Täckes-fråga

Sv: Täckes-fråga

Har själv haft nordsvenskar tidigare och de kunde gå ganska mkt utan täcke (klipptes ej) när det var uppehåll.
Vid regn eller blåsigt väder så kan ett regntäcke med foder räcka långt. Men ett liite tjockare täcke kan ju vara bra att ha på vintern att byta av med, du kan ju avvakta o se hurpass sträng vintern blir.
Beror ju på hur mkt päls din häst sätter osv.

Men som sagt, fodrade regntäcken kommer man långt med, det gäller att se till att hästen är torr.

tycker det låter som du har vad du behöver.
Ett tips är att använda ett "allväderstäcke". JAg har ett bucas smartex rain - ett fleecefodrat regntäcke som håller värmen upp till -5 grader. JAg köpte det för halva priset och det kostade då 750 kr

Då är ju ordinariepriset typ en miljon!? :eek: Så mycket pengar skulle jag aldrig lägga på ett täcke :p

det är första täcket jag lagt ner så mkt pengar på o det är jag sjukt nöjd med. Det är typ enda täcket som inte glider bak och stramar över bogarna - har en häst som är smaaaal över bogarna. Dessutom är det sjukt hållbart!

Framför allt korsningen svettas mycket. Men om han ska gå ut i hagen igen efter ett svettigt pass får han fleecetäcke under regntäcket, det räcker.
Kallblodstravarstoet svettas inte så mycket nu längre när hon är normalviktig, men förr blev även hon svettig av ett ridpass. Hon har fått bra kondition och man kan knappt se på henne när hon gått en tvåtimmarsrunda i skogen med mycket trav och galopp.
Hon ser inte ut att vara långhårig, men det är hon.

Immer

Hej. Nu måste jag få fråga om funktionen av ett sånt där fleecefodrat regntäcke. :)

Vi har lite "huvudbry" ibland när vår kallbloding blivit ganska så svettig. Vad tusan ska man lägga på. Vi försöker torka honom så gott det går genom att t ex gnugga honom med halm eller något annat men det hjälper ju inte så himla mycket.

Vanliga regntäcket ska ju visserligen andas men det känns inte så himla kul att lägga på det ändå.

Men ett fleecefodrat regntäcke - funkar det verkligen? Dvs drar det verkligen ut fukten genom fleecen och vidare ut? Eller blir fleecen en äcklig våt filt på insidan?

Har du, eller någon annan Bukefalist kännt hur det känns under till efter ett tag?

Om detta nu funkar - vilket märke på fleecefodrat är bra? Finns ju många regntäcken som verkligen inte håller torrt (har själv slösat många pengar på sådana :() Man vill ju inte ha ett dyngsurt fleecetäcke på pållen. :crazy:

Min häst får nöja sig med billiga täcken, åtminstone ett tag till. Tills jag har köpt in nästan alla "basgrejor" man behöver till en häst, har fått köpa massor av saker varenda månad hittills. SEN kan jag börja lägga lite pengar på henne :o

Det har jag också funderat på.. Men alla andra säger ju att det funkar, så man får väl lita på det :crazy: Lägger man bara på ett fleecetäcke (brukar göra det efter ett svettigt ridpass, när hon står inne) så blir det ju hyfsat blött nästan direkt.. Men jag vet inte. Immer? :smirk:

Om hästen är svettig så ska den ah ett svettäcke på sig och torka.
Jag skulle aldrig lägga på ett fleecefodrat regntäcke på en blöt häst.
Finns täcken med speciella material som kan transportera ut fukt,vilket knappast billigare gör.

Fukten måste ju ut någonstans, använder man svettäcke så lägger sig fukten utanpå.
När hästen är torr kan du lägga på det fleecefodrade regntäcket.

Personligén gillar jag dock inte fleecefodrade tecken eftersom håren fastnar och insidan blir ofräsh fort. föredrar täcken med blanka insidor.

750kr är jättebilligt för ett täcke...tycker 1500 rä lagom pris för ett utegångstäcke.
Man får ju vad man betalar för, själv skulle jag aldrig köpa billiga skittäcken men smaken är som baken...

bättre kvalitet och bättre passform talar för de bättre täckena..

Hästen ligger inte heller i den högsta prisklassen, men jag älskar henne ändå. Bara sakerna fyller sin funktion bryr jag mig inte om resten.

Om hästen är svettig så ska den ah ett svettäcke på sig och torka.
Jag skulle aldrig lägga på ett fleecefodrat regntäcke på en blöt häst.
Finns täcken med speciella material som kan transportera ut fukt,vilket knappast billigare gör.

Fukten måste ju ut någonstans, använder man svettäcke så lägger sig fukten utanpå.
När hästen är torr kan du lägga på det fleecefodrade regntäcket.

Personligén gillar jag dock inte fleecefodrade tecken eftersom håren fastnar och insidan blir ofräsh fort. föredrar täcken med blanka insidor.

Men det är ju det som är problemet när man inte har hästen hemma och inte kan sitta i stallet flera timmar varje dag efter ridning för att vänta på att hästen blir torr. Om jag vet att det inte ska regna så har det hänt att jag lagt på en vanlig fleece och sedan släppt ut i hagen. Men då har han fleecen på nästa morgon och då kanske det regnar.

750kr är jättebilligt för ett täcke...tycker 1500 rä lagom pris för ett utegångstäcke.
Man får ju vad man betalar för, själv skulle jag aldrig köpa billiga skittäcken men smaken är som baken...

bättre kvalitet och bättre passform talar för de bättre täckena..

Ursäkta mig men billiga skittäcken? Jag har genom åren lärt mig att det inte är priset som alltid avgör om det är ett skittäcke eller inte. Jag har köpt billiga Shire-täcken som håller torrt en hel dag vid ösregn och de gav jag inte mer än 5-600 kr för.

Vad passformen beträffar så har det väl ändå med hur hästen är byggd att göra ;) :)

Jag håller med dig. Köpte ett regntäcke på Eko för 500, och jag älskar det! Sitter bra och håller torrt.. Vad mer kan man begära? :)

Jag skrev inte att alla billiga täcken är skit;)
men de flesta är det...

shires tycker jag inte är ett billigt skitmärke t.ex. har bra erfarenheter av det.
jag reagerade mest på att någon sa att 750kr var dyrt för ett utegångstäcke, det är snarare billigt.
Även de flesta av shires täcken kostar mer än så:smirk:

Utegångstäcke ja, men detta var ju ett fleecefodrat regntäcke som kostade 750 - och då var det halva priset! Jag köpte ett sånt för 600 kr härom veckan och det är inga fel på det... Förstår inte meningen med att betala mer än nödvändigt. Särskilt nu innan jag har skaffat alla dyra basgrejor.

Men ett fleecefodrat regntäcke - funkar det verkligen? Dvs drar det verkligen ut fukten genom fleecen och vidare ut? Eller blir fleecen en äcklig våt filt på insidan?

Det fungerar alldeles utmärkt. Mina fleecefodrade regntäcken är de gröna Eventtäckena från Hansbo, jag köpte dem för två år sedan på Eko:- och om jag minna rätt kostade de 499 kronor. Suveränt bra täcken!

Immer

Ursäkta mig men billiga skittäcken? Jag har genom åren lärt mig att det inte är priset som alltid avgör om det är ett skittäcke eller inte. Jag har köpt billiga Shire-täcken som håller torrt en hel dag vid ösregn och de gav jag inte mer än 5-600 kr för.

Vad passformen beträffar så har det väl ändå med hur hästen är byggd att göra ;) :)

:bow: Så sant, så sant.
Mitt allra dyraste täcke köpte jag för åtta år sedan - det kostade 600 kronor. Och det håller än idag. Det gör även Shirestäcket som jag köpte samtidigt (400 kronor kostade det).

Vad gäller passformen har det aldrig varit några problem för mina hästar. Enda täcket som inte passat var ett som en stallkompis ville att min häst skulle prova - det var ett Domanitäcke för 2000 kronor och det låg fruktansvärt illa på min häst. Så passformen har definitivt inte med priset att göra.

Immer

Jaaa, sånt vill vi höra mer av! :banana: Allt som är billigt är bra *smålänning ända in i själen* :rofl:

Liknande trådar

Hästvård Är det förtidigt att lägga på ett 300g "vintertäcke" på dagen? hon står inne på nätterna i ej uppvärmtstall men ändå ej kallstall Ute...
Svar
18
· Visningar
2 621
Senast: Tussinussen
·
Hästvård Jaa, som rubriken lyder, det har jag fått höra nu otaliga gånger sedan jag skaffade mitt kallblod. Han har vinterpäls, och har haft över...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
12 698
Utrustning Hej! Jag funderar på vad jag ska köpa för sorts täcke att ha på min islandshäst i hagen efter ridning om hon är svettig och det är...
2
Svar
27
· Visningar
5 085
Senast: Korven
·
Utrustning Jag har funderingar kring vilka täcken jag bör ha hemma till min ponny. Det finns ju mängder med trådar och olika svar till denna typ av...
Svar
7
· Visningar
1 281
Senast: stjarnfrugt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka