Täckes-fråga

Snyggve

Trådstartare
Finns ju bara en miljon trådar om täcken sen innan, så jag tyckte det var bäst med ännu en :p

Har ny häst för i år och har därför nästan ingenting av "basgrejorna". :( Har heller inga stora pengar att handla med, så det blir till att prioritera :idea:

Just nu har hon ett fleecetäcke, ett fodrat regntäcke (med väldigt lite fyllning, vet dock inte hur mycket), ett vanligt regntäcke och ett regntäcke med fleecefoder.

Hon är ett kallblod med lite vinterpäls, verkar inte frysa hittills iaf (har regntäcke på sig i hagen och på nätterna - kallstall) och ska förmodligen gå oklippt. Det beror på hur mycket hon svettas sen i vinter vid ridning.

Skulle ni köpt nåt tjockare täcke till henne? Vad för nåt isf? Eller klarar vi oss på det vi har? Vill helst inte ha 2 täcken, mest med tanke på säkerheten.

Tack på förhand

/Anna och Dolly - med noll koll på det mesta

Sv: Täckes-fråga

Jag tycker det låter som en häst som kommer att klara sig alldeles utmärkt med den "arsenal" du redan har.
Bra att ha något att växla mellan när ett täcke blivit blött, men något varmare tror jag inte du kommer att behöva! :)

Skönt att höra *plånboken kryper fram ur sin gömma bakom soffan*

Jag tror också hon klarar sig, men ändå.. Man vill ju gärna höra fler åsikter :p

Tycker det låter som en lagom garderob för den hästen! Om hon blir frusen i vinter kan du ju komplettera med ett lite tjockare vintertäcke (som finns att köpa för runt femhundringen om du inte har råd med dyrare), om det inte räcker med fleecetäcke under regntäcke till exempel. Men du kommer nog klara det bra med det du har nu =)

Tror oxå att hon klarar sig, går hon ute på natten? Annars är det barar att kolla på några hästsportsbutiker som ibland har rea pga av nått litet "fel"

Vill ju helst inte ha två täcken samtidigt... Är lite överkänslig för sånt :p

Men hur tjockt ska vintertäcket vara? Och hur kallt (går ju inte svara exakt, men på ett ungefär) bör det vara innan det läggs på?

Nej, de går ute mellan 5.00-20.00 ungefär... I vinter (om den kommer) så får de fri tillgång i hagen. Nu får hon ungefär 7 kg hö/ensilage om dan + halm.

hästen fryser inte om det inte blir blöt+kall. Har du ett regntätt regntäck på så fryser hon inte även om det blir 15 minus. Kbl tål ju lite strängare kyla med.

Men jösses:eek:Det är ett kallblod, inte ska den behöva täcke över huvudtaget om den går oklippt.

Till Sara87 + arabia: Jag har regntäcke på henne just för att hon ska ha skydd mot regn och blåst. Inte av nån annan anledning. Men iom att jag haft täcke på henne hela tiden så har hon inte fått riktig vinterpäls (antar jag?). Därför är jag rädd att min älskling ska frysa :eek:

Vi har också ett kallblod (bruksnordis) och vi har täcke på honom. Helt enkelt för att det är så himla lerigt i hagen och här nere är det så hagarna ser ut mest hela vintern. Utan täcke skulle vi inte kunna rida honom måndag till fredag, då vi har jobb och skola att tänka på. Det tar för lång tid för den blöta leran att torka så att vi skulle kunna rykta av den. Så ... täcke är ett nödvändigt ont.

Till TS: jag tycker att du verkar ha ett bra lager med täcken. Tror inte att du behöver köpa något tjockare.

Usch vad träligt det är med lera :mad:

Till alla: Tack för alla svar! :) Känner mig liiiite bättre nu iaf, när nån mer i detta avlånga kand håller med mig :p Kan iofs alltid prata med dom i stallet, men jag ställer redan alldeles för många (och dumma!) frågor :D

Usch vad träligt det är med lera :mad:

Till alla: Tack för alla svar! :) Känner mig liiiite bättre nu iaf, när nån mer i detta avlånga kand håller med mig :p Kan iofs alltid prata med dom i stallet, men jag ställer redan alldeles för många (och dumma!) frågor :D

Jag brukar säga till mina elever att de enda frågor som är dumma är de som inte ställs. Frågar man inte lär man sig inget. :)

Ja, lera är ett h**vete. Som tur är tar inte stallägaren extra betalt för lerinpackningarna mina hästar alltid gör. Ibland "ryktar" jag innan jag tar av täcket för att bli av med lite av leran på täcket (det blir så tungt annars). Och jag ryktar alltid halsen innan täcket åker av - så att jag inte dammar ner så mycket av honom med leran från halsen. :)

Lycka till med din nya häst.

Jo, det är sant.. Jag frågar hellre för mycket än riskerar att göra nåt skadligt mot hästen. Men ALLA i stallet har ju minst 100 års häst- och ridvana. Jag har bara ridit i 8 år och det är första egna hästen = känner mig helt dum i huvudet ibland :confused: Då är det tur att Buke finns :idea:

Min häst brukar bara rulla sig lite och där det är torrt, mycket tacksam över detta :p

Jo, det är sant.. Jag frågar hellre för mycket än riskerar att göra nåt skadligt mot hästen. Men ALLA i stallet har ju minst 100 års häst- och ridvana. Jag har bara ridit i 8 år och det är första egna hästen = känner mig helt dum i huvudet ibland :confused: Då är det tur att Buke finns :idea:

Min häst brukar bara rulla sig lite och där det är torrt, mycket tacksam över detta :p

Och min rullar sig alltid där det är som blötast och lerigast. :eek:

Haha, du får skicka han på uppfostring hos min häst!

Eller nej förresten.. Det slutar nog bara med att de båda lägger sig i största lerpölen och skvätter ner varann :eek: :rofl:

Haha, du får skicka han på uppfostring hos min häst!

Eller nej förresten.. Det slutar nog bara med att de båda lägger sig i största lerpölen och skvätter ner varann :eek: :rofl:

Precis.
Min häst fick en ny hagkompis för ett par år sedan. En som aldrig rullade sig, eller nästan aldrig. Och nu ... Ja, hennes matte är väl inte så glad kan jag ju säga ...:o:eek:

Nä, jag tror du kan ta det lugnt med ännu ett täcke. Spara pengarna till något roligare :)

Visserligen är det olika från häst till häst hur känsliga de är men ditt regntäcke med lite foder och det med fleecefodret kommer antagligen att räcka långt. Märker du sen att det inte räcker till så kan du lägga en fleece under tills du köpt ett annat.

Vår Kallbloding går för närvarande med ett Shires regntäcke utan något foder alls. Han kommer att klara sig länge än på det och senare byter jag (om det behövs) till ett med bara lite foder. Vet inte heller hur mycket men jag har för mig det bara är ca 150 gr högst.

Sen har jag ett på 200 gr som jag bara använder sporadiskt. Vidare har jag ett på 300 gr som jag i princip aldrig använder eftersom hästen brukar bli svett i det.

Mitt huvudsyfte med mina täcke är att han ska hålla sig torr för det är då min häst fryser - inte annars.

Sen skulle han kunna gå utan täcke idag för det är strålande fint väder men när man inte har hästen hemma och inte har täckesservice i stallhyran så kan man inte hålla på och åka fram och tillbaka till stallet sjutton gånger om dagen när vädret ändrar sig.

Så han får ha täcke även idag men det allra tunnaste. :)

Bry dig inte om att de andra i stallet har haft hästar i 100 år, jag har många gånger sett exempel på att lång hästhållning verkligen inte garanterar god hästhållning. Snarare att " vi har minsann gjort så här i 100 år så det finns ingen anledning att ifrågasätta det och förnya sig" :smirk: Försök tänka förnuftigt och lita på dig själv. :)

Känn på din häst under täcket på ryggen och rumpan - är han varm och go så har han det bra! :) Byta kan du göra den dag du känner att han verkligen känns kall.

Liknande trådar

Hästvård Är det förtidigt att lägga på ett 300g "vintertäcke" på dagen? hon står inne på nätterna i ej uppvärmtstall men ändå ej kallstall Ute...
Svar
18
· Visningar
2 621
Senast: Tussinussen
·
Hästvård Jaa, som rubriken lyder, det har jag fått höra nu otaliga gånger sedan jag skaffade mitt kallblod. Han har vinterpäls, och har haft över...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
12 698
Utrustning Hej! Jag funderar på vad jag ska köpa för sorts täcke att ha på min islandshäst i hagen efter ridning om hon är svettig och det är...
2
Svar
27
· Visningar
5 085
Senast: Korven
·
Utrustning Jag har funderingar kring vilka täcken jag bör ha hemma till min ponny. Det finns ju mängder med trådar och olika svar till denna typ av...
Svar
7
· Visningar
1 281
Senast: stjarnfrugt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka