Sv: Täcken

Jag förstår faktiskt inte varför man har mer än ett täcke på sin häst, okej om det var för en sådär 10-20 år sedan då det inte fanns så många olika modeller att välja på. Men idag finns det ju täcken för varje behov! Visst är det dyrare att köpa flera olika men tycker inte det är relevant. En annan femma är ju om dom är rakade men det säger ju sig själv.
Vad jag kan minnas är det EN enda gång jag sett min häst frysa (haflingersto 10 år, egen uppfödning). Det var en vinter då vädret slagit om totalt efter utsläpp och det hade börjat snöa blötsnö för att sen frysa på rejält. Dock var det inte värre än att ta in, "tina upp" och ge lite extra foder.
Har inte haft täcke på en hel dag sen hösten/vintern 2005. Och det märks att hon trivs bättre utan.

Har inte haft täcke på en hel dag sen hösten/vintern 2005. Och det märks att hon trivs bättre utan... / meodeo

Jag tycker att man ska ha täcken på hästarna.
Min ardennervalack får täcke redan när det är -15 ungefär. Och inte kan jag ju påstå att det är kallt för att vara nästan högst uppe i Sverige. Det brukar vara -37 här. Då är det KALLT!!
Är det -18 har Julle vintertäcke och är det under -25 så har han svett under vintertäcket och är det kallare än -25 så sätter jag ulltäcke under vintertäcket i stället för svett. Plus att om det är kallare än -30 har han svett täcke på sej i stallet under natten.

Senast ändrad av en moderator:

Varför SKA man ha täcke på hästen? Om den har tillräckligt med päls, skydd i hagen och tillräckligt fodergiva, då ser jag inte varför man ska störa hästens egna "system" genom att lägga på täcken. När jag hade täcke på min totto så var det för att det inte fanns något skydd mot vind och väta.
Sen kan det ju ibland vara så kallt att man själv inte riktigt får någon luft och då hjälper det ju inte med att täcka hästen för problemet ligger i andningsvägarna och inte på kroppen så att säga. I sådana fall kan man ju låta hästen stå inne längre istället. Men det är vad jag tycker, är fullt medveten om att andra inte tycker likadant.

Senast ändrad:

Håller med dig till fullo!

Mitt klippta halvblod har ett tjockare utetäcke (mellan temp -20 och 0)(Ibland har hon det över 0 om det blåser eller regnar kraftigt), ett regntäcke (0 - 10 grader)(eller om det regnar mycket och ihållande), annars går hon utan.

Jag har aldrig lager på lager då jag anser det som onödigt. På sommaren går hon alltid utan och på vår/höst så mycket som är möjligt.

KL

Jag har för mej att om hästen rullat sej i lervällingen o blivit så lerig så ska man låta all lera vara.
Leran skyddar mot kylan. Alltså, en lerig häst fryser mindre o om den har grovfoder på fri tillgång.

Jag kan mycket väl ha fel. Men mina hästar rullar sej i leran o dom får ha kvar all lera på sig. Jag täcker dem sällan. Men en shettis behöver oftast inte ha något täcke på sej alls. De har bra päls. Märren har väldigt kort o tät päls vintertid. Täckar henne vid behov tex om det regnar o blåser samtidigt. Annars icke.

Vad tror ni själva?

Hm..
Det måste ju växla från häst till häst det där.
Men håller med mackan i stort!

Frusna, gamla, stela eller sjuka hästar som inte har full cirkulation eller står stilla mycket, håll varma!
Men friska vältränade hästar har ju kroppen igång och därmed klarar de kyla oxå.
Någon sa att vältränade hästar är känsliga för kyla, tror helt tvärt om!De har ju cirkulation på topp!

Har tre olika varianter själv. frusen hälsosvag ädel häst som skakar i sommarregn och slutar andas i många minusgrader. Hon kräver täcken. Men luftiga, lätta och funktionella.

Fyraåringen med björnpäls som tränas hårt och är frisk som en nötkärna. Klarar att svettas och torka upp utan att ändra en min eller bli stel. Stått utan täcka i ur och skur. Hatar täcken och dödar dom om vi får för oss att klä på honom.
Nu vårrakad i solen och trivs plötsligt med lätt fodrat täcke på.

Andra tränande hästen får fin kortare vinterpäls, har svag rygg och blir lätt stel över korset. Har vinterpäls o fleecefodrat regntäcke mot väta o vintertäcke mot stark kyla. Mår prima han oxå men visar stelhet o obehag om vi råkat utsätta honom för väta o kyla över ryggen.

Så, känn inte efter själv, typ, jag fryser, brrr på med alla täcken vi har. Utan tänk häst, iaktta och se, vad behöver dom eg?!

men har man en häst i bra kondis så fryser dom lättare

var har du fått de ifrån ?
sen jag skaffade häst så har jag alltid läst & hört att hästar som rids och hålls igång klarar kyla bättre än tex en otränad häst , under förutsättningar att hästen inte är klippt.
Ska försöka leta upp sidan där jag läste det senast :bump:

Jag lägger max 2 täcken på min häst, & då är det ena fleecetäcke, jag köper hellre ett lite tjockare om hon skulle behöva "mer värme" , det blir ju stor skillnad i tyngd på 2 st täcke som tsm har tex 300g än 1 täcke som har samma ...

jag har hört om för många tråkiga problem som uppstår när hästen har för många tunga täcken på sig .

(nu menar jag vintertäcke som ÄR tunga :P )

Hm..
Det måste ju växla från häst till häst det där.
Men håller med mackan i stort!

Frusna, gamla, stela eller sjuka hästar som inte har full cirkulation eller står stilla mycket, håll varma!
Men friska vältränade hästar har ju kroppen igång och därmed klarar de kyla oxå.
Någon sa att vältränade hästar är känsliga för kyla, tror helt tvärt om!De har ju cirkulation på topp!

Har tre olika varianter själv. frusen hälsosvag ädel häst som skakar i sommarregn och slutar andas i många minusgrader. Hon kräver täcken. Men luftiga, lätta och funktionella.

Fyraåringen med björnpäls som tränas hårt och är frisk som en nötkärna. Klarar att svettas och torka upp utan att ändra en min eller bli stel. Stått utan täcka i ur och skur. Hatar täcken och dödar dom om vi får för oss att klä på honom.
Nu vårrakad i solen och trivs plötsligt med lätt fodrat täcke på.

Andra tränande hästen får fin kortare vinterpäls, har svag rygg och blir lätt stel över korset. Har vinterpäls o fleecefodrat regntäcke mot väta o vintertäcke mot stark kyla. Mår prima han oxå men visar stelhet o obehag om vi råkat utsätta honom för väta o kyla över ryggen.

Så, känn inte efter själv, typ, jag fryser, brrr på med alla täcken vi har. Utan tänk häst, iaktta och se, vad behöver dom eg?!

Det stämmer faktiskt i det som Mackan skrev.
Men det som jag skrev att leran på en häst skyddar ju mot kyla t ex regn/blåst eftersom det blir ju "tät" o all kyla kommer inte in djupare i pälsen.
Jag har en travmärr, som annars kan frysa men hon frös nästan aldrig sedan jag satt henne i lösdrift. Det är hon själv som ville ha det, o jag studerar mina hästar dagligen för att se om dom vill / behöver något förutom grovfoder o kraftfoder typ.
Täcken vid behov beroende på hur hästen är.

Och sedan så håller jag med dig om att vältränade o friska hästar fryser mindre eftersom dom har bättre cirkulation än hästar som inte tränas något alls.
Men det är nog individuellt, tror jag. Jag tror nog att leran skyddar mot kylan. Varför tror du då att hästar ofta rullar sej i leran när det regnar? :D
Det är bara en av mina teorier, jag tycker det är intressant o tittar/studerar på hur hästar beter sig, hur deras päls funkar, hur de har det, osv.

Mina hästar trivs ju bäst o vistas utomhus dygnet runt året om. Fri tillgång på grovfoder o motion får dom dock.

Varför SKA man ha täcke på hästen? Om den har tillräckligt med päls, skydd i hagen och tillräckligt fodergiva, då ser jag inte varför man ska störa hästens egna "system" genom att lägga på täcken. När jag hade täcke på min totto så var det för att det inte fanns något skydd mot vind och väta.
Sen kan det ju ibland vara så kallt att man själv inte riktigt får någon luft och då hjälper det ju inte med att täcka hästen för problemet ligger i andningsvägarna och inte på kroppen så att säga. I sådana fall kan man ju låta hästen stå inne längre istället. Men det är vad jag tycker, är fullt medveten om att andra inte tycker likadant.

Tja, varför ska man ha täcken på hästarna. Nu kan jag inte svara för alla men här är mina anledningar:

*om hästen tränas och tävlas vill man att hästen ska bygga muskler. Muskler behöver träning, näring, vila och värme för att utvecklas. När en häst står ute och det är kallt går det åt energi för att hålla hästen varm. Det är också stor risk att hästen står och spänner sig när den fryser vilket orsakar muskelspänningar. Inte helt önskvärt.

*tidsaspekten, det tar tid att borsta en nerlerad långhårig häst. Både man själv och hästen blir dessutom dammförgiftad på kuppen. Det tar också tid att vänta på att en regnblöt häst ska torka, särskilt en långhårig.

*det faktom att en hel del hästar som står högt i blod faktiskt fryser när det är blött och kallt.

Tja hästar e olika. Hade förut en fullblodsarab som aldrig frös, kan knappt minnas en enda gång han hade täcke på sig... Mitt halvblod däremot står o skakar när den första höstblåsten kommer... Har ganska oskyddade hagar o här i Skåne blåser det en hel del, kan va svinkallt fastän det e 10+... lir det mot all förmodan minus så har pållen termotäcke+regntäcke ute, annars regntäcke + fleece/bomullstäcke som skydd mot vinden.

*om hästen tränas och tävlas vill man att hästen ska bygga muskler. Muskler behöver träning, näring, vila och värme för att utvecklas. När en häst står ute och det är kallt går det åt energi för att hålla hästen varm. Det är också stor risk att hästen står och spänner sig när den fryser vilket orsakar muskelspänningar. Inte helt önskvärt.
Alla hästar tävlas inte eller tränas hårt. Och min och många andra hästar står inte i hagen och hänger utan är väldigt rörliga, utan att för den saken göra av med speciellt mycket energi. Men som sagt ska man ju avväga det efter HÄSTENS behov och förutsättningar inte människans.
*tidsaspekten, det tar tid att borsta en nerlerad långhårig häst. Både man själv och hästen blir dessutom dammförgiftad på kuppen. Det tar också tid att vänta på att en regnblöt häst ska torka, särskilt en långhårig.
*Tidsaspekter är det BARA människan som har, inte hästen.
*Borsta dammiga hästar inomhus är ju i alla fall ett absolut no-no, dvs det ska göras utomhus eller med mycket god ventilation.
*Återigen människans problem, inte hästens.

Alla hästar tävlas inte eller tränas hårt. Och min och många andra hästar står inte i hagen och hänger utan är väldigt rörliga, utan att för den saken göra av med speciellt mycket energi. Men som sagt ska man ju avväga det efter HÄSTENS behov och förutsättningar inte människans.
*Tidsaspekter är det BARA människan som har, inte hästen.
*Borsta dammiga hästar inomhus är ju i alla fall ett absolut no-no, dvs det ska göras utomhus eller med mycket god ventilation.
*Återigen människans problem, inte hästens.

Så alla vi som tävlar och tränar, samt inte vill stå och borsta leriga hästar för att vi inte har tid då vi måste jobba en hel del för att överhuvudtaget ha råd med våra hästar. Är vi dåliga hästägare då, för att vi inte kan/vill ha våra hästar långhåriga och dana? Jag är ledsen, men i min värld har jag betydligt fler gånger sett hästar som mått mindre bra av att vara ute "naturligt" i väder och vind än täckade hästar som tränas och tävlas.

Så alla vi som tävlar och tränar, samt inte vill stå och borsta leriga hästar för att vi inte har tid då vi måste jobba en hel del för att överhuvudtaget ha råd med våra hästar. Är vi dåliga hästägare då, för att vi inte kan/vill ha våra hästar långhåriga och dana? Jag är ledsen, men i min värld har jag betydligt fler gånger sett hästar som mått mindre bra av att vara ute "naturligt" i väder och vind än täckade hästar som tränas och tävlas.
Nej nej nej, jag tycker inte illa om människor som täckar sina hästar, det är inte det. Hästar som tränas och tävlas är en sak, det är helt klart. Nu säger jag inte att du är så, eftersom att jag inte känner dig i huvudtaget, men många andra har egentligen inte tid med sina hästar. Man behöver tid, pengar och tålamod när man har häst och det är MÅNGA som inte förstår det innan de skaffar häst och då får hästens behov lida för det. Och de som egentligen inte har tid är ofta väldigt stressade i stallet och sånt får jag magsår av, undra hur hästarna känner det då?
Jag gör det jag kan för att anpassa min vardag efter hästen inte tvärtom, just nu har jag möjligheten att göra det fullt ut också. I och med att hästen har en central plats i mitt liv och är så viktig för ens mentala hälsa, går det före allt annat. Tycker det är synd att inte fler har den möjligheten i dagens stressande och pengastyrda samhälle. Man borde få bidrag att ha häst pga alla mentala hälsoaspekter. Mer tid och pengar till hästfolket! ;)

jag har täcken på mina hästar på vinter och flugtäcke på sommaren när det är så mkt myggor, bromsar och sånt :P om man har 3 täcken eller fler på samma häst samtidigt kan det bli motsatt effekt, det kan bli kallare för dom då !
på vintern har våra hästar 1- 2 täcken på sej, det beror ju på hur kallat det är. Alla hästar vi har haft har ju varit tävlingshästar och om man har täcken så blir dom inte lika långhåriga heller... Just nu har vi en C-ponny och min systers storhäst så då köpte vi en sällskaps shettis. shettisen har vi haft i 1 månad nu och han har ett regn och ett svett täcke men han har ju så lång päls så han behöver inte ha några täcken =) men vi har iaf om han skulle börja frysa !!

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 441
Senast: Zetly
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 848
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 004
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III