Täckessäsong?

Sv: Täckessäsong?

Det kanske redan finns trådar om detta... men...

...när börjar ni lägga på täcke på era hästar framåt höst/sensommar. Låter ni dom ha täcke på sig när de går på bete? Inte flugtäcken utan typ regntäcke.

Tänkte på höromdagen när regnet fullständigt VRÄKTE ner. Hur många täcken står på pall för det? Jag resonerar som så att hellre en blöt "naken" häst, än en häst med dyngsurt iskallt täcke om de måste vara ute. Och det inte är mitt i smällkalla vintern förstås!

Lägger på täcke på hösten om det regnar. Annars väntar jag tills det börjar bli kallt (:

jag sätter på täcke vid behov oavsett årstid. Nu går inte alla våra hästar på bete, dom som är inne på natten sätter jag på täcke om det regnar på morgonen. Men i september brukar det bli täcke på dygnet runt.

Låter inte som att hästen skulle vara frisk om den blir svettig av en skritt tur? :crazy:

kl

mina har tunna (ofodrade) regntäcken nu.
har en nyklippt gammling, en frusen häst i full träning med sjukdomshistorik som absolut inte får bli kall/våt över rygg o kors, och en arab som som är en riktig klenis och skakar så fort han blir våt.

när det är soligt så har dom insekttäcken.
bomull eller fleece i stallet beroende på temperatur.

Låter inte som att hästen skulle vara frisk om den blir svettig av en skritt tur? :crazy:

gammla hästar får väldigt tjock päls. min kan stå i hagen och svettas mitt i sommaren pga hans sommarpäls är så tät. så inte konstigt alls att den blir svettig av att skrittas.

*KL*

För mig finns ingen 'deadline' utan väder, vind och häst avgör. Jag har nu, och det är andra gången nu på någon vecka - båda två ute med ofodrade regntäcken med tillhörande ofodrad hals. Regnet pissar ner och det blåser. Jag har BARA täcken som står pall för när regnet vräker ner, annars är de ju värdelösa precis som påpekas, då blir de ännu frusnare av ett dyblött täcke.

När det är uppehåll har de insekts- resp eksemtäcke. Sådant slipper de när insektssäsongen är över.

Sen täckar jag på när det börjar bli kalla nätter, vad 'kalla nätter' är beror del på om det är nederbörd, och återigen på hästen. Frusen häst får täcke på sig innan ofrusen.

'Regelmässigt' börjar jag täckna när de klipps ELLER när lerhelvetet kommer ELLER när det börjar bli minusgrader. Vilket som nu inträffar först. (Ponnyn täckas inte alls inför vintern heller, han får täcke när det är riktigt SKITväder bara, annars otäckad, när han sluppit ur eksemtäcket)

När de regnar har min ofodrat täcke. Vill inte att hon ska bli blöt när jag ska rida.

Jag har den principen att de ska vara utan täcke så länge som möjligt.
Men märkte här i veckan när det var så dåligt väder att hon hade problem i ryggen, öm någe hemskt. Hon har lite muskel problem i ryggen.så det är väl bara att börja täcka henne vid skitväder.

Jag trodde de skulle klara sig när de hade en massa skog att gå in in och jag ringde dem som bor i närheten av hagen att titta efter. (jag jobba).

Men det känns lite bakvänt när det ligger runt 15 grader och det är augusti att börja täcka men man vill ju ha en hel häst.

Så är det med min gubbe. Sätter enormt mkt med päls, året runt. Så han klipps nu året runt, täckesklippning alá kort modell.
Har kollat upp om han har cushing, men det har han inte.
Kbltravare, hade redan rejäl päls som 15-åring.

Jo, han är frisk förrutom sina pålagringar i kotorna.:(
Har kollat upp cushing på honom, men det har han inte.
Gamla hästar får mer päls än yngre, dessutom är han ett kbl (inte i huvudet...;)). Veterinären rek. mig att klippa honom året runt, just för att han inte ska stå och bli genomsvettig då när det var 25-30 grader varmt i förra veckan.
Han promenadrids 3-4 gg i veckan, blir svettig av det. Sen har han ju inte samma kondis som för 10 år sedan.;)

Tycker inte man kan säga att "nu är det augusti, då får hästen täcke på" (lika lite som man kan säga "nu är det sommar, nu får hästen klara sig utan täcke"). Det beror ju helt på hur vädret är, hur mycket mat och skydd hästarna har i hagen och hur mycket ens häst klarar av.

Jag tycker det är bra så länge min häst kan gå utan täcke, men vet att han lätt spänner sig i ryggen och får ont. Han hade täcke de första två nätterna när vi släppte dem på bete, och han fick stå inne förra måndagnatten när det stormade och ösregnade. Imorse åkte dock regntäcket på (fleecefodrat över ryggen och baken) för han stod och skakade och snorade när jag kom till stallet. Inte mycket att be för då, det blev täcke på.

mina hästar har ett "hus" att gå in i :P perfekt när det är stekande varmt på sommarn eller under regniga höstdagar. Så länge tempraturen är över 10 grader klarar dom sig bra utan täcke. Vissa nätter kan dom få ha ofodrade regntecken om det är lite ruggit. det som är bra är att dom tar skydd när det ösregnar så täckena blir aldrig genomblöta !!

jag täckar min från september. men endast för att han ej skall sätta så tätt päls då min svägerska skall tävla honom. Kan tyvärr inte raka honom för då måste veterinären ut och ge han lugnande och det känns bara taskigt mot honom. så han går med täcken från september till mars-april-maj någon gång.

min ena häst har täcke på sig ute och inne just nu, ett jättetunt täcke. Men det är en känslig häst, som dels är ganska frusen av sig och dels blivit rekommenderad av vet att ha täcke på så fort det inte är riktigt varmt (och nu har det varit kallt och regnigt ett antal dagar..).

Den andra är utan täcke, oavsett väder just nu och kommer få vara ett bra tag till.

Nu är ju jag lite åt det extrema hållet att min häst oftast får vara naken även mitt i vintern så för mig känns det rätt självklart att inte dra på täcke i tid och otid, ffa inte när det är hyfsat varmt.
På känsligare hästar har jag börjat täcka med ofodrat regntäcke vid ostabilt väder/regn någon gång i Oktober eller lagt på vid behov (om jag märkt att hästen blivit kall vid senaste regnskuren t ex).

På vintern blir det täcke på vid snö och under den kallaste perioden regntäcke dygnet runt bara för att det tar sån tid att torka innan jag ska rida om det missats att läggas på regntäcke den dagen. Ska skaffa ett med tunnare fodring också om nästa vinter blir kallare än den som varit.

Korrigering så här i efterhand: regntäcke varje dag den kallaste perioden, inte dygnet runt! :p Stackarn står ju i box på natten.

Eftersom att det är så varierande väder nu så är min häst antingen naken eller så har hon ett bomulls eller fleecetäcke beoende på hur varmt eller kallt det är samt ifall det blåser eller inte. Regnar det så åker regntäcke på.

Just nu är det är ca 15 grader, blåser och regnar så hon har fleecetäcke på sig i stallet då vi inte har några fönster uppe så det blir tvärdrag och det är alltså ungefär lika kallt i stallet som det är utomhus.

har har det regnat nu i snart ett dygn var ute o la på hästen täcke igår vid ca 14 o sen på kvällen gav det sig då var jag o red sen vfick han på sig det igen då jag hellre lägger sadel mm på en torr häst.

annars har han nog bara haft täcke på sig en natt denna sommar brukar täcka när jag vet att det skall bli skitväder längre tid o om jag vill rida då min är en riktig skitgris som älskar att rulla sig i denna lera vi har här som är liknande blålera som totalvägrar gå bort då är det bättre med ett täcke än o försöka få ren hästen i ca 3 timmar.

Okej, nu vet jag mer :)
Min gamling har väldigt mycket päls också. Men han svettas inte av de, endast lite under sadelgjorden och de vid trav eller om de är riktigt varmt. (Nu behöver han dock inte ens bli svettig där, nu springer han snart på de evigt gröna ängarna. Jag väntar just nu på vet. :( )
Har aldrig träffat någon gamling som haft så mycket päls så de behöver klippas vid endast promenadridning.

Min gamling gör det.
Sätter mammutpäls på vintern. Därför är en av hans smeknamn "Mammuten"...:laugh:
Sen har han inte ännu förstått att han nu för tiden är skritt-pensionär, utan det ska gå i 190 helst. Så han steppar och taktar mkt - mer svettig.;)
Så han klipps året runt nu, täckesklippning modell kort.
Hur är det med din gamling nu? Hur gammal?

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har blivit drabbad av vad jag är rätt säker på är fotosensibilitet. Jag googlar och försöker hitta inforation om det och själva...
Svar
12
· Visningar
7 200
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Då känns det som att det börjar bli dags att fundera på lite täcken inför hösten och vintern. Det är min första hund och jag känner mig...
2
Svar
28
· Visningar
5 689
Senast: Emuliiaa
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 841
Senast: Hoppsin
·
Hästvård Hej! Har sett att liknande ämnen förekommit tidigare, men känner ändå att jag skulle vilja ha lite råd. Har nyligen köpt ett sto, som...
Svar
17
· Visningar
2 203
Senast: chippen86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka