Täckes-fråga

Sv: Täckes-fråga

Jag tycker nog att man klarar sej bra med följande:

ofodrat regntäcke
fodrat regntäcke
vintertäcke
fleecetäcke (är bra att lägga på om hästen är blöt eller svett)

Tjockleken på täckena får man ju ha lite olika beroende på vad man har för häst, men om du har ett kallblod så kan det ju hända att den får mkt vinterpäls och inte behöver ha så mycket fodring i täcket.

Både idag och igår fick hästen gå naken - klarblå himmel och vindstilla ute :) Annars har hon bara ett vanligt regntäcke på sig, än så länge.. Och hon brukar vara alldeles lagom varm och go :love:

jag säger precis som alla andra, du har tillräkligt med täcken.
hästar står emot kyla mycket bra, så länge dom inte är blöta. och med ditt regntäcke blir h*n ju inte blöt :)
så din plånbok kan skatta sig lycklig :D

Låter bra :D Plånboken är redan gnällig, den här månaden är det dags för både vaccination, raspning och hovslagare * suck*

Ja men då har du ju själv koll :) Jag tror säkert du är kapabel till att känna av din häst och förstå när det kanske är dags att byta till lite varmare.

Och vädret är verkligen underbart! Sånt här höstväder vill man ha! :bump:

förstår exakt hur du känner dig. :) *två hästar som är skadade med vet+klinik räkningar som ramlar in konstant*
men du behöver inte ha dåligt samvete, h*n klarar sig fint med regntäcke! speciellt som h*n får fri tillgång på mat i vinter sen :)

Ja, det kunde inte bli bättre *överlycklig*

Nja, jag litar inte alls på min egen förmåga när det gäller hästen... Har fått kommentarer om det mesta känns det som, men jag och hästen är lyckliga iaf :p

Usch vad träligt! Lider med dig... :(

Ja, hon kommer bli så tjock och ullig så :love:

Nja, jag litar inte alls på min egen förmåga när det gäller hästen... Har fått kommentarer om det mesta känns det som, men jag och hästen är lyckliga iaf :p

Ja men det där är ett problem som jag tror de flesta har som står inackorderade. :) Finns många "besserwissrar" i ett stall och alla har de rätt och du har alltid fel! Det vet du väl?

Och du känner inte din egen häst! ;)

Vintertäcke har jag inget... Borde jag skaffa det? Hur tjockt isf tycker du?

Jag tror inte du behöver skaffa något vintertäcke.
Mina oklippta kallblod har de senaste två vintrarna inte haft tjockare täcken än fleecefodrade regntäcken, med ett undantag: Vintern 05-06 när det var riktigt kallt under någon vecka (-20 grader) hade de faktiskt vintertäcken, men det var enda gången.
Och nu i höst har jag inte börjat täcka dem än.

Immer

De är inte direkt besserwissrar heller, utan frågar mest. Maten har jag fått mest kommentarer om, men det är i den frågan jag är mest säker just nu :p

Okey.. Vad har du för hästar? Behöver du inte klippa dom om de rids på vintern?

Jag har två kallblodstravare, varav den ena rids och den andra, 4-åringen, än så länge bara arbetas från marken. Den tredje hästen är en korsning fjord/kallblodstravare.

Ingen av dem är klippt. Ridhästarna rids 5-6 dagar i veckan, på ridbana och i skogen men aldrig i ridhus.

Immer

Blir de svettiga när du rider då? För min brukar bli dyngsur om man kör lite med henne, och rider vi ut blir hon alltid genomsvett eftersom hon stressar upp sig så :(

Framför allt korsningen svettas mycket. Men om han ska gå ut i hagen igen efter ett svettigt pass får han fleecetäcke under regntäcket, det räcker.
Kallblodstravarstoet svettas inte så mycket nu längre när hon är normalviktig, men förr blev även hon svettig av ett ridpass. Hon har fått bra kondition och man kan knappt se på henne när hon gått en tvåtimmarsrunda i skogen med mycket trav och galopp.
Hon ser inte ut att vara långhårig, men det är hon.

Immer

Vad bra :) Duger det lika bra med fleecefodrat regntäcke? Tycker som sagt inte om att ha två täcken...

Liknande trådar

Hästvård Är det förtidigt att lägga på ett 300g "vintertäcke" på dagen? hon står inne på nätterna i ej uppvärmtstall men ändå ej kallstall Ute...
Svar
18
· Visningar
2 621
Senast: Tussinussen
·
Hästvård Jaa, som rubriken lyder, det har jag fått höra nu otaliga gånger sedan jag skaffade mitt kallblod. Han har vinterpäls, och har haft över...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
12 698
Utrustning Hej! Jag funderar på vad jag ska köpa för sorts täcke att ha på min islandshäst i hagen efter ridning om hon är svettig och det är...
2
Svar
27
· Visningar
5 085
Senast: Korven
·
Utrustning Jag har funderingar kring vilka täcken jag bör ha hemma till min ponny. Det finns ju mängder med trådar och olika svar till denna typ av...
Svar
7
· Visningar
1 281
Senast: stjarnfrugt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka