täcken vs täcken ...

Cornelia

Trådstartare
Igår lade jag på mina unghästar täcken eftersom prognoserna talade om regn under natten, och de går på lösdrift.
Två av dem fick täcken som jag köpte förra året, betalade en hel del för och var av ett känt märke. Den tredje fick ett täcke som också har ett märke men ett billigare sådant.

Mycket riktigt; de två med "dyrtäckena" var snustorra när jag tog in dem idag, inget hade gått igenom och det var bara att hänga upp täckena för att torka som vanligt.

Det tredje täcket var som en blöt handduk, hästen var blöt och frusen och hela täcket verkade ha sugit åt sig fukt istället för att låta det rinna av. In med det i pannrummet ovanför vedpannan för att torka, att hänga det i stallet vore lönlöst.

Jag kommer aldrig mer att köpa billighetstäcken, vad de än utlovar. Man får vad man betalar för, så är det bara!
 
Sv: täcken vs täcken ...

Eller hur. Jag har haft mina utetäcken av ett välkänt kvalitetsmärke i 5-10 år nu och är jättenöjd.
 
Sv: täcken vs täcken ...

Täcken är det som är (nästan) viktigast att det är bra kvalitet på för mig. Hästen går med sina täcken så många timmar, och då ska de hålla regn ute och ha bra passform. Köper täcken som jag vet funkar, och nej, det är inte de billigaste.
 
Sv: täcken vs täcken ...

Rackarns, jag som gått och trott att mina hästar varit torra trots sina icke-märkes täcken. Du menar att det alltså är en illusion?! :eek:


:cool:
 
Sv: täcken vs täcken ...

Oj oj oj, ja efter en sånt här konstaterande att DITT täcke inte höll torrt så är det nog lika bra att slänga alla mina täcken (som har hållt hästen torr i iallafall två års tid) och köpa nya dyra och fina täcken! Tack för att du delar med dig av din erfarenhet så att vi snåla och okunniga lär oss att våra grejer minsann inte fungerar så bra som de verkar! :grin:
 
Sv: täcken vs täcken ...

Och jag som köpte det billigaste regntäcket jag hittade:crazy:

Läckte inte en droppe trots regn dygnet runt i över en vecka, satt som ett smäck gjorde det också...
 
Sv: täcken vs täcken ...

Nu är det så här att jag bara konstaterar vad jag har lagt märke till, om andra har annorlunda erfarenheter så är det helt ok. Jag säger bara vad jag aldrig mer kommer att göra, inte vad andra ska göra eller inte göra!
 
Sv: täcken vs täcken ...

delvis kl
Varför hittar inte jag billiga regntäcken som sitter bra? Har inget behov av att lägga ut mer pengar än jag behöver, men har jag köpt nåt billigt täcke så har det suttit skitkasst. Inte att det har läckt, men passformen, usch!

Nu har jag mestadels hållt mig till samma märke i över 15 år, har fortfarande kvar det första täcket jag köpte av det märket, och det funkar bäst för mig.
 
Sv: täcken vs täcken ...

Jag har ett täcke för 800:- läcker vid minsta lilla fuktighet i luften.
Det billigaste täcket jag har är ett jag köpte på rea för något år sedan 200:-, billigt redan innan nedsättningen. Det har hållt tätt när hästen stått ute i spöregn som varat en halv vecka.
Har även ett täcke för 1500.- som håller bra det med.

Visst betyder priset en hel del på kvaliteten, men uppenbarligen betyder det itne allt =)
 
Sv: täcken vs täcken ...

De andra har bara haft tur- jag håller med dig faktiskt....
Vissa här på buke säger att de3ras täcken av ett visst märke är jättebra. men köper jag det så läcker det som ett såll...
Prioritet 1 är att jag ska kunna vara iväg en hel dag och veta att jag kommer hem till en häst som inte står o fryser för den har ett blött täcke på sig. Då hade den ju hellre kunnat vara utan.
 
Sv: täcken vs täcken ...

Hmm...

Mitt billigaste täcke är det som håller väta ute bäst..

Och två av de dyraste täckena läcker som såll...

Men visst är det som du säger, de billigare täckena är ju billigare av en anledning. Bör ju inte vara ett lika bra tyg och passformen bör vara sämre, men det spelar ju även roll hur hästen ser ut i kroppen.

Alla hästar passar ju inte i ett Bucas eller HW täcke bara för att de kostar 3000kr i inköp..

Personligen har jag hittat mina favoritmärken både billigare och dyrare som håller bra och passar mina hästar :)
 
Sv: täcken vs täcken ...

Jag köpte ett dyrt (1950:-)sk. märkestäcke i våras. Och när jag kom hem stod min häst och frös!! Helt dyngsur!! Den andra hästen men det billigare täcket var helt torr! Så det är inte alltid som " man får det man betalar för"
 
Sv: täcken vs täcken ...

Har börjes regntäcke, läcker icke, sitter dock som kattskit. Mina HW & Bucas-täcken sitter mycket bättre. MYCKET. :grin:
 
Sv: täcken vs täcken ...

Ja, jag tror att man har större chans att få ett täcke som både sitter bra och som håller torrt om man satsar på ett dyrare. Det håller oftast i flera år också, så i längden blir det billigare att köpa sådana. Men visst, många gånger har man inte råd att lägga ut tusenlappar på täcken ... fast köpa begagnat kan ju funka!

Har också märkt att de billiga, särskilt Börjes, sitter så illa! De glider, hur man än gör, så ena hästhalvan har klänning ner till kotorna och andra halvan har magen bar .... Händer ytterst sällan med kvalitetstäcken!
 
Sv: täcken vs täcken ...

Hur täckena sitter beror givetvis på vad man har för häst. Inte vilket märke det är på täcket i sig.
Vissa modelelr av hästar passar i märke 1
Ardenner passar i märke 2 osv..
 
Sv: täcken vs täcken ...

Hur menar du nu? Om jag har en häst som håller sig varm och torr i ett visst täcke med bra passform, och jag köper ett liknande täcke fast av ett annat märke och hästen plötsligt är blöt, frusen och täcket sitter illa, då kan ju inte din teori hålla!
 
Sv: täcken vs täcken ...

jag menar att passformen på ett täcke behöver inte vara den rätta för MIN häst, även om det är det för din.
Hänger du med?
Två personer med olika kroppsform kan inte ha samma par jeans som exempel.
 
Sv: täcken vs täcken ...

Det förstås, men om väldigt många reagerar för samma sak, att jeansen av det eller det märket sitter väldigt konstigt i midjan, oavsett kroppsform, då utgår man väl från att fabrikanterna borde rätta till det hela. När jag, och andra med mig, har reagerat över att en viss sorts billiga täcken sitter illa, oavsett häst, blir väl reaktionen densamma.
 
Sv: täcken vs täcken ...

Vet inte vilket mörke du avser, men jag har haft olika billiga märken. Vissa sitter som en smäck, andra som en säck potatis. Samma häst/ponny
 

Liknande trådar

Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 290
Senast: Unafraid
·
Anläggning Jag är redan trött på blöta täcken, har iget rum att ha dem i för att de ska torka och råkar det bli minusgrader under natten då man...
2 3
Svar
57
· Visningar
6 408
Senast: HannaZ
·
Utrustning Efter att ha googlat, och googlat, och googlat, kände jag mig besegrad. Hur mycket man än betalar för ett täcke så är andas-funktionen...
2
Svar
31
· Visningar
6 810
Senast: Habibi
·
Utrustning Vi hade tidigare världens bästa torkskåp i stallet. Hängde in ett blött täcke under tiden man red, 1 timma senare var täcket tort och...
Svar
9
· Visningar
1 956
Senast: Johanna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp