Sv: Täcken

Muskelskak på häst är ett klart och säkert täcken på att den nått sin nedre kritiska temperatur och är nedkyld. Muskelskaket är kroppens sista försök att försöka komma på bana och få upp temperaturen till komfort zonen igen.

Nix.

Mina har aldrig täcken på sig.
Om de skulle vara minusgrader och de blir blöta får de istället stå inne och torka, eventuellt med svettäcke på första halvtimman.

/M

Nej. Hon är ganska frusen och dessutom emellanåt svårfödd, men på sommaren får hon klara sig utan täcke. Helst hade jag låtit nbli täcket vintertid också, men då faller hon ur enormt, oavsett tillgång på mat.

Har era hästar täcke på sig när det regnar eller är risk för regn när de är runt 17 grader?

Nej, min häst kan vara frusen vid långvarigt regn men så länge jag ser att han får chans till att torka upp emellanåt så låter jag bli.

De har dessutom ett skjul att gå in i men av någon anledning stod han utanför och frös förra sommaren när det hade spöregnat i princip flera dygn i sträck. Vet inte varför han gjorde så - man kan ju tycka det är korkat :p. Gissar dock att det kanske var det dånande ljudet han inte gillade när spöregnet slog mot taket - han är lite ljudkänslig nämligen.

Men då tog jag faktiskt in honom för torkning och sen tunnt regntäcke på.

Knapplån

Om hästen skakar har det gått för långt enl min mening, då är det för långt åt det hållet att hästen ska få vara häst oavsett. Jag vill inte att min häst ska påfrestas genom att frysa så att den skakar. Visst ska hästen klara att gå utan täcke vid 17 grader och regn, men ibland kan man pga olika omständigheter inte erbjuda hästen den miljö och livsstil som det krävs, då får man täcka ist.

T ex kan inte min häst få så mycket mat som det krävs för att hålla sig varm under alla förhållanden. Bygga lösdrifter i alla rasthagar har jag inte råd med. Att bygga ett vindskydd är meningslöst eftersom regnet här kommer från sidan och i olika vindriktningar. Däremot har vi byggt en vindbarriär på den sidan som vinden brukar komma ifrån.

Är det 17 grader och stilla sommarregn-inget täcke. Samma temp men ihållande ösregn-antagligen täcke. Samma temp, ihållande regn och vind (drar ner temperaturen) def täcke. Är dessutom hemma större delen av dagarna och kan hålla koll.

Jo muskelskak är ju en reaktion hos många djur men det kan jag lova att det är inte det jag har sett på min häst. Hon skakar för att hon är kall och fryser som bara den. I vanliga fall kan man ju se hur de liksom kryper ihop, ställer sig med bakbenen vlädigt inunder sig och vänder sig bort ifrån vinden. Men min häst skakar även utöver det. Har inte sett nån av våra andra hästar skaka på det viset.

Min ponny har dock blivit bättre nu när hon inte är fullt så musklad (20 år och rids inte så jättehårt, inte riktigt i tävlingskondis längre om man säger så) och har fått lite underhudsfett.

Som jag tror jag skrivit tidigare kan man aldrig ersätta grovfodrets funktion genom att täcka hästen. Då är man fel ute :)

Givetvis är man fel ute, jag håller med dig, men tyvärr är det så det inte sällan kan gå till pga olika stalls rutiner...vilket är helt galet..

Nej, däremot kan jag slänga på ett skaltäcke på araben om det lovas ihållande och "hårt" regn - men det är för att hon blir öm i ryggen.

Nej.

Men det är väl olika för hur frusen hästen är o vad den går i för hage.
Min går i en hage med mkt skog , så hon får bra med skydd mot regnet.

Absolut inte!!
Hästar är tåliga djur,
våra två hästar (arab och vbl) går nästan jämt otäckade. (vi bor ändå uppe på fjället i västra jämtland) dom har aldrig täcken om sommaren (eller jovisst, under regnperioder när det regnar flera dygn i sträck och dom står ute om nätterna så kan det hända att vi slänger på dom ett tunt regntäcke (händer högst 1gång /år)

om vintern så har dom inte täcke på sig om det inte är över en ca 20minus. (fast visst, är det 10 minus och det är snöstorm och bitande vind så går dom täckade) men som sagt, vi har helst inte täcken på hästarna.
Dom är gjorda för att palla kylar.

Vi människor måste sluta förmänskliga våra djur (gäller inte bara hästar utan även andra djur!!)

Om man har en "frusen" häst så bör man först kolla upp dessa saker

* nog med grov foder
* tillgång till fräsht vatten
* avmaskning
* att hästen får i sig tillräckligt med vitaminer/mineraler

Plus att hästar blir lätt bortskämda med täcken och är dom inte van vid kyla (tack vare varma stallar och mycket täcken) så självklart att hästen har lättare att bli "frusen" så fort det regnar lite.

Och sen det här också med täcken på blöta hästar, alltså, vem kom egentligen på något så dumt?? Ibland förstår jag mig inte på människor!!

Självklart så tål jag kritik. Men vill ej ha påhopp

Malin

Kl

Inga täcken, hästarna går i en hage med både åker och skog så dom har bra skydd mot regn. Men oftast tycker dom det är skönt med lite sommarregn för då slipper som knotten och myggen.

Om man har en "frusen" häst så bör man först kolla upp dessa saker

* nog med grov foder
* tillgång till fräsht vatten
* avmaskning
* att hästen får i sig tillräckligt med vitaminer/mineraler

Plus att hästar blir lätt bortskämda med täcken och är dom inte van vid kyla (tack vare varma stallar och mycket täcken) så självklart att hästen har lättare att bli "frusen" så fort det regnar lite.

Sen får man ju också ta hänsyn till hästens ålder. Min häst var aldrig frusen av sig förrän hon avr 17-18 år. Först då började det och man blev ju nästan chockad när man kom till stallet och upptäckte att hon frös. Sen blev det ett fasligt åkande så fort det började regna minsta lilla, till stallet för att ta på täcke och när det slutat, ja då var det bara att åka igen för att ta av det. Nu är det ju skönt när man har hästarna hemma och hela tiden bara kan slänga en kik genom fönstret för att se hur läget är.

Självklart blir hästar bortskämda om man aldrig tar av dom täckena. Men klipper man hästen får man samtidigt ta hänsyn till att det faktiskt inte är det naturliga för hästen att ha all dess vinterpäls bortrakad, utan man får istället täcka den.

Varma stallar har jag inte heller mycket förståelse för, det är SÅ många som stänger till varenda dörr och fönster så fort det heter November. Vet inte hur många gånger vi har fått öppna dörrarna om kvällarna när våra inhyrda har stängt in hästarna. Det blir ju både varmt och en otroligt äcklig luft som inte alls är bra för luftvägarna. Hela vintern stod vår stalldel med öppna dörrar, öppna fönster + ventilation. Självklart utan drag, för drag är som nog de flesta vet inget bra. Hellre ha en frisk luft och lägga på ett extra täcke om nu hästen skulle frysa.

Sen vet jag många som tog av vintertäcket på sina hästar i Maj i år...Trots varmt väder. De var helt svettiga. Inte så snällt enligt min mening. Så man får ju, om man nu behöver täcka hästen, anpassa täckets tjocklek och se till att man har ett täcke som kan andas lite iallafall.

/Allt var nu inte riktat till dig utan till alla! :)

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Har flugtäcke till de stora men shettisarna klarar sig utan. Alla fyra är ganska obrydda kring insekter men bromsen är ju dryg. Har...
Svar
12
· Visningar
596
Senast: Emuliiaa
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
939
Senast: Sonic76
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
894
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka