Täckessäsong?

Sv: Täckessäsong?

Min sätter också sån päls på vintern.
Om han taktar så är de ju en anna femma och hetsar upp sig, jag tänkte mer lunka försiktigt iskogen :)

Min gamling blev 24 år, vi tog bort honom ikväll. :(
Men han har det förhoppningsvis bra.

hur gör ni när det regnar om det helt plötsligt börjar regna och så blir hästarna blöta, slänger ni på ett regntäcke på blöta hästar då?

jag slänger på mitt regntäcke,Det har så bra andas funktion att han är torr på ngn timme.

jag har inte täckat i sommar alls men nu börjar de bli aktuellt. Natten till i går regnade det massor o pållen min blev rejält öm i ryggen o dessutom har han lite svårt att hålla hull så nu e de regntäcke som gäller på nätterna. Just nu ett med 100g foder då mitt fleecefodrade som jag bestället inte kommit än.

om du har ett som andas bra funkar de fint, dock skulle jag inte lägga på ett ofodrat utan med lite foder är nog det bästa

De har täcke på om det regnar mkt o länge.
Är nakna på hösten om det inte regnar.

tycker att de måste få vara nakna ngn gång:grin: blir ju nästan bara höst o sen vår/ försommar

klipper o täcker när de börjar bli för långhåriga.

hur gör ni när det regnar om det helt plötsligt börjar regna och så blir hästarna blöta, slänger ni på ett regntäcke på blöta hästar då?

Nej. Då kommer ju hästen fortfarande vara blöt under täcket, och såvida man inte tar av regntäcket direkt när det slutat regna och drar på hästen fleece-/ulltäcke eller dylikt som kan suga upp fukten som är kvar så får ju hästen ändå gå blöt.

Kan man först ta in hästen och låta den torka och sen slänga på regntäcke innan man släpper ut igen är det en annan femma.

Nej. Då kommer ju hästen fortfarande vara blöt under täcket, och såvida man inte tar av regntäcket direkt när det slutat regna och drar på hästen fleece-/ulltäcke eller dylikt som kan suga upp fukten som är kvar så får ju hästen ändå gå blöt.

Kan man först ta in hästen och låta den torka och sen slänga på regntäcke innan man släpper ut igen är det en annan femma.

stämmer inte. såvida hästen inte är helt genomdränkt går det utmärkt att lägga på ett regntäcke med god kvalitet, dvs andasfunktion, så torkar hästen snabbt.

okej men hur vet man att den där blöta och kalla insidan inte är blöt sålänge att det är obihagligt för hästarna?

tog in mina idag i stallet nåra timmar så de fick torka upp de stod utan någonting då.

sen hade de slutat regna så de fick gå ut utan täcke.

alltså - hästen SJÄLV om den är blöt, lär INTE göra täcket blött på det sättet, såvida inte hästen är genomsur och då skulle jag INTE lägga på ett täcke av denna typ ovanpå som sagt.

hästen får inte vara för blöt. Är den bara lite blöt så kommer luft att cirkulera mellan täcket och hästen, och genom täcket, och torka upp den snabbt.

Hitintills har hästarna varit otäckta hela sommaren - trots regnet. De fixar det bra. Det har ju ändå varit varmt (mellan 15-20 grader) och då blir det för klibbigt med täcke.

Till helgen kommer jag helklippa min och då åker ofodrat regntäcke på vid regn. De andra fortsätter gå nakna tills de klipps (halvklipps i mitten av oktober). Då går de med ofodrade regntäcken eller nakna normal sett hela vintern. Kan behöva lägga på fleecefodrat eller 100g täcke när det är riktigt skit väder.

Vi har täcken som andas så det gör inte så mycket om hästarna är lite blöta igenom, men de ska ju inte vara lika blöta som om de hade gått utan.

hejsan

vi brukar inte ha täcke på hästarna när det är sommarbete om det inte förstås är jätte kallt blåsigt och regn. Men om det regnar jätte mycket brukar vi ta in hästarna en stund så dem får troka. ^^

Om det här pissevädret fortsätter kommer jag kanske täcka henne. Det är en tålig häst men jag vill inte ha för mkt vinterpäls. Så det blir regntäcke på ganska så snart, så snart temperaturen trillar ner lite. *kikar ut på regnet och de gråa molnen*

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har blivit drabbad av vad jag är rätt säker på är fotosensibilitet. Jag googlar och försöker hitta inforation om det och själva...
Svar
12
· Visningar
7 200
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Då känns det som att det börjar bli dags att fundera på lite täcken inför hösten och vintern. Det är min första hund och jag känner mig...
2
Svar
28
· Visningar
5 689
Senast: Emuliiaa
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 841
Senast: Hoppsin
·
Hästvård Hej! Har sett att liknande ämnen förekommit tidigare, men känner ändå att jag skulle vilja ha lite råd. Har nyligen köpt ett sto, som...
Svar
17
· Visningar
2 203
Senast: chippen86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka