Täcker inte för sin avföring

Sasse

Trådstartare
Vad kan det bero på?

Han började med det när han hade sin förra kattlåda, han växte ur den (även om han fick plats) och det tog mig ett tag att hitta en ny som kunde ta hans storlek. Han har dock fortsatt med beteendet i den här nya, trots att det finns gott om utrymme och mycket sand. Däremot är luckan svart, så det blir mörkt i lådan. Kan det vara en orsak till att han fortsätter, eller har det blivit något slags invant beteende?

Tacksam för svar :)
 
Sv: Täcker inte för sin avföring

När katten inte täcker sin avföring så betyder väl det att han gör en revirmarkering, att han är dominant.
 
Sv: Täcker inte för sin avföring

Säger som limona, det är ett dominansbeteende. Han ser till att det luktar "han".

Eller... han blir så lätt när han har lassat att han flyger iväg som en raket efteråt. Det brukar mina katter göra (eventuellt, de har skitit så illa att de vill springa ifrån stanken).:D
 
Sv: Täcker inte för sin avföring

Till båda:

Det känns dock lite knepigt att han blivit dominant bara sådär? Förut täckte han alltid för, vilket han kan få för sig att göra nu med, men oftast inte.

Hur beter sig annars en dominant katt? Jag får inte riktigt ihop det med hans personlighet, men jag kanske inte har tillräckligt med kattvana.

Flyger iväg som en raket gör han dock, och lämnar samtidigt en stig av kattsand efter sig :p
 
Sv: Täcker inte för sin avföring

Våra (hon)katter brukar inte täcka över heller. De skiter och så ställer de sig på lådans kanter och slår allt de kan med klorna. De har ingen brådska därifrån, den ena kan ta flera vändor tillbaks för att slå lite mer på lådan.
Vore ju kul att veta om det finns en anledning till beteendet eller om det bara är egenheter.
 
Sv: Täcker inte för sin avföring

Vi har en katt som också gör så. Hon har varit svår med rumsrenheten i perioder av sitt liv också och är den som är lägst i rang av katterna. För vår katt´s del så är jag säker på att det är ett dominans beteende. Det enda sättet hon vågar hävda sig på är att inte täcka över.
 
Sv: Täcker inte för sin avföring

Så gör våra också... Hankatten krafsar lite mer i sanden dock, men det mesta krafsandet sker på lådkanten, väggen, golvet och tvättmaskinen :eek:
 
Sv: Täcker inte för sin avföring

Fast min katt är inte fertil, han är kastrerad sedan länge :)

Har dock bara varit med om det på fertila djur kanske bör tilläggas, har inte kastrerat min dominanta hona ännu:crazy:

Kan de finnas någon annan förklaring typ att han inte är nöjd med lådmateralet?
 
Sv: Täcker inte för sin avföring

Så gör våra också... Hankatten krafsar lite mer i sanden dock, men det mesta krafsandet sker på lådkanten, väggen, golvet och tvättmaskinen :eek:

Så kan min också göra, han krafsar mycket och länge, men aldrig i sanden. Ibland går han bara ut ur lådan utan att bry sig :p

Ingen som vet hur man bryter beteendet :angel:
 
Sv: Täcker inte för sin avföring

Har dock bara varit med om det på fertila djur kanske bör tilläggas, har inte kastrerat min dominanta hona ännu:crazy:

Kan de finnas någon annan förklaring typ att han inte är nöjd med lådmateralet?

Jag vet inte? Jag har alltid använt samma lådmaterial (EverClean) och innan har han inte haft något problem med det.

Han började ju med beteendet innan när han hade en lite för liten låda, så han kan ju ha varit missnöjd över det. Men nu har han en väldigt rymlig låda, dock en mörk sådan, vet inte om det är därför han fortsätter med beteendet. Det är det enda jag kommer på som han kanske kan vara missnöjd över. Annars är han väl en dominant kastrat :)
 
Sv: Täcker inte för sin avföring

Så kan min också göra, han krafsar mycket och länge, men aldrig i sanden. Ibland går han bara ut ur lådan utan att bry sig :p

Ingen som vet hur man bryter beteendet :angel:

Men är det ett problem?
Är väl bara bra så har du koll på hur det ser ut.
 
Sv: Täcker inte för sin avföring

Men är det ett problem?
Är väl bara bra så har du koll på hur det ser ut.

Jag har bra koll ändå faktiskt :)

Jag föredrar helt klart om det finns ett sätt att bryta beteendet, eftersom det luktar i hela huset, speciellt i mitt sovrum där lådan står.
 
Sv: Täcker inte för sin avföring

Jag har oxå hört att det är dominanta djur som gör så. Inget med fertilitet altså att göra.

Om du nu känner stanken är det ju bara att plocka bort skiten så fort du märker något.

Själv tömmer jag lådorna så fort jag märker att någon varit där o gjort sina behov.
 
Sv: Täcker inte för sin avföring

Jag har oxå hört att det är dominanta djur som gör så. Inget med fertilitet altså att göra.

Om du nu känner stanken är det ju bara att plocka bort skiten så fort du märker något.

Själv tömmer jag lådorna så fort jag märker att någon varit där o gjort sina behov.

Visst kan jag plocka bort så fort jag märker att det luktar, men det är drygt att gå upp mitt i natten för att han har varit på toaletten. Resten av familjen vill även dom att han ska sluta upp med beteendet, eftersom de själva vägrar röra lådan när jag är borta. Man kan ju säga att de får skylla sig själva i så fall, men det hade helt klart varit bäst om han slutade. Alternativt då om det finns något annat sätt att få bort lukten snabbt.

Edit: Kan tillägga att han alltid gräver ner sin avföring utomhus, är det skillnad? Borde han inte vilja sprida sin lukt utomhus också om han var dominant?
 
Sv: Täcker inte för sin avföring

Jag skulle då vilja passa på och fråga om min katt, som gör helt tvärtom.
Han står och spekar för fulla muggar i lådan 5-10 minuter om han känner för det.
Vi har fått sätta tak på lådan för annars är det sand flera meter runt lådan. Och man blir ju tosig när man ligger i sängen, halvvaken och hör hur han sprätter där inne. Det är ju rent hopplöst att försöka ha klumpbindande sand för han pulveriserar ju och trycker bort all sand i ena halvan av lådan.
Vilket ju givetvis gör att det går åt mer sand, eftersom det är svårt att "sila" skiten.
Så varför gör han så? Nåt stressmoment, eller uttråkad? Han och hans kamrat får springa in och ut så mycket de vill ( så länge någon kan öppna dörren förstås) och de gör såvitt vi vet ingenting ute.
Finns det överhuvudtaget något sätt att få honom sluta sprätta?

Förlåt om jag snodde tråden litegrann
 
Sv: Täcker inte för sin avföring

En sak jag tänkte på. Min ena katt luktar när den är dan i magen.När hon får något han inte är van vid eller annat foder. Tex nu får hon kattungefoder då reagerar hon med starkare lukt trots att hon ej är dålig i magen.
 
Sv: Täcker inte för sin avföring

"När han är dan om magen"? Vad betyder det?

Och hurdan luktar din katt vid de tillfällena?
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
790
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej! Efter en desperat sömnlös natt kom jag att tänka på mitt gamla favoritforum Buke och att människor här brukar ha mycket kunskap...
Svar
9
· Visningar
1 827
Senast: Niceperson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp