täcken vs täcken ...

Sv: täcken vs täcken ...

Du kanske fick ett måndagsexemplar?

Jag har ett fleecefodrat regntäcke från börjes som sitter som en smäck och har hållit hästen torr vid regn...


Sedan har jag vintertäcken shires, sverigetäcke och tew där shirestäcket är inne på sin 7 säsong i år. Helt outstanding, kostade 899kr när jag köpte det för massa år sedan. Möjligtvis att fodret har satt sig lite så det känns inte lika fluffigt längre, men helt klart jämnt överallt!

Sverigetäcket kostade på rea runt 600kr, 375gram, köpt för ett par år sedan som extratäcke. Det glider runt på min häst och hänger alltid på snedden efter nån timme trotts kryssgjordar och bensnören.

TEW-täcket, 400gram, är det som ligger allra bäst. Köpt på rea inkl halstäcke för 400kr!
 
Sv: täcken vs täcken ...

*kl*

Jag har täcken i alla prisklasser typ.. Och dom billigare jag har från h***s och b****s har inte så bra passform på min häst, men de duger :) Däremot läcker det billiga fleecefodrade regntäcket från det förstnämnda företaget som ett såll :( så det används mest som "övergångstäcke" (men icket om det regnar)

De som sitter allra bäst på henne är HWtäckena vilket min plånbok inte gillar ;) men de jag har sitter huuur bra som helst och håller henne varm och torr :)
 
Sv: täcken vs täcken ...

Hej!

Vårt nya favvotäcke är inköpt på/i Ullared. Vad det kostade vet jag inte, men det lär ju inte kostat mycket. De ställen det läcker på beror på stora tuggor från andra hästar (jäkla irriterande, man är ju inte i Ullared och kan köpa nytt särkilt ofta).

Annars har jag bara ett täcke som kostat mer än 1000 kr och inga av mina täcken läcker.


/Lavinia
 
Sv: täcken vs täcken ...

Jag har iof aldrig haft några större problem med ej-vattentäta täcken, men tror det finns dåliga partier av alla täcken, både dyra och billiga.
Har täcken som är köpta för allt mellan 100 kr och 4000 kr och de har fungerat alldeles utmärkt. De billigare har som sagt möjligen sämre passform men släppt igenom vatten har inget av de gjort, så länge de varit hela. :laugh:

Sen finns det ju många som inte sköter sina täcken, åtminstone många häromkring som förväntar sig att, efter x antal tvättar och x antal revor/hål, att täcket ska fungera lika bra som nytt.

Impregnerar med jämna mellanrum och kasserar de trasiga eller skickas på lagning. Hemmmalagningar blir ju sällan vattentäta tyvärr.
 
Sv: täcken vs täcken ...

KL
jag har både budget täcken(den högre prisklassen budget) och märkestäcken (lägre prisklassen märkes) och samtliga håller regn utmärkt.

det jag tycker är betydligt mer avgörande skillnad mellan budget och märkestäcken är
a) hållbarheten
b) passformen
c) andas nivå och vattenpelare.

H***ks täcken tittar jag aldrig ens åt, pga att de är mindre bra i passformen, parat med att de ofta har låg kvalitet i fråga om ripstop osv (600D är ju minimum för vad som får kallas utetäcke i princip) och deras har denna låga D grad, parat med att de ändå kostar lika mycket som de lägre prissatta märkestäckena, som är UNDERBARA i passform, samt har mycket högre Denier för samma pris.

jag tror många blir besvikna på täcken för att de inte har koll på de tre faktorerna som talar om för köparen vilken kvalitet täcket har:

1. Denier (hållbarheten i yttertyget)
2. Vattenpelare (2000 är minimum för att få kallas vattentätt, och det är lite - 3000 behövs för att det ska hålla tätt i hällregn)
3. Andasfunktion. (3000 behövs för att det ska andas funktionellt).
 
Sv: täcken vs täcken ...

Håller med helt där!

Köpte en extremt slitstarkt vintertäcke (2000 D.) på G**ås för en väldigt billig peng och sitter bra på min häst som är väldigt smal i bogarna.

H**ks har jag aldrig vågat köpa för dom ser så oroligt djupa ut i bogskurningen samt att dom har väldigt låg deiner (omkring 600 D.)
 
Sv: täcken vs täcken ...

Bra information, något att tänka på!:idea:
Kommer ändå hålla mig till de dyrare, men man behöver kanske inte ta de allra dyraste utan kan lägga sig i ett mellanläge ....
 
Sv: täcken vs täcken ...

Jag tycker du lurar dig själv om du per automatik tar de dyrare. Det viktiga är att ta de faktorer jag nämnt, parat med den individuella hästens passform för att se hur täcket av det märke du beskriver, passar den hästen passformsmässigt. Många märken har "tendenser" helt klart, att passa hästar av en viss typ av kropp och byggnad -det är avgörande ur passforms aspekten att ta hänsyn till det!

Tror du blir besviken om du enbart går på pris åt det dyrare för att hitta det du söker.

finns tex ett högpris märke på marknaden, som tävlar om att vara ett märkestäcke, (försöker iallafall), vars täcken har 600 D i 99% av utetäckena, som skryter om patent på ett särskilt bogrörelse system, och som kostar nästan 2000 kr för samtliga modeller. Trots 600 D materialet! vattenpelare och andasfunktion är standard och lika som för övriga märken inklusive märkesnamnen.

Jag fattar inte att de lyckas insistera på den prisklassen, enda förklaringen måste vara att tyvärr köper folk marknadsföringen, utan att ha koll på kvalitetspelarna. det är tragiskt, för 2000 kan du köpa ett annat supermärke för tredubbla hållbarheten, parat med alla kriterier för vattenpelare och andasfunktion!

så dra inte för stora växlar på pris, utan se till att behärska variablerna för de aspekter som talar om för dig vilka kriterier täcket uppfyller istället.
 
Senast ändrad:
Sv: täcken vs täcken ...

Nu blev jag nyfiken på vilka märken du pratar om då jag alltid är på jakt efter täcken med slitstyrka.

Jag kan bara komma på ett märke som "skryter om patenterad bogrörelsesystem" och dom har enbart fyra stycken täcken av sina runt 20 modeller utetäcken som är 600D, och ett av dessa kostar 1099kr. Alla andra under 1000-lappen.

Men det kanske är fel märke jag tänker på? (deras resternade täcken är mellan 1000-1200D

Och om jag nu har 2000kr, vilket märke lever upp till de kraven du har?

600D är alltså lite, vad anses som bra/mycket?
 
Sv: täcken vs täcken ...

Jag har inte sagt att man alltid får vad man betalar för. Men ett av märkena lämnar ju 3 års garanti för att man ska slippa obehagliga överraskningar ;)
Sedan säger inte jag att de tinte finna andra som funkar. Men sällan lika många år...
Min granne har haft sitt i 15 år nu... Det läcker inte ändå.

Jag tycker ni ska kolla in lite vad täcket innehåller. Som nu hon skrevi tråden om hållfasthet, tätskikt och andasfunktion.

Jag har inte sagt att börjestäcken inte är bra- bara att jag inte vill hitta min häst blöt ;)
 
Sv: täcken vs täcken ...

Jag köper inga "billighetstäcken" bara för att jag tror att chansen är större att "bättre" märken också är bättre. Men lägger inte ut enorma summor heller, Jag har ett märke som jag gillar och det är helt överkomligt pris, inte alls dyrt men jättebra och det är ett känt märke:) Nu använder jag knappt mina täcken längre men när jag väl använder dem trots att de är gamla (inte slitna dock) och inte nyimpregnerade så håller de jättebra. Tycker att det är skönt när man hittar ett bra märke som man kan hålla sig till:)
 
Sv: täcken vs täcken ...

Håller med dig! Även om jag startade tråden med att skriva att jag inte vill köpa billiga täcken, så vill jag heller inte köpa jättedyra, att ha häst kostar minsann tillräckligt ändå!:eek:
Men jag vet numera ungefär vilka täcken som gör att jag tar in torra varma hästar på kvällen efter en dag i hällregn och vilka som gör att jag hittar en huttrande stackare som hade klarat sig bättre utan just det täcket!
 
Sv: täcken vs täcken ...

Jag brukar köpa täcken på Gekås, billiga och håller. Blir inte blöta eller något om det är skit väder ute??
 
Sv: täcken vs täcken ...

*kl*

Jag köper nu för tiden aldrig täcken ifrån H***s tex, detta inte för att jag inte varit nöjd med att de inte hållit tätt, men däremot så är passformen urusel och med en häst som är skavkänslig var det inte skoj med de täckena.

Köper numera dyrare täcken av välkänt märke men de har ju även de en billigare modell men med samma superbra passform som de dyrare modellerna.
 
Sv: täcken vs täcken ...

kl.

Har oxå flera täcken från Hööks, men kommer inte att köpa därifrån igen. De håller så dåligt, deras utetäcken. De blir att laga och laga och laga. Hade en täckesmarrodör då de gick sönder oxå, så jag hade de på honom, men de gick sönder konstant. Hade även ett Amigo som det blev hål i, men det blev inte samma stora revor som i höökstäckerna.
 
Sv: täcken vs täcken ...

Jag har nog antagligen lagt mer pengar på täcken från hööks och andra "budget" täcken än jag gjort på min HW. Istället för att köpa minst 2 nya utetäcken varje år använder jag samma år efter år :p Himla dumt att jag upptäckte HW så pass sent i mitt hästliv, men nu vet jag bättre iaf :) Hööks är ändå inte så himla billiga på sina utetäcken om man inte vill ha deras allra billigaste. Aldrig mer budget för min del :grin:
 
Sv: täcken vs täcken ...

*KL

Jag har ett gäng täcken av olika märken, men faktum är att det som hållt längst och bäst är från Gekås. Det har en fantastiskt bra passform för ponnyn, till skillnad från andra "bättre" märken. Men då har jag ju inte provat de dyrare varianterna utan snarare de mindre dyra ner till riktigt billiga.
 
Sv: täcken vs täcken ...

KL
Jag har både märkes täcken (billigare varianter, tex HW Am*go), och b*rjes billigaste. De sämsta täcket jag har är också det jag köpte först, ett fleece fodrat regntäcke från h**ks. Där gick sömmen i fodret upp efter några dagar (på insidan!), och hade tyvärr inte kvitto kvar så jag kunde inte reklamera. Dessutom läckte det.

Har i stället hållit mig till b*rjes och HW Ami*go, och jag upplever att båda täckena håller lika bra, och läcker inte. HW's passform är något bättre än vissa av b*rjestäckena. Har även enstaka från G*kås, men är inte lika förtjust i dem.

Så tycker inte att märket spelar någon roll, ska passa hästen, hålla, andas, och vara vattentätt!
 
Sv: täcken vs täcken ...

Som sagt man behöver inte alltid ha det dyraste och finaste. -_-!
 

Liknande trådar

Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 290
Senast: Unafraid
·
Anläggning Jag är redan trött på blöta täcken, har iget rum att ha dem i för att de ska torka och råkar det bli minusgrader under natten då man...
2 3
Svar
57
· Visningar
6 408
Senast: HannaZ
·
Utrustning Efter att ha googlat, och googlat, och googlat, kände jag mig besegrad. Hur mycket man än betalar för ett täcke så är andas-funktionen...
2
Svar
31
· Visningar
6 810
Senast: Habibi
·
Utrustning Vi hade tidigare världens bästa torkskåp i stallet. Hängde in ett blött täcke under tiden man red, 1 timma senare var täcket tort och...
Svar
9
· Visningar
1 956
Senast: Johanna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp