• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare fialialejj
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 045
F

fialialejj

är det ngn som har en tabell eller liknande över hur mkt kyla en häst tål med, respektive utan täcke under vintern?

MVH

Sv: täcken

är det ngn som har en tabell eller liknande över hur mkt kyla en häst tål med, respektive utan täcke under vintern?

MVH

Några sådana tabeller är nog svåra att upprätta! Och det beror ju på vad man menar med "tål"!? Hästar är ju precis som alla andra individer och bör ju täckas därefter samt med förstånd, med andra ord det ska inte vara dit det bär dit bär det. ;)

Kicki :)

jo jag förstår vad du menar..
men jag vill minnas att jag läst en sådan någon stans...
vart kommer jag dock inte ihåg..:(
o ja jag vet att det är från individ till individ :)

:)

Kyla är sällan det största problemet.
Det är betydligt värre med regn och blåst.

Sen har hästar päls...

Kolla jordbruksverket, tror de räknade att till minus 12 grader i stallet mådde hästarna bra. Utomhus, det beror på hästen hull, väder och VIND, enskilda individens känslighet, lång eller kort päls, om hur den är klippt osv. Våra 3 (2 stora halvblod o. 1 irländare) har regntäcken först och främst. När det går blir kallare än sisådär minus 8 då åker vintertäckena på. Men de är ute hela dagarna och har bara trädskydd längs hagarna, inte inne i hagarna närmast stallet. Uppe i skogen blir det ju bättre skydd.

Kolla jordbruksverket, tror de räknade att till minus 12 grader i stallet mådde hästarna bra. Utomhus, det beror på hästen hull, väder och VIND, enskilda individens känslighet, lång eller kort päls, om hur den är klippt osv.

Och om de har mat så att de kan äta för att hjälpa till och hålla värmen!

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 441
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Skulle ni flytta in i ett nytt stall där en av hästarna testade positivt för stora blodmasken för några månader sedan och några...
2
Svar
22
· Visningar
1 223
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Finns det verkligen folk som ger 8 kg till stor häst på lösdrift mitt i vintern. Jag blev förvånad när jag fick höra detta och jag...
2
Svar
36
· Visningar
3 232
Senast: MayGrace
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
949
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka