Täckesfråga.

L

Lillajag88

Jag skrev en tråd för ett tag sen om att lägga på täcke över vinterpälsen.. Och då sa ni att det inte var bra att göra det för då hade hon sin tjocka vinterpäls +ett täcke..
nu har det varit så dåligt väder, regn, snö, blåst..
Hon har varit jätteblöt och stått o skakat.. så jag har lagt på henne ett täcke när det har varit sånt väder..(nästan varje dag nu den sista tiden..) och nu har hennes päls "krymt".. men det ser ut som om hon aldrig har haft vinterpäls. även när hon inte har haft täcke på sej några dagar så har den inte rest sej.. hur har det blivit så?

Sv: Täckesfråga.

Menar du att pälsen har blivit slät och ligger ner eller att hon har fält och fått kortare päls?

jag vet inte riktigt... den är ju slät och så och om man drar med handen mothårs så känns den inte så tjock.. men jag har inte sätt att hon har fällt, varken när man borstar eller på täket...

Kan bero på två olika saker.
1. Täcket har helt enkelt plattat till pälsen, precis som när vi har mössa på oss. Därför så ligger den ner.
eller
2. Hon frusit tidigare och rest pälsen så den har stått upp för att få mer luft i den och lättare att hålla värmen.

Kan ju också vara en kombination av bägge delar.

Visst kan lägga täcke över en vinterpäls, man behöver ju inte ta dom allra tjockaste och mest fodrade. Utan så som du har gjort att lägga ett vattentättäcke på henne när det är vått är det inget fel på. Alternativet om hästen blir kall och genomblöt blir annars att lägga på ett täcke när den kommer in i stallet för att den ska torka istället. Då ska det vara typ svettäcke eller fleece.

Hugger knapp.

visst kan du lägga täcke på hästen även över vinterpälsen, där måste du missförstått eller fått ett konstigt svar av ngt slag annars?
Det som du ser nu är antagligen att hon haft täcke ett tag och pälsen är mer "nedtryckt" därför verkar den kortare. Täcket har ju den funktionen.

det du INTE ska göra är att lägga ett för ofodrat täcke på en häst då det är kallt ute. Det du gör då är att ta bort hästens förmåga att resa hårstråna vilket den annars skulle göra för att hålla sig varm, och du erbjuder inget i stället, om du har ett ofodrat typ vanligt regntäcke. Ett täcke med lite varmfodring ska det isåfall vara, iallafall i minusgradigt väder tycker jag. behöver itne vara massor med stoppning för den skull, kanske typ fleece fodrat om du fortfarande vill undvika att täcka jätte varmt.

1. Täcket har helt enkelt plattat till pälsen, precis som när vi har mössa på oss. Därför så ligger den ner.
eller
2. Hon frusit tidigare och rest pälsen så den har stått upp för att få mer luft i den och lättare att hålla värmen.

Kan ju också vara en kombination av bägge delar.

Visst kan lägga täcke över en vinterpäls, man behöver ju inte ta dom allra tjockaste och mest fodrade. Utan så som du har gjort att lägga ett vattentättäcke på henne när det är vått är det inget fel på. Alternativet om hästen blir kall och genomblöt blir annars att lägga på ett täcke när den kommer in i stallet för att den ska torka istället. Då ska det vara typ svettäcke eller fleece.[/QUOTE]

Innan när hon inte hade täcke men vinterpäls så när hon kom in på kvällen och det hade regnat så stog hon och skakade och hon va jättestel i rygg.. stått och spänt sej..Då la jag på henne ett fleece täcke men sen på morgonen var hon blöt, antagligen var det för varmt med ett täcke inne..
typ förra året hade hon jättebra vinterpäls. när hon kom in på kvällarna var hon helt vit av snö som inte smält.. nu när dom kommer in så är dom andra 2 som inte har täcke på sig helt vita av snö men hon var blöt, det måste ju betyda att hennes päls inte är lika bra iår.. det kan ju vara så att täcket har plattat till pälsen men borde den inte resa sej igen när hon inte har täcke på sej? hon börjar bli gammal och jag vill ju inte att hon ska bli förkyld eller nått. nu har hon inte så tjock päls(tror jag inte iaf, som jag skrivit innan) det kommer inte bli konstigt när hon ska fälla sen i vår om jag fortsätter ha täcke på henne nu? vill inte att hon ska bli sjuk eller vara för varm heller, men hon har ett halvtjockt täcke på sej som är jättebra mot regn och sånt( våra andra tunna är värdelösa) och hon har inte varit blöt under så hon tycker nog inte det är för varmt med täcket..

vet inte riktigt vad det heter som är i täcket men det är sånt som är jättejobbigt att borsta rent på våren när man ska tvätta det!!

det jag har märkt är att innan så har hon inte tyckt om att ha täcke på sig, verkat tjurig o sånt, men nu verkade liksom om hon tycker det är skönt, innan har hon protesterat lite när man lagt på det men inte nu..
Så då gör det inget om hon får ha täcke på sej resten av vintern!?

Och det bästa e att när man ska rida har man en torr häst!!!:p

Du har nog kommit med svaret själv. "hon börjar bli gammal". Gamla hästar kan få sämre päls och också ha svårare att hålla hullet. Då får de också svårare att hålla värmen. Det kommer inte att bli något konstigt när hon fäller till våren för att du har täcke på henne nu. Det är nog helt enkelt så att hon behöver täcke och mår bra nu när hon får ha det på sig ute. Kan till och med bli så att det går mindre foder till henne om hon får ha täck på sig. Det kommer inte att så mycket energi åt att värma och torka henne.
Så gör rätt som är rädd om din häst.

Lillajag88 skrev:
vet inte riktigt vad det heter som är i täcket men det är sånt som är jättejobbigt att borsta rent på våren när man ska tvätta det!!

det jag har märkt är att innan så har hon inte tyckt om att ha täcke på sig, verkat tjurig o sånt, men nu verkade liksom om hon tycker det är skönt, innan har hon protesterat lite när man lagt på det men inte nu..
Så då gör det inget om hon får ha täcke på sej resten av vintern!?

Och det bästa e att när man ska rida har man en torr häst!!!:p

det är klart det inte gör något om hon har täcke under vintern, om det är det hon behöver och hon verkar må bättre av det. Man ska vara försiktig och inte lägga täcken i onödan tycker jag rent allmänt på hästar, men självklart ska man inte vara princip fast bara för ATT - finns det befog så visst lägger man på ett täcke!
det är ju onödigt att lägga på henne super tjockt innan du sett att det finns befog för det (dvs hon fryser uppenbart), men det låter inte som du har ett jätte fodrat täcke.

att hästen tjurar kan ha att göra med passformen på täcket. ett välsittande täcke som inte spänner eller drar någonstans, framför allt runt bogen, brukar inte ge problem. sen kan många hästar likväl vara tjuriga just runt på och avtagning av täcke - samma som att många är sura när man lägger på eller drar sadel gjorden.

Det är inte det att täcket inte passade, hon ville helt enkelt inte ha det på sej, hon lyckades till och med få upp bog spännerna (sånna spännen som är på tex träns, om ni fattar vad jag menar?) men nu tjurar hon inte när man ta på det och hon tar inte av sig det!

Hon har jättebra hull ( lite småtjock faktiskt!!)
men hon har fått svårare att hålla värmen, specciellt när det regnar eller snöar..

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med krullig, eller rättare sagt vågig, svans. Hon har väldigt tjock svans och mycket man (islandshäst). Fick idag en...
Svar
12
· Visningar
1 655
Senast: Sirap
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 689
Senast: Mia_R
·
Hästvård Häst diagnosticerad med regnskållor. Enligt vet fått ordinationen dagligt tvätt med Hibiscrub, raka om tjock päls (vilket hon har så...
Svar
1
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 108
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?

Hund, Katt, Andra Djur