I slutet av mars har jag tagit av täckena på mina (oklippta men korthåriga) halvblod och fullblod. Möjligen att de får på sig ett täcke om vintern gör ett sista försök att störa vårens ankomst, men annars får de gå utan så de kan rulla sig och klia av sig vinterpälsen utan att något täcke är i vägen.
Ett oklippt russ borde kunna gå utan täcke även om den haft täcke på sig innan den kom till dig. Pälsen har plattats till av täcket, utan täcke kan den resa sig och värma bättre.

@ameo det är fortfararande, trots att det är år 2017 och nästan snart två decennier sen täckningsboomen, och all forskning och mycket fakta , otroligt hur många ändå övertäckar sina hästar...

Jag har själv fullblod, och haft i decennier . Tack och lov även många sunda hästmänniskor inkl SWB ägare som är kunniga och insatta och trygga med hur man bedömer huruvida en häst fryser eller behöver mer eller mindre täcken ....

Tycker tyvärr, även om jag upplever att det blivit bättre, att folk är så oerhört rädda för att en häst ska bli kall, att de hellre tycker det är ok att den är för varm .
Hästarna mår minst lika dåligt av att vara för varma utan att kunna reglera det pga täcket som de klätts i, som när de någon gång skulle bli lite kalla !

Mitt nuvarande fullblod som jag haft nu i snart 12 år, som tränas som ridhäst (dressyr) och är i toppkondition osv, är filtklippt och han har ALDRIG frusit i hagen under alla de åren med den täckning jag har .
Ofodrat regntäcke när det är över noll grader vintertid . (Har extremt lakanstunnt då som väger noll så det blir luftspalt om vädret skulle vara så pass att hästen ändå reser pälsen lite över rygg/länd/kors .

50-100 gram när det är under nollan och vidare ner med typ så mycket som - 15 . Han har haft 2-300 gram på sig några perioder under alla år när det varit extrema vintrar med stadiga -20 och hagarna varit platta och öppna och extrem kyla pga vindarna i kombo med temperaturerna .
Mina tidigare hästar har aldrig frusit de heller utöver det och aldrig behövt täckas mycket . (Ridhästar av fullblodsras/fullblodsinslag på SWB dvs ädla hästar som tävlats och tränats mycket) .

Kl
Kom på att han har frusit satan en gång under dessa år .
Det var i juni när de gick ute och det spöregnat ett dygn . Då frös han och skakade som otäckad när han togs in från hagen !

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Övr. Katt Hej alla, Vi behöver råd om hur vi kan få vår katt och nya valp att trivas tillsammans. Vi har en 7 år gammal katt som inte är särskilt...
Svar
4
· Visningar
601
Senast: MJLee
·
Övr. Hund Hej alla, Vi behöver råd om hur vi kan få vår katt och nya valp att trivas tillsammans. Vi har en 7 år gammal katt som inte är särskilt...
Svar
3
· Visningar
482
Senast: Trott
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 115
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5