Täcken vs täcken.

Lejonstjarna

Trådstartare
Nu har jag tröttnat har lagt 5000 kr på täcken hitintills denna säsong som numera är fullkomligt slaktade. Min häst är lägst i rang i hagen och vi har ett sto som inte riktigt klarar av ledar rollen. Hon valar de andra hästarna och biter dem och då går täckena.

Jag måste köpa nya regntäcken och undrar helt enkelt vilka håller+ är det värt att lägga mer pengar på täcken eller ska jag fortsätta och bara köpa det billiga från hööks?

Om man nu väljer att köpa dyrare vad ska jag titta efter vilken siffra är det som ska vara hög?

Vill även ha tipps på bra täcken jag kan tänka mig att betala 1000/ täcke ungefär. För jag har inte råd att lägga tussen spänn i vecken då ska det verkligen hålla.

Sv: Täcken vs täcken.

Jag har en täckesmarodör...sina egna täcken. Köpte antibitmedel och det funkade fint. Alla täcken är nu inpenslade. Kan ju vara en god investering istället för att behöva köpa täcken stup i ett ;)

Jag har redan provat och det funkar inte då hon oftast har sönder dem vid fodring snabba utfall med rigält tag och då går täckena. Byta hage går inte häller finns bara tre och i de andra två går valacker som inte funkar med ston har redan provat.

Jag hade min häst tillsammans med en sådan du beskriver, fast den var nog inte fullt så illa som den du beskriver, men ändå.

Just dom här snabba utfallen där hästen inte verkade veta vad den gjorde själv heller. Den bet tag i täcket, min häst sprang och täcket blev kvar i munnen på den anfallande hästen. Allt gick på 2 sekunder!

Täcke efter täcke. Och inte hjälper det med anti-bit eftersom det går så fort, det är redan trasigt innan hästen skulle känna någon äcklig smak. Som en reflex.

Så tyvärr tror jag inte starkare täcken hjälper i just denna situation. Alla täcken går sönder om så inte första gången så efter 10:e gången.

1. Måste hästen ha täcke på sig? (ja jag antar det men överväga att inte klippa är ju annars en idé)
2. Kan du dela av hagen så din går i egen del av hagen?
3. Har du pratat med stallägarna och den andra hästägaren och talat om att detta är ett ekonomiskt problem för dig? (mycket troligt att dom säger "gilla läget eller flytta". Men ändå, man kan ändå prata om det)
4. Kan maten läggas ut med riktigt stora avstånd? (hjälpte dock inte för mig eftersom min dumma häst inte flyttade sig förrän utfallet kom och då var det för sent).
5. Det är just det - gilla läget eller flytta :(

Min hästs hagkompis har liknande beteende med vallning och täckesbitning. Har bytt ut mina täcken mot Rambo, de har hållit hela vintern. Man ser en massa "slemmspår" efter att han försökt bita, men dels är materialet starkt (sådant som används i skottsäkra västar), dels är det blankt och halt så att han inte får riktigt brepp i tyget så tyget är inte det minsta skadat.

Dyrt ja, men billigare i längden. En variant är att köpa ett Ramboskaltäcke och ett par liners att fylla med efter behov. Erkänner att jag inte är helt nöjd med linersystemet, men det är billigare än att köpa flera "hela" täcken.

Fick en historia berättad för mig om en häst som gått genom isen. De fick upp den genom att fästa en lina i ringen i bogspännet på Rambotäcket och dra upp den ur vattnet. Men hästen orkade inte resa sig så de fick släpa den liggandes på isen ett par hundra meter till land. Nu fyra år efter fungerar täcket fortfarande kanon...

Häftigt! om dom berättar den historien för rambo själva och det finns dokumenterat med bilder eller tidningsartiklar så borde dom få ett nytt täcke av rambo gratis, som reklam! :laugh:

Här har dock även rambo rykt i hagen :(

Nu har jag tröttnat har lagt 5000 kr på täcken hitintills denna säsong som numera är fullkomligt slaktade. Min häst är lägst i rang i hagen och vi har ett sto som inte riktigt klarar av ledar rollen. Hon valar de andra hästarna och biter dem och då går täckena.

Jag måste köpa nya regntäcken och undrar helt enkelt vilka håller+ är det värt att lägga mer pengar på täcken eller ska jag fortsätta och bara köpa det billiga från hööks?

Om man nu väljer att köpa dyrare vad ska jag titta efter vilken siffra är det som ska vara hög?

Vill även ha tipps på bra täcken jag kan tänka mig att betala 1000/ täcke ungefär. För jag har inte råd att lägga tussen spänn i vecken då ska det verkligen hålla.

Ändrar lite då jag såg att du inte kunde dela hagen

Jag skulle göra följande
1 prata med stallägaren och den hästägare so mhar hästen och säga att vi måste komma fram till en lösning för att du inte längre har råd med detta.

2 fråga om ni inte kan dela av hagen och låta din gå själv

3 måste ni ge hö i hagen?? de flesta hästar får sitt sista natthö klockan 21 och morgonhöret klockan 08 på morgonen det är 12 timmar utan någonting i magen.

Så om en häst får mat 08 och kommer in 15-16 då ska väl hästen kunna klara sig lika bra utan hö i hagen när det bara är 7-8 timmar??

Det är oftast detta matane i hagen som skapar bråk och då de flesta sparkolyckorna händer.

Annars skulle jag se mig efter en ny stallplats där det finns möjlighet att ha hästen själv eller kunna dela av hagarna utifall flocken ej funkar ihop.

Jag har en häst som du pluss rymmarhäst, så jag valde att min fick gå själv för jag hade inte heller råd med täckesköp 3 dagar i veckan.

Måste raka min då hon annars får 1 dm lång päls och svettas som en gnu.

Senast ändrad:

Fick en historia berättad för mig om en häst som gått genom isen. De fick upp den genom att fästa en lina i ringen i bogspännet på Rambotäcket och dra upp den ur vattnet. Men hästen orkade inte resa sig så de fick släpa den liggandes på isen ett par hundra meter till land. Nu fyra år efter fungerar täcket fortfarande kanon...

Fast det är lite läskigt med täcken som håller FÖR bra också, tänk om de fastnar och så finns det inget som går sönder (utom hästen). Själv har jag å andra sidan haft problem med att karbinhakarna till wug har spruckit och blivit förstörda, både på Rambo och Rhino. :mad:

Själv skulle jag inte våga chansa på att köpa ett Rambo om min häst gick med en täckesmarodör, det är så himla mycket pengar som ska ut. Då skulle jag nog hellre köpa Trend på Citygross. Men allra helst få bort täckesmarodören, förstås, eller åtminstone få på henne en munkorg.

Det verkar ju vara fler hästägare som är drabbade, vad säger de?

Det där med munkorg var ju bara hur smart som helst. Där har vi ju problemlösningen.
Hästen som biter får helt enkelt gå med munkorg så kan hon göra utfall och så men honkan aldrig bita sönder täcken eller hästar som inte har täcken:idea:

Detta skulle jag säga till stallägaren och be hästägaren som har denna bithäst att köpa och vägrar hon skulel jag köpa en åt henne=)

Jag hade min häst tillsammans med en sådan du beskriver, fast den var nog inte fullt så illa som den du beskriver, men ändå.

Just dom här snabba utfallen där hästen inte verkade veta vad den gjorde själv heller. Den bet tag i täcket, min häst sprang och täcket blev kvar i munnen på den anfallande hästen. Allt gick på 2 sekunder!

Täcke efter täcke. Och inte hjälper det med anti-bit eftersom det går så fort, det är redan trasigt innan hästen skulle känna någon äcklig smak. Som en reflex.

Så tyvärr tror jag inte starkare täcken hjälper i just denna situation. Alla täcken går sönder om så inte första gången så efter 10:e gången.

1. Måste hästen ha täcke på sig? (ja jag antar det men överväga att inte klippa är ju annars en idé)
2. Kan du dela av hagen så din går i egen del av hagen?
3. Har du pratat med stallägarna och den andra hästägaren och talat om att detta är ett ekonomiskt problem för dig? (mycket troligt att dom säger "gilla läget eller flytta". Men ändå, man kan ändå prata om det)
4. Kan maten läggas ut med riktigt stora avstånd? (hjälpte dock inte för mig eftersom min dumma häst inte flyttade sig förrän utfallet kom och då var det för sent).
5. Det är just det - gilla läget eller flytta :(

Hon har haft täcke på sig hela vintern så jag vill gärna använda täcke någon månad till. hon har tunn vinterpäls och hagen är öppen och inge skydd vid regn.
tyvärr är hagen för liten så den går inte och dela av sen är det för många hästar i en för liten hage så det är en del av problemet. vi har tagit upp problemet i hagen men stall ägaren tycker det är jätte bra som det är så det är bara att flytta om det inte passar. tyvärr kommer det bli mycket dyrare att flytta och jag har inget körkort för tillfället så flytt innan sommaren är inte möjligt så det är bara gilla läget.

Maten läggs ut på stora avstånd så gått det går i den lilla hagen.

Tittade på rambotäcken de är jätte dyra jag tror inte det håller häller och min plånbok säger nej till så dyra om jag inte kan hitta något begagnat det ska jag kola efter.

Ändrar lite då jag såg att du inte kunde dela hagen

Jag skulle göra följande
1 prata med stallägaren och den hästägare so mhar hästen och säga att vi måste komma fram till en lösning för att du inte längre har råd med detta.

2 fråga om ni inte kan dela av hagen och låta din gå själv

3 måste ni ge hö i hagen?? de flesta hästar får sitt sista natthö klockan 21 och morgonhöret klockan 08 på morgonen det är 12 timmar utan någonting i magen.

Så om en häst får mat 08 och kommer in 15-16 då ska väl hästen kunna klara sig lika bra utan hö i hagen när det bara är 7-8 timmar??

Det är oftast detta matane i hagen som skapar bråk och då de flesta sparkolyckorna händer.

Annars skulle jag se mig efter en ny stallplats där det finns möjlighet att ha hästen själv eller kunna dela av hagarna utifall flocken ej funkar ihop.

Jag har en häst som du pluss rymmarhäst, så jag valde att min fick gå själv för jag hade inte heller råd med täckesköp 3 dagar i veckan.

Måste raka min då hon annars får 1 dm lång päls och svettas som en gnu.

våra kommer ut redan vid 6 och kommer in 17:00-17:30 så de måste få mat i hagen.
jag kan inte flytta har inte råd och möjlighet till det förens efter sommaren men jag trivs annars väldigt bra i stallet.

Fast det är lite läskigt med täcken som håller FÖR bra också, tänk om de fastnar och så finns det inget som går sönder (utom hästen). Själv har jag å andra sidan haft problem med att karbinhakarna till wug har spruckit och blivit förstörda, både på Rambo och Rhino. :mad:

Själv skulle jag inte våga chansa på att köpa ett Rambo om min häst gick med en täckesmarodör, det är så himla mycket pengar som ska ut. Då skulle jag nog hellre köpa Trend på Citygross. Men allra helst få bort täckesmarodören, förstås, eller åtminstone få på henne en munkorg.

Det verkar ju vara fler hästägare som är drabbade, vad säger de?

det är bara jag som är dradad i den hagen då de andra hästarna är högre i rang eller inte har täcken på sina hästar.

jag tror inte de kommer sätta munkorg på djuret men jag ska föreslå det.

Sära på dem innan det är din stackars häst som blir strimlad.....

det går inte det finns bara tre hagar och jag har redan provat att ha henne med valackerna men då vart hon sparkad och skadad. hagen är även för liten att dela av. ända alternativet som finns är en sjukhage men den försöker hon hoppa ur.

Det där med munkorg var ju bara hur smart som helst. Där har vi ju problemlösningen.
Hästen som biter får helt enkelt gå med munkorg så kan hon göra utfall och så men honkan aldrig bita sönder täcken eller hästar som inte har täcken:idea:

Detta skulle jag säga till stallägaren och be hästägaren som har denna bithäst att köpa och vägrar hon skulel jag köpa en åt henne=)

dom kommer nog anse att det inte funka i praktetiken, men jag ska försöka föreslå det. hästens ägare som biter har hel inackordering och är aldrig ute i stallet.

Antar att du menar "haklapp" så att den attackerande hästen ändå kan äta?
(Förstår inte varför ägaren till hästen skulle vara motståndare till en sådan.)

Man kapar en hink längs med och sätter fast den på den undre nosremmen så att den sticker fram lite framför mulen, med bottnen framåt.
Detta gör att hästen inte kan bita "rakt fram" men brukar inte ha några som helst problem att äta hö med den på.
Har haft flera stallkompisar som haft sådana på sina hästar när de varit tvungna att ha skydd på frambenen på hästarna i hagen.

/Keb

Antar att du menar "haklapp" så att den attackerande hästen ändå kan äta?
(Förstår inte varför ägaren till hästen skulle vara motståndare till en sådan.)

Man kapar en hink längs med och sätter fast den på den undre nosremmen så att den sticker fram lite framför mulen, med bottnen framåt.
Detta gör att hästen inte kan bita "rakt fram" men brukar inte ha några som helst problem att äta hö med den på.
Har haft flera stallkompisar som haft sådana på sina hästar när de varit tvungna att ha skydd på frambenen på hästarna i hagen.

/Keb

vi får inte ha grimmor i hagen pga av sakade risken....:grin: har du någon bild på en sådan haklapp?
jag för står inte riktigt hur den ska sitta.

men om de inte är villiga att förhindra bitandet genom haklapp eller hagbyten får de ersätta täckena. hur tänker de?

färdiga haklappar finns på tex hööks. de sitter som en haklapp på undersidan av munnen och gör att hästne inte kan bita rakt fram, haklappen tar i först.

annars är tipset att istället för antibit välja sån där stark tomatsås (minns inte namnet..). den är starkare och äckligare. blir geggigt på täcket men det håller iaf.

Trist att få sina täcken förstörda hela tiden!

Har ni provat att ge hästarna fri tillgång på hö i hagen?

Min erfarenhet är att hästar som har mat hela tiden blir lugnare för dom kan äta när dom vill och hinner inte bli hungriga mellan fodringarna, och sen slipper man stressmomentet som blir vid fodring.

MVH

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor... 2
Svar
29
· Visningar
5 247
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
9 812
Senast: Emine
·
Utrustning Jag ska snart köpa en häst och har lite frågor om täcken som jag skulle bli superglad om någon svarade på :) 1. Vilket märke på täcken... 2
Svar
35
· Visningar
5 109
Senast: Mia_R
·
Utrustning Hej! Börjar fundera på nytt täcke. Just nu har hästen "bara" 1 flug/regntäcke, ett 0g regn, 80g regn, 370g vinter, 50 & 100g... 2
Svar
30
· Visningar
10 147
Senast: Darkie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka