Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
men har man en häst i bra kondis så fryser dom lättare
Hm..
Det måste ju växla från häst till häst det där.
Men håller med mackan i stort!
Frusna, gamla, stela eller sjuka hästar som inte har full cirkulation eller står stilla mycket, håll varma!
Men friska vältränade hästar har ju kroppen igång och därmed klarar de kyla oxå.
Någon sa att vältränade hästar är känsliga för kyla, tror helt tvärt om!De har ju cirkulation på topp!
Har tre olika varianter själv. frusen hälsosvag ädel häst som skakar i sommarregn och slutar andas i många minusgrader. Hon kräver täcken. Men luftiga, lätta och funktionella.
Fyraåringen med björnpäls som tränas hårt och är frisk som en nötkärna. Klarar att svettas och torka upp utan att ändra en min eller bli stel. Stått utan täcka i ur och skur. Hatar täcken och dödar dom om vi får för oss att klä på honom.
Nu vårrakad i solen och trivs plötsligt med lätt fodrat täcke på.
Andra tränande hästen får fin kortare vinterpäls, har svag rygg och blir lätt stel över korset. Har vinterpäls o fleecefodrat regntäcke mot väta o vintertäcke mot stark kyla. Mår prima han oxå men visar stelhet o obehag om vi råkat utsätta honom för väta o kyla över ryggen.
Så, känn inte efter själv, typ, jag fryser, brrr på med alla täcken vi har. Utan tänk häst, iaktta och se, vad behöver dom eg?!
Varför SKA man ha täcke på hästen? Om den har tillräckligt med päls, skydd i hagen och tillräckligt fodergiva, då ser jag inte varför man ska störa hästens egna "system" genom att lägga på täcken. När jag hade täcke på min totto så var det för att det inte fanns något skydd mot vind och väta.
Sen kan det ju ibland vara så kallt att man själv inte riktigt får någon luft och då hjälper det ju inte med att täcka hästen för problemet ligger i andningsvägarna och inte på kroppen så att säga. I sådana fall kan man ju låta hästen stå inne längre istället. Men det är vad jag tycker, är fullt medveten om att andra inte tycker likadant.
Alla hästar tävlas inte eller tränas hårt. Och min och många andra hästar står inte i hagen och hänger utan är väldigt rörliga, utan att för den saken göra av med speciellt mycket energi. Men som sagt ska man ju avväga det efter HÄSTENS behov och förutsättningar inte människans.*om hästen tränas och tävlas vill man att hästen ska bygga muskler. Muskler behöver träning, näring, vila och värme för att utvecklas. När en häst står ute och det är kallt går det åt energi för att hålla hästen varm. Det är också stor risk att hästen står och spänner sig när den fryser vilket orsakar muskelspänningar. Inte helt önskvärt.
*Tidsaspekter är det BARA människan som har, inte hästen.*tidsaspekten, det tar tid att borsta en nerlerad långhårig häst. Både man själv och hästen blir dessutom dammförgiftad på kuppen. Det tar också tid att vänta på att en regnblöt häst ska torka, särskilt en långhårig.
Alla hästar tävlas inte eller tränas hårt. Och min och många andra hästar står inte i hagen och hänger utan är väldigt rörliga, utan att för den saken göra av med speciellt mycket energi. Men som sagt ska man ju avväga det efter HÄSTENS behov och förutsättningar inte människans.
*Tidsaspekter är det BARA människan som har, inte hästen.
*Borsta dammiga hästar inomhus är ju i alla fall ett absolut no-no, dvs det ska göras utomhus eller med mycket god ventilation.
*Återigen människans problem, inte hästens.
Nej nej nej, jag tycker inte illa om människor som täckar sina hästar, det är inte det. Hästar som tränas och tävlas är en sak, det är helt klart. Nu säger jag inte att du är så, eftersom att jag inte känner dig i huvudtaget, men många andra har egentligen inte tid med sina hästar. Man behöver tid, pengar och tålamod när man har häst och det är MÅNGA som inte förstår det innan de skaffar häst och då får hästens behov lida för det. Och de som egentligen inte har tid är ofta väldigt stressade i stallet och sånt får jag magsår av, undra hur hästarna känner det då?Så alla vi som tävlar och tränar, samt inte vill stå och borsta leriga hästar för att vi inte har tid då vi måste jobba en hel del för att överhuvudtaget ha råd med våra hästar. Är vi dåliga hästägare då, för att vi inte kan/vill ha våra hästar långhåriga och dana? Jag är ledsen, men i min värld har jag betydligt fler gånger sett hästar som mått mindre bra av att vara ute "naturligt" i väder och vind än täckade hästar som tränas och tävlas.
Andas hästar genom pälsen???!