Täcken vintertid i utebox/kallstall

Miljon

Trådstartare
Det här blir (förmodligen) första vintern mina ponnyer kommer stå i utebox/kallstall vintertid. Jag försöker därför komma på vad jag kan tänkas behöva för täcken.
Lite blandat mellan helklippt i full tävlingskondition, halvklippt i "skogsmullekondition" och gammal oklippt, lurvig pensionär.
Ni som har era hästar i uteboxar eller kallstall på vintern, och där det blir ungefär neråt -20 som kallast, hur täckar ni? Vad tror ni att jag kan behöva?
De kommer att ha stalltäcke under utetäcke dagtid, så ha gärna även det i åtanke om ni skriver hur ni hade gjort/rekommendationer till mig :)

Beror ju helt på häst. Jag har dock skippat stalltäcken. De får ha samma ute som inne. Då slipper de dubbla med. Jag har ju samma temp ute som inne med.

Själv är jag förtjust i liner-system. Har ett stalltäcke per häst för dagarna då man behöver torka skalet. Även stalltäckena går att sätta liner på

Har också samma inne som ute. Tycker stalltäcke inte andas så bra. Bättre ha ett att byta med varannan dag tex istället för att ha dubbla.
Till en helklipp hade jag haft ett ca 400 g att ta till när det blir riktigt kallt(beror ju på vart man bor, ja utgår från västkusten) annars 200-300 när det blir kallt. Men beror ju på hästen. Min häst i vintras Halvklippt tävlingskondis, behövde 300 g med hals för att inte frysa, men hagkompisen Halvklippt hade 50 g och utan hals. De har förövrigt fri tillgång på bra foder.

Jag kör samma som ute, altså oftast ingenting. Min röda har täcke från det att hon börjar frysa. När det är beror helt på hurdan pälsen är just det året. Min vackra vita hade aldrig täcke och grålle verkar ha ärvt mors päls och har sällan täcke.

Håller med övriga, stalltäcke är onödigt när det ändå är lika kallt i boxen som ute. Snarare tvärtom ibland att min häst får ha ett extra täcke utanpå på natten när han står still och det är lite kallare. Det är teorin i alla fall, har inte behövts än men grannponnyn som var gammal gjorde dem så med.

Min är en oklippt Trakehner 15 år gammal, rids ganska mycket för att vara hobbyhäst. Han har 100 gram ner till - 10 och därefter 250 gram vari-layer. Han har inte behövt något mer hittills på tre vintrar.

I sommar har jag fyndat ett bucas smartex Light att ha istället för 100 gram när han är svettig efter ridning, tanken är att jag ska komma ifrån stallet fortare på det viset, återstår att se om det funkar.

Gillar wug-modellerna. Tänker att samma täcke funkar, i hagen har de vinden men kan röra sig. I utebox står de still men har i gengäld lä och gott om mat (ja, beroende på hur man fodrar) för att hålla värmen.

Just wugskärningen tycker jag ger en hel del extra värmehållning och på de flesta hästar mindre risk för skav. Tyvärr har vissa hästar någon konstig detalj i kroppsformen så de ligger hårdare på bogspetsen och ger skav.

Tack för alla svar!

Jag har inbillat mig att utetäckena blir tunga att ha på dygnet runt, speciellt om de blir blöta, ni har inte de erfarenheterna eller?
Och även att det är lättare att variera tjocklek om man har stalltäcke + utetäcke, än om man har olika utetäcken. Då behöver jag ju troligen 2 per häst och tjocklek, jmf med dubbla täcken då typ 150 g stalltäcke + 150 g utetäcke eller 300 g stalltäcke och ofodrat regntäcke blir lika varmt ute... Om någon fattar?

Stallet är ganska litet, ca 65-70 kvadrat, så jag vet inte om det blir uppvärmt av hästarna på natten...

Tack för alla svar!

Jag har inbillat mig att utetäckena blir tunga att ha på dygnet runt, speciellt om de blir blöta, ni har inte de erfarenheterna eller?
Och även att det är lättare att variera tjocklek om man har stalltäcke + utetäcke, än om man har olika utetäcken. Då behöver jag ju troligen 2 per häst och tjocklek, jmf med dubbla täcken då typ 150 g stalltäcke + 150 g utetäcke eller 300 g stalltäcke och ofodrat regntäcke blir lika varmt ute... Om någon fattar?

Stallet är ganska litet, ca 65-70 kvadrat, så jag vet inte om det blir uppvärmt av hästarna på natten...

1 skal, 0 gram
1 liner 100 gram
1 liner 200 gram
(1 liner 300 gram)
1 hals 0 gram
(1 hals 150 gram).
1 stalltäcke 100 gram.

Där har du täcken mellan 0 - 200 (300) gram med eller utan hals. På tre (fyra) täcken. Skulle skalet vara alldeles blött har du stalltäcke 100 - 300 (400) gram. På fyra (fem) täcken.

Hur får du mindre om du ska ha ett regntäcke, ett tunt vinter, ett tjockt vinter, ett tunt stall, ett tjockt stall osv?

Det inom parentes är om man har en jäkligt frusen häst eller en häst som
Får väldigt lite mat.

Jag hade separata stall och utetäcken förr. Ser inga fördelar alls. Skaltäcket är blött så det måste torkas ytterst få dagar.

1 skal, 0 gram
1 liner 100 gram
1 liner 200 gram
(1 liner 300 gram)
1 hals 0 gram
(1 hals 150 gram).
1 stalltäcke 100 gram.

Där har du täcken mellan 0 - 200 (300) gram med eller utan hals. På tre (fyra) täcken. Skulle skalet vara alldeles blött har du stalltäcke 100 - 300 (400) gram. På fyra (fem) täcken.

Hur får du mindre om du ska ha ett regntäcke, ett tunt vinter, ett tjockt vinter, ett tunt stall, ett tjockt stall osv?

Det inom parentes är om man har en jäkligt frusen häst eller en häst som
Får väldigt lite mat.

Jag hade separata stall och utetäcken förr. Ser inga fördelar alls. Skaltäcket är blött så det måste torkas ytterst få dagar.

Förutsatt att jag skulle behöva köpa alla täcken nytt så är ju liner smidigt, det håller jag med om! :)

Nu har jag dock en hel del täcken redan, och att köpa 4-5 nya täcken/häst på en gång finns det inte pengar till. De flesta andra täcken har jag redan, förutom ev. tjockare stalltäcken alt. något extra rejält vintertäcke.

Förutsatt att jag skulle behöva köpa alla täcken nytt så är ju liner smidigt, det håller jag med om! :)

Nu har jag dock en hel del täcken redan, och att köpa 4-5 nya täcken/häst på en gång finns det inte pengar till. De flesta andra täcken har jag redan, förutom ev. tjockare stalltäcken alt. något extra rejält vintertäcke.

Köp ett 100 gram stalltäcke med liner/s då. Så kan du sen när du måste byta ut köpa regntäcke med linersystemet. Om du vill alltså. Mitt svar var främst riktat mot påståendet att behöva ha dubbla täcken och massa olika täcken :)

Jag hade många bestämda åsikter om täcken tidigare :o Min häst flyttade från uppväxtorten i Hallands skogar till en vindkraftspark i Skåne. Han ändrade då på ALLA mina idéer :D

Hade det inte blåst hade det funkat fint med samma ute o inne. Nu blåser det hos oss konstant typ o trots vindskydd med maten i som är fri tillgång så behöver han MYCKET täcke och DUBBLA täcken. Punkt.

I boxen räcker 2-300. I hagen kan han ha 800 m helhals (har alltid helhals). Lägger numera alltid utetäcket ovanpå o då minskar risken betydligt att hästen fryser iom att det täcker mer och inte blåser in under lika lätt. Helklipper självklart aldrig på vintern av denna anledningen.

Men har du samma klimat ute som innan så skulle jag inte oroa mig direkt för en utebox. Lite varmare än om du haft frostfritt stall innan men våra har aldrig haft ont av kylan inne i lä. Det är blåsten som gör allt.

Jag hade många bestämda åsikter om täcken tidigare :o Min häst flyttade från uppväxtorten i Hallands skogar till en vindkraftspark i Skåne. Han ändrade då på ALLA mina idéer :D

Hade det inte blåst hade det funkat fint med samma ute o inne. Nu blåser det hos oss konstant typ o trots vindskydd med maten i som är fri tillgång så behöver han MYCKET täcke och DUBBLA täcken. Punkt.

I boxen räcker 2-300. I hagen kan han ha 800 m helhals (har alltid helhals). Lägger numera alltid utetäcket ovanpå o då minskar risken betydligt att hästen fryser iom att det täcker mer och inte blåser in under lika lätt. Helklipper självklart aldrig på vintern av denna anledningen.

Men har du samma klimat ute som innan så skulle jag inte oroa mig direkt för en utebox. Lite varmare än om du haft frostfritt stall innan men våra har aldrig haft ont av kylan inne i lä. Det är blåsten som gör allt.

Ja, jag funderar på det här med blåst... Det är inte Skåne precis, men det är betydligt mer öppet än vi stått tidigare. Förr har stallen legat mitt i en by, med hus, träd etc. runt. Nu ligger det mer nersläppt mitt ibland massa stora åkrar... Så jag misstänker att det blåser MER, men vet inte HUR mycket mer.

Ja, jag funderar på det här med blåst... Det är inte Skåne precis, men det är betydligt mer öppet än vi stått tidigare. Förr har stallen legat mitt i en by, med hus, träd etc. runt. Nu ligger det mer nersläppt mitt ibland massa stora åkrar... Så jag misstänker att det blåser MER, men vet inte HUR mycket mer.

Brukar du ha hals?
Här är ett blåshål. En hals (ofodrad) har jag märkt ofta (inte alltid) gör enorm skillnad och att man slipper gå upp i tjocklek.

Om man jämför ett 300 grams utetäcke och 150 grams innetäcke+150 grams utetäcke så är 300 grams utetäcket varmare. Det undre 150 grams täcket trycks ihop av det övre och värmer därför inte lika bra. Det är större risk för skav och att täckena hamnar på sniskan med två än med ett och framförallt så blir det tyngre med två täcken.

Mina har ofodrade, 50 gram, 100 gram, 200 gram, 300 gram och 500 gram. De som används mest är 50 gram (de är verkligen guld!), 100 gram och 200 gram. 300 grams täckena används oftast bara någon enstaka gång och 500 grams har bara använts på sjuka hästar.
Vi bor där vinden bor. Det blåser 360 dagar om året här (vilket jag älskar) och hästarna har vindskydd. Min ena häst är halvklippt med tjock (tänk islandshästtjock päls) men pälsen är som babyfjun och det blåser och regnar rakt igenom den. Hon fryser därför lätt. Den andre har normal halvblodspäls och är ganska varm av sig. Jag har kallstall och mina har samma täcke ute som inne.

• Gilla
Reactions: Ace
Om man jämför ett 300 grams utetäcke och 150 grams innetäcke+150 grams utetäcke så är 300 grams utetäcket varmare. Det undre 150 grams täcket trycks ihop av det övre och värmer därför inte lika bra. Det är större risk för skav och att täckena hamnar på sniskan med två än med ett och framförallt så blir det tyngre med två täcken.

Mina har ofodrade, 50 gram, 100 gram, 200 gram, 300 gram och 500 gram. De som används mest är 50 gram (de är verkligen guld!), 100 gram och 200 gram. 300 grams täckena används oftast bara någon enstaka gång och 500 grams har bara använts på sjuka hästar.
Vi bor där vinden bor. Det blåser 360 dagar om året här (vilket jag älskar) och hästarna har vindskydd. Min ena häst är halvklippt med tjock (tänk islandshästtjock päls) men pälsen är som babyfjun och det blåser och regnar rakt igenom den. Hon fryser därför lätt. Den andre har normal halvblodspäls och är ganska varm av sig. Jag har kallstall och mina har samma täcke ute som inne.

Och det håller min häst inte alls med om. Låter jag 100 g stalltäcke vara kvar under 300 gs täcket med helhals tål han betydligt mer än om han bara har 300 gs täcket. Det är groteskt stor skillnad faktiskt! Liner ger ungefär samma effekt som att ha ett tjockt täcke. Stalltäcke under är helt klart hans melodi. Vilket är jobbigt för det finns få stalltäcke som sitter bra i hagen. Sliter mitt hår lite där.

Och det håller min häst inte alls med om. Låter jag 100 g stalltäcke vara kvar under 300 gs täcket med helhals tål han betydligt mer än om han bara har 300 gs täcket. Det är groteskt stor skillnad faktiskt! Liner ger ungefär samma effekt som att ha ett tjockt täcke. Stalltäcke under är helt klart hans melodi. Vilket är jobbigt för det finns få stalltäcke som sitter bra i hagen. Sliter mitt hår lite där.

Jomen det är ju klart! Hade du däremot haft ett 400 grams istället så hade han nog varit varmare med det än med ett 100 grams och ett 300 grams :) Liner är också en helt annan sak än att ha stalltäcke under ett tjockare utetäcke då liner är som att ha ett ofodrat regntäcke över ett innetäcke (fast mycket knöligare såklart), där är det inget som tynger ner linern.

Jag har samma täcke ute som inne, min står i utebox.
Han har halstäcke om det blåser, täckar efter väder.

Jag undrar lite vad folk har för täcken som trycker ihop de undre täckena? Jag upplever verkligen inte att Horsewares heavytäcken trycker ihop nånting? De värmer men är luftiga och är heller inte överdrivet tunga på hästen. Men det är möjligt att andra märkens tjocka täcken trycker ihop-personligen hade jag aldrig köpt nåt sånt.

Mina hästar ska bo på lösdrift i vinter och min plan är att ha innetäcke plus utetäcke. Så har jag gjort när hästarna stått inne om nätterna också. Enkelt att tvätta inneäcken när det behövs, enkelt att anpassa tjocklek efter väder med yttertäcket.

Mitt bekymmer är snarare att hitta bra undertäcken att lägga på om hästen är lite fuktig av svett efter arbete. Fleecetäcken har en tendens att sitta väldigt illa när hästen rör sig, men men ska väl gå att hitta det med.

• Gilla
Reactions: Ray

Liknande trådar

Utrustning Jag köper lite täcken på rea nu inför vintern. Ponnyn kommer så i utebox och troligtvis vara halvklippt. Tror han inte är liksom en...
Svar
1
· Visningar
440
Senast: MayGrace
·
Hästvård Jag har tidigare stått i kallstall (samma luft och temp ute som inne) eller i varmstall där det alltid hållit cirka 10 grader inne. Nu...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 818
Senast: super
·
Utrustning Jag vet, jag vet. Jag skulle sluta noja om täcken :o Men nu har jag EN fråga till. Sen har alla pållarna täcken de (med all...
Svar
2
· Visningar
829
Senast: Elisha
·
Utrustning Nu får jag sluta göra täckestrådar hela tiden :o Kommer på nya saker direkt när jag postat en annan tråd, verkar det som :meh: Hur som...
Svar
5
· Visningar
1 493
Senast: Scata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka