R

russan 14

det finns hästar i stallet som har täcken i lager på sig,dom fryser,,,,
inne och ute .
när får deras hårremm andas,visst god andas funktion på täcket,men 2 -3 täcken på varandra ,tror jag ,att dom slutar andas.
tycker synd om dom hästarna,tänk att alldrig vara utan täcke,rulla som en vanlig häst,ligga ner i paket,ja,vad säger ni ,,,,?

Sv: Täcken

min häst har täcke nästan jämt förutom varma sommar o vår dagar, det är inte att jag är lat o inte orkar borsta..
men har man en häst i bra kondis så fryser dom lättare, är uppfattningen på min pålla iaf!!
Nu när hon är trimmad huttrar hon om det kommer blåst under täcket..
Vill oxå tillägga att jag har BRA täcken.. dvs jag har ett utetäcke o ett innetäcke som jag byter efter temeraturen..
Drömmen är ju att ha bättre hagar så hon kan gå runt o beta o fixa o hålla värmen bättre så, nu är det en relativt liten hage o lera lera lera... o står man still fryser man..
men jag håller med dig om att pälsen måste andas, annars kan dom få svamp!:crazy:

ojj vilket utlägg...:smirk:

Mina har ett täcke inne, men är helt inklädda av ett komplett täcke ute-hals, mage o även lång stjärtlapp.

Min kompis hade förr 4 täcken på sin inne(hade ingen täckesservice)
Den fick blodstopp vid manken o tappade manen 3 år på raken-vintertid o vet. trodde att det var allergi. Man fick inte in handen där. Hon resonerade att -hästar i det fria tar inte av sig pälsen bara för att de kommer in-
Men hallå! Hästar i det fria kommer INTE IN!

jag har två täcken på min häst nu under vintern, när det blir varmare och blött och slaskigit byt täckena ut mot ett regntäcke,
ett stalltäcke flis som hon går med på inne och även har under vintertäcket.
jag har gjort det enkelt för mig och lagt ut en höbal i hagen där står hästarna och äter och håller sig varma på det sättet, shettisen går utan täcke och det kan även stor pållen oxå men hon har ingen nämnvärd vinterpäls ännu.

JAG personligen tycker synd om hästar med massa täcken lager på lager och bara för något kilo lunch hö och det står minus 15-25 grader på termometrn.
tyvärr får väll mina hästar besök av renarna som oxå äter av höbalen men det är något man får ta när man bor närmst nordpolen.

Hästarna i vårat stall står för det mesta med en pyamas ex. fleece.
Sen får dom ett regntäcke på sig innan dom går ut.
På så sätt slipper utsläpparna byta täcken på alla.

:cool:

Min hästa har ett innetäcke med 100gr fyllning tror jag det är. Ock får sedan ett regntäcke på det ute.. Han borstas och "vädras" varje dag och i bland när matte är riktigt snäll får han gå ut naken och rulla sig i leran... då njuter han verkligen... fast amn ångrar sig sen när man ska få han ren igen och på med täcket!!:crazy: ;)

Mitt oklippta halvblod född -03 har ett ofodrat regntäcke på sig ute och är naken inne. Det tycker de andra i stallet är halt galet och påstår att han fryser när han är inne....

jag är en sån där som lägger täcken på lager.. just nu så går 5åringen med 3täcken på sig.. hon har ett fleecetäcke underst, innetäcke å ett vintertäcke över. normalt har hon 2täcken på sig, innetäcke under å vintertäcke/regntäcke över. när det inte är dåligt väder å plusgrader har hon bara ett täcke på sig ute å innetäcke inne. anledningen till detta är att när jag tog inne henne igår mitt på dagen för att rida så frös hon, det snöade ju rätt friskt igår här. har märkt att hon fryser lätt å då hon var så tunn när jag hämtade henne i höstas så täckar jag hellre på. vill ha henne ute så länge som möjligt då hon krubbiter om hon står inne för länge, så därför täckar jag på henne.

de andra hästarna har endast vinter/regntäcke på sig ute, beroende på väder å hur frösna de e, men inget täcke på sig inne. syrrans travsto e oxå lättfrösen av sig så hon får oxå tjockare täcken på sig ute, mammas tjocka travsto fryser inte så hon har bara regntäcke för att inte bli blöt.

Min häst har bara täcke om jag tillexempel far och rider och han blir svettig så har han på sig svettäcke. Och om det regnar eller snöar ute har regntäcke,och om det äe typ -23 -25 ute har han vintertäcke.

KL
Jag blir alltid lika beklämd över sånt här. Så mycket folk som täckar på sina hästar för att de saknar kunskap om hur hästen fungerar och hanterar temperaturer, och som jämför med sig själva och tror att hästar fungerar som människor.

lite fakta, baserat på utförliga studier om hur hästen hanterar kyla och temperaturväxlingar:

1) hästen har en komfortzon på ca 20 grader. det innebär att det är fullständigt onödigt att ändra tjocklek på täcket för att temperaturen går upp eller ner 5 grader. Vid minusgrader bör man dock välja ett utetäcke med foder - täcket trycker ner pälsens naturliga förmåga att resa sig, som skydd mot kyla, och har man bara ett ofodrat regntäcke så blir hästen därmed kallare än om den gick utan täcke principiellt - för pälsen hindras resa sig, samtidigt som man inte erbjuder ngt som kompensation täckesmässigt. Det behöver inte vara MYCKET foder om hästen är normalt ofrusen av sig, - men något sorts foder skall det vara.

2) dubbla täcken på hästen ökar isoleringen marginellt - ca 18%. Det är lika effektivt att ha ETT tjockt täcke på, som 3 tunnare.

3) dubbla täcken och trippel och quadrippel, gör mer skada än nytta då det blir väldigt tungt, kan dra snett, och orsaka muskelspänningar och låsningar hos hästarna.

4) överhettning är minst lika skadligt som nedkylning för hästen. alltför många täckar för varmt, särskilt vår och höst!

Allmän vädjan: snälla - läs på om hur hästar fungerar innan ni väljer att lägga på x antal täcken i x antal tjocklek. Ni har inget att förlora och allt att vinna, på att förstå bättre hur hästen fungerar.
Täcka inte i förebyggande syfte utan att ha koll på a) hur hästen faktiskt reagerar när den ÄR kall och b) utan att ha konstaterat att hästen BLIR kall under vissa väderförhållanden. Allt för många täckar upp i förväg med alltför tjocka täcken - för att de TROR att hästen ska frysa.

(finns bla. en studie gjord av strömsholms elever, pm:a med mailaddress så kan jag skicka er den. OBS - återigen: mail address behövs isåfall - pma inte utan att uppge en sån.)

Senast ändrad:

min B-ponny klippt i september 1 gång,nu med hälften så tjock isbjörnspäls:angel: som annars har ofodrat regntäcke på sig vid regn/snöblask/blåst....Fleecetäcke under om det blåser o ä rikti kallt eller om han ä svettig efter arbete o ska ut...För övrigt naken...
Min haflinger lika som B-ponnyn:)
Min stora häst med ganska måttlig pälsättning ofodrat regntäcke vid regn/blåst plusgrader , fleecefodrat regntäcke vid kyla +blåst alt.blötsnö....Annars naken....:love:
:banana: Ju mindre täcken desto gladare häst och desto mer lättjobbat:bump:

Tycker att det är väl upp till vad man har för häst m.m. Men hästar är inte människor och fryser inte på samma sätt som vi.

Mina kallblod har endast täcken på sig då det regnar, snöar m.m. Annars går dom utan, när dom tränats och blivit svettiga får dom även ett täcke, men aldrig annars.
Dom får behålla sin vinterpäls m.m. Visst är det marigt att få bort lera och damm från en tjok päls, men hästarna mår bra av att bli leriga ibland.

Men som sagt så beror det väl lite på hur hästen är klippt m.m. Men jag tycker synd om de häster som måste gå med lager av täcken och lindor, för att matte eller husse själv är frusen av sig.

På sommaren: kan jag förstå dom hästar som drabbas av solexem och knott, då är väl täcken okej. Men aldrig annars.

förstår inte att hästar som fryser inte rör på sig????
eller äter,det ju underligt.det ju deras naturliga beteende,min äter då när det kallt,och rör på sig.
hur var det förr,frös dom ihjäl då,,,,när jag red på ridskola,och det längesen,då täcktes alldrig nå hästar,och dom åt och rörde på sig ,och var friska .

kan tänka mig att hästar med många täcken,har svårt att röra sig,med alla täckes gjordar och bensnören.

KL
lite fakta, baserat på utförliga studier om hur hästen hanterar kyla och temperaturväxlingar:

1) hästen har en komfortzon på ca 20 grader. det innebär att det är fullständigt onödigt att ändra tjocklek på täcket för att temperaturen går upp eller ner 5 grader. Vid minusgrader bör man dock välja ett utetäcke med foder - täcket trycker ner pälsens naturliga förmåga att resa sig, som skydd mot kyla, och har man bara ett ofodrat regntäcke så blir hästen därmed kallare än om den gick utan täcke principiellt - för pälsen hindras resa sig, samtidigt som man inte erbjuder ngt som kompensation täckesmässigt. Det behöver inte vara MYCKET foder om hästen är normalt ofrusen av sig, - men något sorts foder skall det vara.

2) dubbla täcken på hästen ökar isoleringen marginellt - ca 18%. Det är lika effektivt att ha ETT tjockt täcke på, som 3 tunnare.

3) dubbla täcken och trippel och quadrippel, gör mer skada än nytta då det blir väldigt tungt, kan dra snett, och orsaka muskelspänningar och låsningar hos hästarna.

4) överhettning är minst lika skadligt som nedkylning för hästen. alltför många täckar för varmt, särskilt vår och höst!

Allmän vädjan: snälla - läs på om hur hästar fungerar innan ni väljer att lägga på x antal täcken i x antal tjocklek. Ni har inget att förlora och allt att vinna, på att förstå bättre hur hästen fungerar.
Täcka inte i förebyggande syfte utan att ha koll på a) hur hästen faktiskt reagerar när den ÄR kall och b) utan att ha konstaterat att hästen BLIR kall under vissa väderförhållanden. Allt för många täckar upp i förväg med alltför tjocka täcken - för att de TROR att hästen ska frysa.

:bow: :bow: my hero:bow: :bow:

Har mina otäckade förutom vid nederbörd, blåst och kyla. Dom står ute dygnet runt och har fri tillgång på grovfoder. Har inte varit med om att dom frusit ännu...dom äter mer och rör sig faktisk mindre när det blir kallt ute-energispar?

Klippte quartern förra vintern och hade dåligt samvete över att hon inte fick gå omkring "naken" o rulla sig när det kommit nysnö..
:angel:

men herregud 3-5 täcken!!! konstigt att alla bäbisar och små barn lever som oftast bara har en overål på sig... Snacka om att saker gått till överdrift. Fryser en häst så syns det, då kan man täcka efter behov. Men börjar man med 5 täcken i september så är det klart den inte sätter päls! då hade den ju dött av värmeslag! Dom är inte gjorda av porslin, verkar som att vissa tror att de är mycket känsligare än människor:mad: Man gör dom ingen tjänst med sådan täckesmani.

Ni får ursäkta.. men man fåt väl säga vad man tycker även om man inte tycker som alla andra:o :o

KL
Jag blir alltid lika beklämd över sånt här. Så mycket folk som täckar på sina hästar för att de saknar kunskap om hur hästen fungerar och hanterar temperaturer, och som jämför med sig själva och tror att hästar fungerar som människor.

(finns bla. en studie gjord av strömsholms elever, pm:a med mailaddress så kan jag skicka er den. OBS - återigen: mail address behövs isåfall - pma inte utan att uppge en sån.)

:bow: :bow: :love: :banana: :banana:

det finns hästar i stallet som har täcken i lager på sig,dom fryser,,,,
inne och ute .
när får deras hårremm andas,visst god andas funktion på täcket,men 2 -3 täcken på varandra ,tror jag ,att dom slutar andas.
tycker synd om dom hästarna,tänk att alldrig vara utan täcke,rulla som en vanlig häst,ligga ner i paket,ja,vad säger ni ,,,,?

När jag köpte min krake, så hade dem endast ett slitet vintertäcke på honom, detta slängdes o ett nytt införskaffades.
I början red vi rätt mycket, och vi ville väl inte att han skulle få den riktiga vinterpälsen så då hade han under ja säg ner till -5 grader ute, hade han fleecetäcke inne och fleece+regntäcke ute, vid kallare byttes det till termotäcke och vintertäcke, detta då för att vi ville ha mindre päls, och för att han tyvärr i omgångar utan päls (självklart på vår o sommar, höst) när täcken inte varit på, har frysit, då har jag haft riktigt dåligt samvete.. Tyvärr så va vi två ägare innan, och många gånger tyckte jag de va onödigt med alla täcken, men när man har en annan ägare som är äldre, så får man sällan som man själv vill. Och andra i förra stallet hade MASSVIS med täcken på sina hästar, har fortf.

Men nu, när jag köpt ut den andra ägaren står han hos grannen o där är de inga täcken alls, ut i leran o snön som gäller, och han fryser inte och han trivs som aldrig förr!! (Besta jag gjort i hela mitt liv)

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 441
Senast: Zetly
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 848
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 004
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III