändrad av en moderator:

Min gubbe (27 år) har sitt fodrade regnäcke på sig nu. Går ute dygnet runt på "bete", är klippt, gammal och känslig för blötta. När är varmt (+20) och hela dagarna, har han huva+flugtäcke.
Längre fram har han sitt fodrade regntäcke på sig jämt.

Inget täcke för någon av hästarna nu, då det trots regn är väldigt varmt i luften. I stormen häromdagen när jag väl fick hjälp med att ta in monster-unghästen skakade hon då hon har så tunn päls och står i liten hage, dock under träd. Det tog bara några minuter inne, sen var hon som vanligt igen. Det går inte att lägga täcke på henne i nuläget, så hon får stå inne vid dåligt väder.

Vill helst inte täcka någon av hästarna än på länge men ser jag att det behövs blir det så ändå. Regn och blåst i kombination är det värsta, bara kyla går bra utan täcke. Vill att de ska gå ute dygnet runt helst oktober ut om det är torrt. Brukar täcka när temperaturen blir lägre i komobination med regn och rusk. I september/oktober får de naturligtvis grovfoder ute, vilket också har betydelse för hur de klarar vädret.

Nu har min täcke på sig när det regnar mycket eftersom hon lätt blir snuvig. Annars får hon gå utan. Förra ägaren hade täcke på henne dag som natt på vintern och på nätterna på sommaren då hon inte heller fick gå ute utan gick inne! Så min lilla tös är väl lite beroende av täcken men det försöker vi vänja henne av med

Jag har haft täcke på min de senaste dagarna. Det är väl runt 15 grader (?) men blåsigt och regnigt och pållen stod och skakade i hagen häromdagen så absolut täcke på. Hellre lite för varm än att förlora onödig energi på att försöka hålla värmen (har redan svårt att hålla hullet). Fleecefodrat regntäcke gäller.

Mitt halvblod gick med fleece+regntäcke när det var storm här,sen fick han komma in på natten.Och nu har det varit 11 grader+regn ngn natt så då fick han också ha det.Sen har han börjat få gå med regntäcke lite då och då nu.Han är 17 år..

Jag har börjat täcka lite smått redan nu. De har varit pissväder de senaste dagarna.
På dagarna är det runt 15+ ute men på nätterna kryper de under +10. Grått och lite regnigt.
Han blir så fruktansvärt stel i sitt kors och han går utan och de regnar eller blåser kallt.

Börjar täcka lite varmare i okt ca, då temp. börjar sänka sig då brukar täckena ligga på 100-150g. Beror på hur vädret ser ut. Klipper han i slutet på okt till början av november.
Klipper någon slags täckesklippning.
Lämnar kvar en platta på rygg och kors men låren är rakade.

Jag täckar även på betet, mitt i sommaren gjorde jag inte det men nu gör jag så.
Har betet nedanför huset bara så de blir smidigt :)
Gamlingen som redan börjar få sin vinterpäls går naken om de inte är alltför regnigt.

I oktober eller så kan det bli aktuellt med täcken.
Visst regnade det, och blåste, i början av veckan. Från klockan 03 natten till måndag och fram till 22 samma kväll hade vi fått 125 mm regn, i kombination med full storm. Min man och jag var ute och gav hästarna betfor och morötter vid 20-tiden. Hästarna var genomblöta - men varma.
Jag tror de föredrar regn framför 30 graders värme....

Immer

Skulle inte drömma om att täcka hästen på sommaren. Däremot sätter jag på ett tunnare täcke ganska tidigt på hösten, typ i mitten av oktober. Inte för hästens skull utan för min egen skull. Dels därför att jag vill ha en torr häst så att jag kan rida, och dels därför att pälsväxten då blir mindre och jag slipper klippa pållen. Nattetid i boxen får våra hästar i princip alltid vara "nakenfisar", då åker täcket bara på dom dagar det är extremt kallt. Vi har alldeles för lätt att överföra våra egna känslor och upplevelser på våra djur enligt min förmening.:bow:

Nej, vi ska inte förmänskliga hästarna och tro att de fryser så som vi gör!

Varför jag funderar på täcke beror på att min häst börjar bli för tunn och då kanske behöver energin till hullet istället för att hålla värmen!?

Om jag ska göra något särskilt, ex åka iväg med hästen, så kan jag täcka med regtäcke sommartid, men inte annars.

Men jag börjar täcka i slutet av september oftast, beroende på väder. Eftersom jag har eget stall kan jag gå ut och ta av/ta på efter behov.
Gammeltanten gick utan täcke i stort sett hela vintern, förutom vid nederbörd och blåst.

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har blivit drabbad av vad jag är rätt säker på är fotosensibilitet. Jag googlar och försöker hitta inforation om det och själva...
Svar
12
· Visningar
7 200
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Då känns det som att det börjar bli dags att fundera på lite täcken inför hösten och vintern. Det är min första hund och jag känner mig...
2
Svar
28
· Visningar
5 689
Senast: Emuliiaa
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 841
Senast: Hoppsin
·
Hästvård Hej! Har sett att liknande ämnen förekommit tidigare, men känner ändå att jag skulle vilja ha lite råd. Har nyligen köpt ett sto, som...
Svar
17
· Visningar
2 203
Senast: chippen86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka