Täckesrekomendation

Hagens_Zorba

Trådstartare
Hej, jag undrar vad ni skulle rekommendera för täcke till ett kallblod som aldrig haft täcke förut, men som nu ska klippas.
(antagligen såndär så man klipper hals, ben, mage typ).
Har hört att ofodrat regntäcke inte är så bra, men hur pass "fodrat" måste det vara?

Vid vilken temperatur bör jag täcka?
Kan han gå naken vid 5-10+ om han inte verkar frysa?
Bör jag ha olika täcken eller kan man ha samma om det är nollgrader samt t ex 15 minus?
Behöver han ha täcke inne (förutom svettis efter ridning?)

Ni får gärna ge tips på klipptyper!
Har för mig att jag sett nån tråd med bilder samt namn på olika klippningar men hittar inte den?

Sv: Täckesrekomendation

Den kritiska temperaturen (när hästar börjar frysa om de inte får mer mat) är +5 grader, ingen blåst, ingen sol och ingen nederbörd.

Jag skulle välja att ha ett täcke med bara lite foder, 100 g kanske.

Angående tips på klippnar så finns det en bok av Mats Mellberg om hur man sköter hästar (kommer inte ihåg titeln), i den finns det bilder och förklaringar om klippningar. Låna den på biblioteket, den är bra att ha som hjälp under tiden du klipper.

Sv: Täckesrekomendation

Okej, så vid 5+ tycker du att han bör ha täcke om han är klippt?
Kan jag ha 100 g hela vintern eller behöver han tjockare om det är 15-?

Tack för tipset, hittade en som heter Hästhållning i praktiken, kan det vara den?

Liknande trådar

Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 465
Senast: mackan
·
Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 679
Övr. Hund Då känns det som att det börjar bli dags att fundera på lite täcken inför hösten och vintern. Det är min första hund och jag känner mig...
2
Svar
28
· Visningar
5 689
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag har funderingar kring vilka täcken jag bör ha hemma till min ponny. Det finns ju mängder med trådar och olika svar till denna typ av...
Svar
7
· Visningar
1 280
Senast: stjarnfrugt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka